oslo72 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg har et noe eldre Gigabyte GA-P35T-DQ6 hovedkort (link) og vurderer å kjøpe 3 stk OCZ Vertex SSD-disker og ha de i RAID0. Vil RAID-kontrolleren på hovedkortet (Intel® ICH9R) være tilstrekkelig, eller anbefaler dere at jeg setter inn egen RAID-kontroller. I såfall hvilken? Hva slags hastighet kan jeg forvente med det integrerte kontra et forholdsvis rimelig kontroller-alternativ? EDIT: Vil bli brukt kun sammen med Windows7. Noen tweak'er jeg må tenke på i den sammenhengen? Endret 26. august 2009 av oslo72 Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Du kan sjekke denne tråden hvor jeg stilte et lignende spørsmål. Mitt tips: tror du skal klare deg bra med tre stk over hovedkortets kontroller. torfinn edit:leif Endret 26. august 2009 av torfinns Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Ok, takk for svaret. Leste posten selv også, men var mer ute etter om det faktisk ER noe å hente med annen kontroller. Liten vits med f.eks 3x30 hvis det går like fort med 2x60 - også med tanke på feilprosenten. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Kvalifisert gjetning fra min side går ut på at du skal kjøpe en svært kostbar RAID-kontroller for at du skal få ekstra ytelse utover det hovedkortets kontroller kan gi. TomsHardware testet forskjellige brikkesett, vel og merke ICH10, men ut fra andres utsagn skal ikke ytelsen være nevneverdig mellom de siste ICHxx brikkesettene. Jeg selv har konkludert med at RAID0 med to disker på ICH7r skal fungere godt, enten med 2 stk intelx25 gen2 eller eventuelt 2 stk vertex torfinn Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Joa, but still... jeg har planer om TRE disker... Før eller siden sier vel ICH9 takk og farvel til ytterligere ytelse. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Lukker tråden og sjekker litt mer rundt i ulike forum. Uansett takk for innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå