Gå til innhold

Er de redde for å ikke faste?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med en del muslimer fra blant annet Somalia, Irak, Tyrkia og Palestinere, men de fleste av dem har bodd i Norge i såpass mange år at de føler seg norske og snakker relativt bra norsk. Nå er berømte ramadan i gang så derfor er de i gang med fastinga. Hver dag er det klaging over hvor sultne de er og hvor mye de gleder seg til å spise om kvelden. Da klarer jeg bare ikke dy meg, og spør dem hvorfor de gjør det da. Da får jeg bare et teit blikk tilbake som sier "ser du ikke at jeg er muslim?".

Jeg har tidligere hatt en lengre samtale med han ene fra Irak om hva han trodde på og hva han gjorde av religiøse ting. Han sa at han var muslim, men ikke religiøs (!). Det eneste han gjør er å faste og ikke spise svinekjøtt. Skal man ikke unngå å drikke også når man faster? Selv om man har en hard og lang arbeidsdag. Skal man ikke be hver morgen og fortelle allah om hvorfor man faster? Og skal man ikke be generelt hvis man er muslim?

Jeg har spurt samtlige muslimer på jobb om hvorfor de ikke kan spise svinekjøtt og ingen kan gi meg et svar. De sier det er urent, men kan ikke utdype mer enn det. For meg virker det som at de MÅ faste pga venner og familie og tørr ikke ha ta et standpunkt. Hvorfor er det så gale å ha en egen mening?

Det er samme for meg om en person er religiøs eller ikke, men når en person kaller seg for muslim så må jeg vil regne me at han er religiøs og gjør det som å være en muslim medfører? Jeg kaller meg ikke for kristen fordi jeg går i kirka i jula? (Det jeg gjør jeg ikke, men mange gjør det).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg bare si at du stiller noen virkelig gode spm og skjønner at du kan bli forvirra.

Jeg kan først fortelle litt om hvorfor muslimer skal faste, husk dette er fra et muslimsk syn:

I måneden ramadan, hvori Koranen ble åpenbart som ledelse for menneskene, som ledelsens klare ord, og som kriterium for vrangt og rett – de av dere som er til stede i den måneden, skal faste i den. Om noen er syke eller på reise, skal han faste et antall andre dager. Gud vil gjøre det lett for dere, ikke vanskelig, og slik at dere kan fullføre dagtallet, så dere må prise Gud fordi Han leder dere og vise takknemlighet (Koranen; Al Baqara:185)

Å faste i sin opprinnelige mening sawn (sawm), betyr å avstå- i Ramadan ; å avstå fra det som er forbudt i fasteperioden og gjøre det med den rette intensjon. Fasten gir oss hvile. Vi hviler vår munn, fordøyelsesorgan, våre seksuelle organer, våre ører,øyner og tunge mm. I denne perioden av "hvile" opplever kroppen at reprasjonsprosesser i både hjerne og kropp jobber spesielt aktivt, blandt annet så økes mengden av magnesium i kroppen, som virker beskyttende på hjertet.

Under Ramadan opplever man bedre kvalitetssøvn som er dyp, i kontrast til REM (rapid eye sleep) der drømmen ofte inntreffer. En time søvn under ramadan gir samme virkning som flere timer "vanlig" søvn.

Ramadan gir hvile til både kropp og sjel, man finner både mental og kroppslig ro, og den virker rensende. Samtidig styrker fasten oss. Den gir oss en trening i å kontrollere båre kroppslige lyster, og trener vår tålmodighet, ydmykhet og utholdenhet, viktige elementer i den islamske taqwa (Gudsfrykt). Fasten er en motvekt til å ta ting for gitt og gjør oss mer takknemmelige for de gaver vi får.

En annen viktig del av Ramadans hikma(visdom) er å føle solidaritet med den sultne. En mett mage forstår ikke den sultne, og gjennom fasten vil man kunne føle hvordan det er å sulte. Å dele av sin mat og rikdom til de fattige er en viktig del av selve fasten. Før fastetiden er over er det obligatorisk å gi zakat al- fitr, almisse til de trengede.

Tilslutt vil jeg nevne den viktige spirituelle del av denne hellige måned, der uvaner brytes, gode vaner innsettes, hele den hellige tekst Koranen leses igjennom og påminnes, man får ekstra belønning for gode gjerninger, og man føler sterkere samhørighet og felleskap, ummah, med sine søstre og brødre.

Lenke til kommentar
Jeg har spurt samtlige muslimer på jobb om hvorfor de ikke kan spise svinekjøtt og ingen kan gi meg et svar. De sier det er urent, men kan ikke utdype mer enn det.

Fra Koranen 5:4

Forbidden to you (for food) are: dead meat, blood, the flesh of swine, and that on which hath been invoked the name of other than God; that which hath been killed by strangling, or by a violent blow, or by a headlong fall, or by being gored to death; that which hath been (partly) eaten by a wild animal; unless ye are able to slaughter it (in due form); that which is sacrificed on stone (altars); (forbidden) also is the division (of meat) by raffling with arrows: that is impiety. This day have those who reject faith given up all hope of your religion: yet fear them not but fear Me. This day have I perfected your religion for you, completed My favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion. But if any is forced by hunger, with no inclination to transgression, God is indeed Oft-forgiving, Most Merciful.

Dette står også i 3. mosebok, jørdene spiser heller ikke svin.

En viktig poeng er at grisen er altetende og vi(muslimer)skal bare innta føde av dyr med vegetabilsk kosthold.

En frittgående gris er kjøttetende.

Så kan man spørre hva som er galt med grisen?

Det er mange grunner til at hverken jøder eller muslimer spiser svinekjøtt, men det er ikke lett å finne den faktiske grunnen i skriftene. Det viktigste var kanskje at grisen ikke passet som husdyr for nomader. Dessuten ligner den mest på mennesket, og vil helst ligge i skyggen og kjøle seg i vann og søle. Grisen var også knyttet til avgudsdyrkelse og martyrhistorier. Historisk sett mente man at den hadde uakseptabel adferd, blant annet som altetende, og at den kunne spise sitt avkom.

Så kan man jo også spørre om Hvorfor må jødene holde melk og kjøtt atskilt? Hvordan oppsto katolikkenes faste? Hvorfor er kua hellig?

Noen vil også svare med:

Trikiner er innkapslede parasitter (ormer) som kan forekomme i kjøtt av f.eks. gris. Vi mennesker kan få overført smitte ved at vi spiser trikinholdig svinekjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt eller stekt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trikiner

Lenke til kommentar
Han sa at han var muslim, men ikke religiøs (!). Det eneste han gjør er å faste og ikke spise svinekjøtt. Skal man ikke unngå å drikke også når man faster? Selv om man har en hard og lang arbeidsdag. Skal man ikke be hver morgen og fortelle allah om hvorfor man faster? Og skal man ikke be generelt hvis man er muslim?

Jeg vil ikke dømme noen det er opp til Gud. Men etter det jeg vet så kan jeg fortelle:

Hvem er muslim?

En muslim er en som gir seg hen til Allah og Hans vilje og ikke tilber andre enn Ham.

Og en muslim skal følge de fem søylene:

Trosbekjennelsen

Bønn (salah) 5 ganger daglig.

Fasten (sawm) 30 dagers faste. I løpet av fastemåneden skal man ikke spise eller drikke, fra soloppgang til solnedgang.

Pilegrimsreise (hadjj)

Velferdsskatt (zakat)

Lenke til kommentar

Prettyboy tar de vanlige apologetsvarene, det andre er hvis du ser på hvordan nordmenn feirer jul idag. Det er en kristen tradisjon (som de har rappet dog), men de aller fleste samler seg allikevel for å spise god mat, samle familie og gaveutveksling. På samme måte er det mange muslimer som følger noen elementære sammenkomster som deres religion og samfunn har. F.eks iranere, kurdere og en del andre som feirer så det jomer Nowruz.

Og MØ har religion et mye mer sterkere gruppetrekk enn her i landet. I mø blir folk gruppert etter religion i tillegg til alle andre ting.

Lenke til kommentar
Og ditt poeng er?

Nå er det jo flere diskusjoner om jul er en kristen tradisjon. Men vi lar det være,.

Og fastemåneden ramadan er noe helt unikt for islam som oppstod med uten noen som helst fortid? please....

Mitt poeng er at disse personene er kun muslimer i navnet, som mange kristne også er. De tror selvsagt ikke et tøddel på allah er den eneste, eller har sterk tvil. Men det er det sosiale som gjør at de fremdeles følger riter som familien følger. De kan altså kalles kultur-muslimer. Og skulle man stille mange av dem til veggs med spørsmålet; "tror du virkelig?" vil svarene avhenge om det er et sosialt press eller ei utenfor personens sfære.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Og fastemåneden ramadan er noe helt unikt for islam som oppstod med uten noen som helst fortid? please....
Så folk fastet i 30 dager før islam kom i bildet?
Og skulle man stille mange av dem til veggs med spørsmålet; "tror du virkelig?" vil svarene avhenge om det er et sosialt press eller ei utenfor personens sfære.

Dette er jo ikke no nytt akkuratt, seff finner du de som er mer troende enn andre og omvendt..

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Feiret man jul før kristendommen sitt inntog eksakt slik man feirer den nå?

At noe oppstår fra noe annet betyr ikke at dagens praksis må være eksakt lik den forrige.

Islam er ikke noe enestående nytt når det gjelder skikker og utøvelse. Spesielt zoroastrisme som har hatt stor påvirkning på islam. Og ikke minst jødedommen, der man også finner referansene til faste.

Dette er jo ikke no nytt akkuratt, seff finner du de som er mer troende enn andre og omvendt..

Og det er disse trådstarter spør om, de som kan kalles kulturelle muslimer. Fyi.

Lenke til kommentar
Jeg har spurt samtlige muslimer på jobb om hvorfor de ikke kan spise svinekjøtt og ingen kan gi meg et svar. De sier det er urent, men kan ikke utdype mer enn det. For meg virker det som at de MÅ faste pga venner og familie og tørr ikke ha ta et standpunkt. Hvorfor er det så gale å ha en egen mening?

Jeg kjenner en muslim som ikke spiser svinekjøtt, men som gjerne drikker alkohol. Nå virker ikke han spesielt religiøs av seg, så om det var et rent teologisk spørsmål vil jeg tro at han fint kunne ha spist svinekjøtt, men jeg tror det er en ganske stor psykologisk barriere.

Alkohol har blitt drukket mye i skjul opp gjennom tidene av muslimer(og kristne for den del), men hvordan skal du kunne ha en gris i skjul? Derfor tror jeg at griser egentlig er mye mer fremmed for dem enn alkohol.

Lenke til kommentar
Og ikke minst jødedommen, der man også finner referansene til faste.

Kippúr er en full fastedag, og alle jøder over 12/13 års alder som har helse til det, er pålagt å faste fra solnedgang på kippúr-aftenen til det er mørkt etter selve kippúr-dagen — det vil si rundt 25 timer. I denne perioden spiser man ingen ting og drikker ikke noe annet enn hva som er strengt nødvendig av helsegrunner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur

Er ganske klar over at jødene faster de også, men jeg ser fortsatt ikke hva det har med saken å gjøre??

Jeg kjenner en muslim som ikke spiser svinekjøtt, men som gjerne drikker alkohol.

Er nok mange som gjør det samme, drikker seg drita, men rører ikke svin, visst du først drikker alkohol også skylde på at jeg spiser ikke gris fordi jeg er muslim, da vet jeg ikke om man kan kalle seg for en muslim, men som sagt jeg dømmer ingen,.Kanskje de gjør det fordi alkohol frister litt mer enn svin,.

Lenke til kommentar
Og ditt poeng er?

Nå er det jo flere diskusjoner om jul er en kristen tradisjon. Men vi lar det være,.

Mitt poeng er at disse personene er kun muslimer i navnet, som mange kristne også er. De tror selvsagt ikke et tøddel på allah er den eneste, eller har sterk tvil. Men det er det sosiale som gjør at de fremdeles følger riter som familien følger. De kan altså kalles kultur-muslimer. Og skulle man stille mange av dem til veggs med spørsmålet; "tror du virkelig?" vil svarene avhenge om det er et sosialt press eller ei utenfor personens sfære.

Julen er det ikke vi nordmenn som har rappet, men de kristne. Mennesker har feiret jul i over 4000 år før jesus skal ha blitt født, og i Norge er det spor helt tilbake til ca år 900 med julefeiring. Ordet jul stammer også fra norrøn og heter egentlig midtvinterdagen og er en offerfest. Det eneste som er kristent med julen er vel julenissen som opprinnelig var en prest.

Jeg er enig med deg Luftbor og det er akkurat det jeg også føler. Hvorfor kalle seg muslim og bare gjør det halvveis? Hvis man unngår å spise svinekjøtt, og unngår å spise mat i ramadan så er man muslim? Jeg kjenner ingen muslimer som gjør det som de skal for å være en muslim. Så tilbake til spørsmålet, er de redde for å ikke faste og redde for å spise svin pga hva familie og venner vil si?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ingen muslimer som gjør det som de skal for å være en muslim. Så tilbake til spørsmålet, er de redde for å ikke faste og redde for å spise svin pga hva familie og venner vil si?

Hvorfor er ikke de redde for alkohol da? Man må nesten spørre enn muslim som drikke, hvorfor han ikke spiser gris?

Kanskje personen ser på alkohol som lovlig, men ikke grisen, ikke vet jeg..Så kan det jo godt være at personen er redd for hva familien vil si..

Lenke til kommentar

PrettyBoy:

Mulig jeg tar feil, men gjennom dine innlegg her regner jeg med du er muslim.

Jeg er ikke muslim, ikke voldsomt kristen heller, men er fortsatt tilmeldt den Norske Statskirke.

Så til mitt spørsmål rundt Ramadan.

Dere (muslimer) følger jo deres egen kalender som ikke "går opp" i dagene til den gregorianske kalender, følgelig er Ramadan på forskjellig tidspunkt hvert år.

I fjor og i år er Ramadan på sensommeren/høsten, så da er det ingen "problemer" med fasten.

Men? Når Ramadan faller i mai/juni/juli, hvordan overlever dere da 30 dagers faste om dere bor i Nord-Norge?

I Tromsø er det for eksempel midnattssol fra 16. mai til 23. juli. Faller Ramadan innenfor dette tidspunktet blir jo det en ganske så streng slankekur ville jeg tro..? Eller?

I fjor var jeg i Saudi Arabia under Ramadan. Nå i år er jeg i UAE. Ramadan i Saudi Arabia var virkelig strengt. Siden dette landet er svært strengt muslimsk, fikk ikke vi ikke-muslimer heller spise (eller røyke) sålenge solen var oppe. (Ikke i "offentlighet" iallefall.) Hotellets restaurant var stengt frem til kl 20, og mat fra roomservice var 3x dyrere på dagtid.

Her i UAE er det litt mildere, men fortsatt er det ikke spesielt mange restauranter åpne om dagen.

Lenke til kommentar
Her i UAE er det litt mildere, men fortsatt er det ikke spesielt mange restauranter åpne om dagen.

Du er på den arabiske halvøy. Andre land i regionen har et langt mer pluralistisk syn på dette.

Dessuten er vel strengt tatt ramadan kun faste-light, da man hiver i seg mat når solen har gått ned. Men det er jo en annen debatt :)

Lenke til kommentar
PrettyBoy:

Mulig jeg tar feil, men gjennom dine innlegg her regner jeg med du er muslim.

Jeg er ikke muslim, ikke voldsomt kristen heller, men er fortsatt tilmeldt den Norske Statskirke.

Ja jeg er muslim,.

Så til mitt spørsmål rundt Ramadan.

Dere (muslimer) følger jo deres egen kalender som ikke "går opp" i dagene til den gregorianske kalender, følgelig er Ramadan på forskjellig tidspunkt hvert år.

I fjor og i år er Ramadan på sensommeren/høsten, så da er det ingen "problemer" med fasten.

Ja den synker med 11-12 dager for hvert år, så neste år starter vi 11-12 dager før,.

Men? Når Ramadan faller i mai/juni/juli, hvordan overlever dere da 30 dagers faste om dere bor i Nord-Norge?

I Tromsø er det for eksempel midnattssol fra 16. mai til 23. juli. Faller Ramadan innenfor dette tidspunktet blir jo det en ganske så streng slankekur ville jeg tro..? Eller?

Når den faller i mai/juni/juli så er det bare å faste da overlever det, for 25-26 år tilbake så hadde foreldrene mine ramadan i juni/juli og merkelig nok så overlevde de ;)

Fasten er som dere vet avhengig av soloppgang og solnedgang. Når man bor i et området hvor soloppgang/nedgang ikke er vanlig kan man følge systemet til den nærmeste byen som har soloppgang og solnedgang daglig. Et alternativt er å følge klokken i Mekka. I så fall faster man så og så mange timer etter klokken og ikke etter solgang.

Dette gjelder også de fem daglige bønner.

fjor var jeg i Saudi Arabia under Ramadan.

Kjedelig at du hadde en kjedelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Masse forklaring.

Takk for svar. Selv om jeg likevel føler at det blir "juks" å følge en annen klokke når religionen ikke var "designet" for svært nordlige og svært sydlige breddegrader.

Ikke bli fornærmet, jeg synes heller ikke kvinnelige, og/eller homofile burde utføre prestegjerning, da det i Bibelen er skrevet at dette er en (heterofil) manns jobb. Iallefall, Bibelen er skrevet av menn for menn, og jeg kan ikke si meg enig med veldig mye av den. Men skal Kirken være renhårig og følge den Bibelen den forkynner, så bør ikke bestemmelsene bli "modernisert" heller.

Kjedelig at du hadde en kjedelig opplevelse.

Kjedelig og kjedelig.. La oss heller kalle det "interessant". :)

Fant forresten ut at det heller ikke er tillatt for spisesteder å ha åpent før kl 18 her i Dubai. Men da får en kun "take-away". Offentlig spising kan kun foretas etter kl 19.

Lenke til kommentar
Og ikke minst jødedommen, der man også finner referansene til faste.

Kippúr er en full fastedag, og alle jøder over 12/13 års alder som har helse til det, er pålagt å faste fra solnedgang på kippúr-aftenen til det er mørkt etter selve kippúr-dagen — det vil si rundt 25 timer. I denne perioden spiser man ingen ting og drikker ikke noe annet enn hva som er strengt nødvendig av helsegrunner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Yom_Kippur

Er ganske klar over at jødene faster de også, men jeg ser fortsatt ikke hva det har med saken å gjøre??

Poenget var din påstand at islam hadde kommet opp med noe helt nytt. Fra ditt innlegg;

For å faste totalt i 30 dager ville medført den totale død for alle muslimer.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I denne perioden av "hvile" opplever kroppen at reprasjonsprosesser i både hjerne og kropp jobber spesielt aktivt, blandt annet så økes mengden av magnesium i kroppen, som virker beskyttende på hjertet.

Under Ramadan opplever man bedre kvalitetssøvn som er dyp, i kontrast til REM (rapid eye sleep) der drømmen ofte inntreffer. En time søvn under ramadan gir samme virkning som flere timer "vanlig" søvn.

En annen viktig del av Ramadans hikma(visdom) er å føle solidaritet med den sultne. En mett mage forstår ikke den sultne, og gjennom fasten vil man kunne føle hvordan det er å sulte. Å dele av sin mat og rikdom til de fattige er en viktig del av selve fasten. Før fastetiden er over er det obligatorisk å gi zakat al- fitr, almisse til de trengede.

Tilslutt vil jeg nevne den viktige spirituelle del av denne hellige måned, der uvaner brytes, gode vaner innsettes, hele den hellige tekst Koranen leses igjennom og påminnes, man får ekstra belønning for gode gjerninger, og man føler sterkere samhørighet og felleskap, ummah, med sine søstre og brødre.

Jeg har allerede reist en del spm. rundt fasten. Dette kan leses via linken under.

Fasting i Islam

I tillegg til dette vil jeg kommentere din påstand om at søvnen er dypere under fasten enn ellers. Det er allment kjent at man sover mer urolig dersom man spiser rett før. Da kan vi jo for moro skyld anta at det motsatte også er tilfelle - nemlig at man sover tyngre hvis man legger seg skrubbsulten. Men hele praksisen med fasten er jo nettopp at man skal spise når solen har gått ned.

Magnesium har jeg omtalt, men kan gjerne ta en kort gjentakelse: magnesium er en såpass utbredt mineral at kroppen uansett vil få i seg nok av deg gjennom det daglige kostholdet. Under Ramadan øker man inntaket av blant annet dadler, som inneholder relativt mye magnesium, så det er ingen overraskelse at nivået av magnesium i kroppen øker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...