MirusMentis Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Vel har hatt D90`n noen dager nå, men får liksom ikke helt "ro i sjela" sikler fortsatt etter D300, og tråler bruktmarkedet etter en. Fornuften min sier at jeg ikke har bruk for de ekstra funksjonene D300 gir meg ,men samtidig så er det liksom slik at da vet jeg at jeg har det "beste" innenfor denne klassen (nikon DX) Og om jeg kjøper en brukt så er det jo liksom ikke _så_ mye forskjell i pris heller. Noen, gjerne med erfaringer fra begge to som har noen råd til å snakke meg fra/til det? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du trenger den ikke. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 D90 slår D300 på bildekvalitet? D300s er nok på høyde med eller litt bedre enn D90, men den eldre versjonen er litt svakere enn sin lillebror. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kjøp deg heller noe superbra optikk. Hvis du har penger som brenner i lomma... Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Virker meningsløst å handle D300 når du har D90, gjør heller som rogkas sier og kjøp noen glassbiter eller annet nødvendig utstyr Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Er ikke akkurat snakk om penger som brenner i lomma, tvert imot. Måtte ha solgt d90`n og noe glass for å gå opp til d300. Optik har jeg i grunn greit med, kurran normalzoom (16-85vr) fastoptik(85/f1.8) og et 70-300Vr i tele enden. Har også kitobjektivet til d40 (17-55) men det er ikke noe å snakke høyt om. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kjøp deg et batterigrep i stedet D90 er et meget godt kamera; og jeg er ikke sikker på om du blir mer happy med en D300. For da begynner du bare å sikle på D700 istedet ... Tom Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Kjøp deg et batterigrep i stedet D90 er et meget godt kamera; og jeg er ikke sikker på om du blir mer happy med en D300. For da begynner du bare å sikle på D700 istedet ... Tom Ikke nevn D700 en gang Jeg siklet lenge på den også, før jeg slo meg til "ro" med D300, men så leste jeg Ken Roclwell sin artikkel om d90 der han skriver "If you are concidering the D300, forget it! Get the D90" så sjekket jeg opp D90, prøvde alle tre i butikk et par ganger, og så dukket det opp en fin "pakke" på bruktmarkedet som jeg da slo til på. Nå viste det seg at den interne blitsen ikke funger, så det ble litt usmak på førsteintrykket mitt. Mulig derfor jeg i underbevistheten fortsatt vil ha D300. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ikke nevn D700 en gang Jeg siklet lenge på den også, før jeg slo meg til "ro" med D300, men så leste jeg Ken Roclwell sin artikkel om d90 der han skriver "If you are concidering the D300, forget it! Get the D90" så sjekket jeg opp D90, prøvde alle tre i butikk et par ganger, og så dukket det opp en fin "pakke" på bruktmarkedet som jeg da slo til på. Nå viste det seg at den interne blitsen ikke funger, så det ble litt usmak på førsteintrykket mitt. Mulig derfor jeg i underbevistheten fortsatt vil ha D300. Den interne blitsen fikses nok på garanti. men du skal ikke se bort ifra at det påvirker stemingen. Tom Lenke til kommentar
Kieft Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Følte denne var treffende. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Følte denne var treffende. Veldig interessant det han tok opp der. Det vil da si at om en kondisjon ikke kan endres, så vil man være fornøyd med det valget man tok, (synthesized happyness) Men om man har mulighet til å velge på nytt, så vil man aldri være fornøyd. Hehe den var ikke så dum den der. Ergo, jeg må forandre situasjonen min slik at jeg ikke har muliget til å bytte kamera. Først da vil jeg være fornøyd med D90`n ? Off topic til de grader, men jeg tror du er inne på noe. Lenke til kommentar
Kieft Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hehe den var ikke så dum den der. Ergo, jeg må forandre situasjonen min slik at jeg ikke har muliget til å bytte kamera. Først da vil jeg være fornøyd med D90`n ? Ja. Slik jeg forstår det sier han at det å være glad er bestemt etter hvordan du ser på ting. Og til en hvis grad så kan du jo bestemme hva og hvordan du tenker? Trenger ikke bry deg om hvilket kamera du har, du vil være like glad uansett - hvis du vil. ;p Så du trenger egentlig ikke vår hjelp. Du kan bare "late som" (i mangel av ord) at vi har overtalt deg. Så vil alt være fint. hehe. Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Huff. Jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg har en D90 og er fornøyd. Har bare såvidt begynt å bli kjent med kameraet, men allikeveø så har jeg fått D700 i tankene. Det er litt sykt, men det går over Det er slike ting som har medført at jeg har kjøpt 6 kajakker på 2 år. For meg så er det ikke nødvendigvis bruken, men alt forarbeidet opp til selve kjøpet som er interessant. Heldigvis så er jeg nå på bedringens vei Lenke til kommentar
boos Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Vel har hatt D90`n noen dager nå, men får liksom ikke helt "ro i sjela" sikler fortsatt etter D300, og tråler bruktmarkedet etter en. Fornuften min sier at jeg ikke har bruk for de ekstra funksjonene D300 gir meg ,men samtidig så er det liksom slik at da vet jeg at jeg har det "beste" innenfor denne klassen (nikon DX) Jeg skal forsøke å svare deg. Jeg legger en forutsetning til grunn: Du er ikke god til å ta bilder. Jeg forutsetter dette fordi du sannsynlig ikke ville reist problemstillingen hvis du hadde vært en god fotograf. Du har altså brukt en del tusen kroner og kjøpt deg en D90. Du får ikke gode bilder tilbake. Hva får du da for de tusenlappene du har brukt? Ingenting. Hvis du derimot bytter til en D300 får du forstatt dårlige bilder, men du kan ihvertfall si til deg selv at du har Nikons beste DX-kamera. Dette synes å ha tilstrekkelig verdi for deg. Hvorfor dette har verdi for deg, må du ta opp med fagfolk. boos Endret 26. august 2009 av boos Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Innse det faktum at D90 har alt man trenger av funksjoner om man ikke skal bruke sær, gammel optikk. Innse det at D90 har en helt herlig søker som er på nivå med et vilket som helst cropkamera. Innse at det er du som setter begrensningene for resultatet med en D90, ikke huset. Jeg har innsett det ovenfor, og oppgraderingslysten er borte. Jeg har ikke D90 engang, bare D80, som er samme huset med en dårligere sensor. Du får så ufattelig mye mer igjen for pengene om du bruker fornuften litt. Eksempler på fornuftig bruk: Ny optikk. Liten fototur til en halv-eksotisk fremmed location. Gode bøker om fotografering. +++ Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Innse det faktum at D90 har alt man trenger av funksjoner om man ikke skal bruke sær, gammel optikk. Innse det at D90 har en helt herlig søker som er på nivå med et vilket som helst cropkamera. Innse at det er du som setter begrensningene for resultatet med en D90, ikke huset. Jeg har innsett det ovenfor, og oppgraderingslysten er borte. Jeg har ikke D90 engang, bare D80, som er samme huset med en dårligere sensor. Du får så ufattelig mye mer igjen for pengene om du bruker fornuften litt. Eksempler på fornuftig bruk: Ny optikk. Liten fototur til en halv-eksotisk fremmed location. Gode bøker om fotografering. +++ Så avgjort, D90 + 80-200mm AF-S FTW! Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Kjøp deg et batterigrep i stedet D90 er et meget godt kamera; og jeg er ikke sikker på om du blir mer happy med en D300. For da begynner du bare å sikle på D700 istedet ... Tom D300(s) er alt for nært D700 prismessig om du spør meg - dog det er de som har bruk for den hastigheten, og crop. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Er ikke akkurat snakk om penger som brenner i lomma, tvert imot.Måtte ha solgt d90`n og noe glass for å gå opp til d300. Optik har jeg i grunn greit med, kurran normalzoom (16-85vr) fastoptik(85/f1.8) og et 70-300Vr i tele enden. Har også kitobjektivet til d40 (17-55) men det er ikke noe å snakke høyt om. Kjøp deg en god blitz også, f.eks en SB-600 som er utmerket, og ikke for stor. Blir vel snart erstattet av en SB-700, men fortsatt glimrende. Blitz-systemet til Nikon er jo genialt! D300 har en del enklere tilgang til mange funksjoner, men D90 har i det minste også disse funksjonene innebygget! Og minst like bra billedkvalitet. Skulle GJERNE oppgradert min D70s til D90, selv om jeg også sikler etter en D300(s). Men da prioroterer jeg heller blitz og snadderoptikk, og klarer meg med D90. Fikk en 50mm f1.4 nå, helt utrolig bra... Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Ikke noe galt med resultatene jeg får, jeg var fornøyd med bildene jeg fikk ut fra D40`n også. Det er heller "oppgraderingsspøkelset" som pusher på her. Og det er vel som med alle andre ting at man gjerne vil ha mer. f.eks bil med større motor, stereo med mer watt, pc med mer ram/disk/cpu etc etc. Blits har jeg, SB800. Glass har jeg, får vel la ting synke litt inn og bruke kameraet litt til før jeg gjør noe (dumt). Når jeg kjøpte D40`n var det ikke slik i det hele tatt, da var jeg kjempefornøyd med alt, og gadd ikke vurdere D60 i det hele tatt. Men nå så er liksom D300 innenfor rekkevidde og da begynner man å sikle. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Spar pengene og bruk D90 til D700s/D800 kommer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå