Propofol Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Dette spørsmålet stiller jeg meg selv etter en forelesning om retorikk. Var egentlig talen til Martin Luther King Jr. "I have a dream" selvkomponert? Når vi ser på Obama og Bush så vet vi jo at det i stor grad brukes erfarne pedagoger for å skrive fengende korrekt-retoriske tekster, så hvorfor skulle ikke Luther King gjøre det samme? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Tror den var skrevet av han selv. Men han hadde sikkert pratet med de som organiserte marsjen, siden det var en gjeng som stod sentral i hele borgerrettighetskampen. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Skrev sikkert like lite selv som kjære Barack. Han har vel ørten taleskrivere. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Selve talen var såvidt jeg vet skrevet av MLK selv. Men han var kjent for å låne friskt fra andre kilder og taler, hvis ham hørte eller leste noe som han synes var bra. Når det gjelder selve avslutningen på talen, "I have a dream", så var ikke den skrevet i det hele tatt. Talen skulle hatt en annen avslutning, men etter et utop fra Mahalia Jackson så improviserte han en ny slutt over det temaet... Wikipedia har sikkert mer info. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå