Mazeking Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Har i dag en PC stående i en bod som står som filserver. Den er bare rasket sammen av det jeg hadde av komponenter. Det blir for over 25 grader i den boden når PC har stått på en stund og døra er lukket så jeg må definitivt gjøre noe. Hovedkortet er et G33D hovedkort. Mener det er Asus. CPU en en Intel Q6600 Skjermkort er et Geforce 8800 6 gig med DDr2 minne. PSU er kraftig sak fra MIST 2 x 500 gig samsung spinpoint sata disker 1 x 700 gig samsung spinpoint sata disk 2 stk lian li harddsik brønner med plass til 3 disker hver med vifter for diskkjøling. (2 disker i den ene brønnen. 1 disk i den andre) Denne burken står som en halvveis workstation og filserver i en bod, med alle kabler trukket gjennom et hull i veggen til rommet innenfor. Som dere sikkert skjønner så utvikler denne alt for mye varme. PSU Er det slik at en PSU av den typen jeg har MIST, ikke utvikler mer varme enn det komponentene i PC'en trekker? Dvs varme fra en PSU = summen av strømforbruk fra alle komponenter i PC? Vil en PSU med mindre watt kun levere mindre strøm hvis man har får komponenter men ikke mindre varme? I så fall bør jeg vel ikke gjøre noe med PSU CPU Har som sagt en Q6600 cpu. Hvis det er noe å hente så vurderer jeg å bytte til et hovedkort og en cpu som utvikler mye mindre varme enn denne. Noen synspunkter på varmutviklingpå en Q6600? Kn den med fordel underklokkes for å få ned varmeutvikling? Minne Usikker på om DDr2 utvikler så mye varme at det bør byttes ut med noe annet. Harddisker. Har som nevt totalt 3 disker i server og skjønner at disse tre nok med fordel kan byttes ut med en stor disk når man ser på varmeutvikling. Harddiskkjøler. Hvis jeg fjerner den ene harddiskbrønnen så er det kun en vifte som skal kjøle diskene og ikke to og det vil jo hjelpe bittelitt på strømforbruket? Andre forslag Hvordan er netto varmeutvikling på en vannkjølingsløsning? Er det ikke slik at pumpene som skal drive en vannkjølingsløsning utvikler mye varme? Eller vil man få totalt mer kjøling med vannkjølig versus andre løsninger? Forslag til Hovedkort/cpu løsninger med liten varmeutvikling? Endret 26. august 2009 av Mazeking Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Bytte HDD med WD green ikke så varme disker. Og gå over til Atom system. dette er fin måte spare strøm of få kvit noe varme. Andre muligheter. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=480692 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=480693 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå