Gå til innhold

Kjøpte D90, men sikler fortsatt på D300, noen som kan snakke meg fra det?

Anbefalte innlegg

Søkerstørrelse er en veldig individuell sak. For noen er det alfa og omega; og da føles små forskjeller som store. For andre, er det ikke søkerstørrelse like viktig. Selv om jeg bruker briller, er ikke søkerstørrelse noe som står høyt på lista. Bildekvalitet fra sensor og kompakt størrelse derimot - det betyr mye.

Vi er alle forskjellige heldigvis.

D3/D700 er første DSLR fra Nikon som kommer i nærheten av F100/F5. Mye vanesak tydeligvis. For min del gir stor søker muligheten til å komponere mye mer nøyaktig og enklere ende opp med sluttresultat rimelig i tråd med mine intensjoner før jeg trykket ned utløseren. Fantastisk ved manuel fokus også :)

Synes forøvrig D700 er et kupp med tanke på hva man får for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel har hatt D90`n noen dager nå, men får liksom ikke helt "ro i sjela" sikler fortsatt etter D300, og tråler bruktmarkedet etter en.

Fornuften min sier at jeg ikke har bruk for de ekstra funksjonene D300 gir meg ,men samtidig så er det liksom slik at da vet jeg at jeg har det "beste" innenfor denne klassen (nikon DX) Og om jeg kjøper en brukt så er det jo liksom ikke _så_ mye forskjell i pris heller.

Noen, gjerne med erfaringer fra begge to som har noen råd til å snakke meg fra/til det?

Skal ikke å prøve å snakke deg fra det, men har følgende råd til deg som jeg også serverte til en utstyrskåt fyr over på foto.no for noe tid tilbake:

- Slutt å lese på slike forum som dette.

- Slutt å lese fotomagasiner og utstyrstestene som finnes der.

- Slutt å gå i fotobutikker, med mindre det er for å hente print av gode bilder du har tatt.

- Bruk all den frigjorte tiden på å fotografere og virkelig bruke utstyret som du allerede har. Det overgår antagelig fotografens ferdigheter, med god margin. (Mulig jeg gjør deg urett her, men for en gjennomsnittlig DSLR-fotograf med kamera på nivå D90 tror jeg det stemmer.)

- Lær deg etterbehandling av bilder og alle mulighetene som dette gir.

Hvis du klarer å følge disse rådene, så vil antagelig oppgraderings-hungeren stilne. En negativ bieffekt av slike forum som dette, er at de så til de grader fyrer oppunder utstyrsmanien som mange lider av innen foto (og andre hobbyer).

Endret av nie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...