Zamot Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg har laget noen "fototips" til nybegynnere på min hjemmeside, ut i fra spørsmål jeg av og til får, ut fra erfaring, og ting jeg har lest på nett og blader. Om noen gidder å lese gjennom og arrestere meg for feil, eller ting jeg har glemt ville jeg ha satt pris på det. Evt. kommet med flere eksempler o.l. som jeg kunne tatt med. Har delt det opp på slik: Hvordan tar jeg bedre bilder? Hvilket kamera bør jeg kjøpe? Hvorfor ser bildene så flotte ut? Hvilket program er best til etterbehandling og sortering? Hvilke innstillinger er best? Siden finner du her: http://thomasholm.no/index.php?option=com_...7&Itemid=37 Jeg er klar over at siden ser kjedelig ut og mangler bilder, men det er altså selve teksten jeg ønsker tilbakemeldinger på.. PS! Om innlegget er i feil kategori eller forbudt i forhold til "reklame" for egen side, så beklager jeg det. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) I mangel på tilbakemelding velger jeg å poste en av fem delene, kanskje noen føler for å gi meg litt tilbakemelding? ----------------------------- Kameramodus og valg av lukkertid, blender og ISO-verdi Det finnes ingen fasitsvar, og det er du selv som bør bestemme og balansere de tre viktigste innstillingene: Lukkertid (shutter), Blenderåpning (aperture) ISO-verdi/følsomhet. Tilsammen påvirker de hvor mye lys som slipper inn på bildesensoren, i tillegg til en rekke andre egenskaper ved bildet. Det gjelder å stille inn en kombinasjon av disse slik at man: 1. Får riktig mengde lys - kobinasjonen av de tre bestemmer dette! (kameraet hjelper til med dette - men du bør sjekke det på histogrammet!). 2. Ikke får uskarpt bilde pga. for lang lukkertid 3. Får bakgrunnen skarp eller uskarp etter ønske (dybdeskarphet bestemmes av blenderåpningen) 4. Ikke bruker for høy ISO verdi - høy ISO-verdi (800, 1600, 3200) = høyere følsomhet = mer lys, men det blir også mer støy i bildet. Kjenn ditt kamera! 5. Oppnår ønsket effekt - f.eks. panorering: uskarp bakgrunn pga. bevegelse/fart = lenger lukkertid. Fryse action bevegelse = kort lukkertid. Man kan selv velge hvilke verdier man selv vil ha kontroll på, og hvilke kameraet automatisk skal bestemme. Om ISO-verdien skal velges av kamera eller manuelt, er som regel en egen funksjon/knapp. Hvordan lukkertid og blenderåpning skal bestemmes gjøres som regel ved å velge modus (stort sett på et "hjul"). I Manuell-modus (M) velger man alt selv, men det er kun i spesielle situasjoner man ønsker full kontroll på alle parametrene selv (=mye å holde styr på). Auto-modus forklarer seg selv. Program-modus (P) så foreslår kameraet verdier som på auto, men du kan selv balansere lukkertid og blenderåpning mot hverandre. Jeg bruker stort sett Aperture-modus, der jeg selv setter en blenderåpning, og så bestemmer kameraet lukkertid. På den måten kan jeg f.eks. velge stor blenderåpning (f2.8) for enten å slippe inn mye lys og dermed oppnå kort lukkertid og/eller uskarp bakgrunn(liten dybdeskarphet), middels blenderåpning (f5.6, f8) for god skarphet/bildekvalitet (her yter optikken best), eller liten blenderåpning (f11, f22) for mye dybdeskarphet til landskapsbilder og/eller begrense lyset. Hvis det er lite lys bør man følge med på lukkertiden, slik at den ikke blir for lang og bildet uskarpt (om man fotograferer uten stativ). Verdien er helt avhengig hvor stødig man holder kamera, om man kan støtte seg til noe, av kamera og objektiv - med/uten bildestabilisator og brennvidden (hvor mye man zoomer). En tommelfingerregel er å bruke så korte "verdier" som brennvidden, dvs. er det et teleobjektiv eller zoomet til f.eks. 200mm, bør man ikke bruke lenger lukkertid enn 1/200s - dvs. 1/200s, 1/400s, 1/1000s, går fint. Dersom lukkertiden blir for lang og bildet uskarpt, forsøk å bruke høyere ISO-verdi! I Shutter-modus bestemmer man lukkertiden, og det er primært i 3 situasjoner man ønsker dette: 1. Panorering for å få bakgrunnen uklar mens man følger objektet (bil, syklist osv). Da bør lukkertiden være så lang man klarer uten at motivet blir uskarpt. 1/80s, 1/120s, 1/160s funker ofte greit. Trening gjør mester! 2. Fossefall eller andre ting som ønskes "tåkete". Da kreves stativ og lange lukkertider, f.eks. 1/60s, 1s, 20s. 3. Fryse bevegelser (sport, vanndråper o.l.), ved å bruke korte lukkertider - 1/400s, 1/2000s etc. Andre instillinger: En fjerde innstilling er hvitbalanse (white balance) og i de fleste situasjoner gjør kameraet en bra jobb innstillt på auto. Hvis man gidder (og husker!) å sjekke dette for hvert sted man tar bilde, kan man unngå at kameraet gjør feil. Er det overskyet, så velg symbolet med en sky. Er man innendørs, så velg symbolet med en lyspære. Dermed unngår du at bildene bli for blå eller røde/gule. Ellers er det en drøss med innstillinger, og de variere ofte fra kamera til kamera. Les bruksanvisningen, og finn ut hva som passer for deg, eventuelt om du bør endre de fra situasjon til situasjon, men her er noen tips til noen instillinger du også må forstå: Fokuspunkt: Jeg foretrekker å bruke et (eller flere) sentrert og ikke mange. På den måten velger JEG hva som skal være i fokus. Om motivet ikke er i midten av bildet, peker jeg på motivet/punktet jeg vil ha skarpt, trykker knappen halvveis ned for å fokusere (og holder den), og rekomponerer (flytter kamera så bildet blir slik jeg ønsker), og trykker helt ned for å ta bildet. Lysmåler/Evalueringsmetode: Ofte en firkant med en prikk og/eller flere felter i. Dette sier noe om hvordan kameraet måler mengden lys i bildet (og dermed stiller inn lukkertid/blender/ISO - avhengig av modus). Man kan velge gjennomsnitt (av hele bildet), gjennomsnitt med vekt på sentrum, eller spot (kun et punkt i midten). Jeg foretrekker gjennomsnitt med vekt på sentrum, da måler kameraet det jeg fokuserer på, men tar samtidig litt hensyn til omgivelsene. Velg en metode og lær kameraet å kjenne på denne, og bruk kun den (unntatt noen vanskelige situasjoner hvor spot-måling kan være kjekt, f.eks. person som blir for mørk mot lys bakgrunn). Eksponeringskompensasjon (EV-verdi): Dette er egentlig ganske enkelt; Du tar et bilde, kameraet har målt lyset og gjort en vurdering som stiller inn lukkertid/blender/ISO (avhengig av modus), og du sjekker bildet på skjermen etterpå. Er det for mørkt, justerer du litt "pluss", er det for lyst, stiller du inn litt "minus". Histogrammet er en hjelpefunksjon når man ser på bilder på kameraet som er meget nyttig for å sjekke om eksponeringen er bra, og til å stille inn EV-verdi/kompensasjon. Er det "høye tårn" helt til høyre er bildet for lyst (lysegrå områder blir helt kritt hvite), er det "tårn" helt til venstre er det for mørkt (detaljer i mørkegrå områder blir helt svarte). Generelt bør man forsøke å eksponere så lyst som mulig, det vil si få histogram-informasjonen så langt til høyre som mulig (uten at lyse partier blir utbrent/helt hvite). Ofte finnes en funksjon for å varsle om utbrenthet når man ser på bildene, der svarte/hvite partier blinker. Det er OK med noe utbrenthet f.eks. at midten av solen eller lamper. Les bruksanvisningen eller prøv display/info knappen når du ser på bildene på kameraet i play-modus, for å få frem histogram og/eller utbrent varsel. Les denne siden om igjen, artikler på nett, ta masse bilder, lek med innstillinger og les bruksanvisningen til kameraet, så vil du etter hvert forstå disse tingene, og benytte de kreativt for å ta bedre bilder, både teknisk og estetisk/kunstnerisk! Lykke til! ----------------------------- Endret 31. august 2009 av Zamot Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Du indikerer et par ganger at ISO-verdi påvirker hvor mye lys kameraet kan fange inn. Det er _ikke_ tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå