minimax Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg har nå to antenneledninger (RiksTV og Viasat parabol) rett fra antenner med kontakt på endene, men ønsker nå heller en mer elegant løsning med en slik antenneboks som jeg fant hos Clas Ohlson (FM radiokontakten får jeg vel ikke bruk for): RiksTVkontakten er vel ganske grei, for det er vel bare å bruke en kniv for å ta av isolasjonen og skru den fast inni veggkontakten? Og ledning mellom RiksTVmottaker og veggkontakten er jo en helt vanlig ledning som dette: Men jeg er mer i tvil på Viasatkabelen. Enden på kabelen tror jeg har en slik kontakt som Clas Ohlson kaller "F kontakt": Men jeg finner ingen slike løse ledninger som går mellom satelittmottaker og veggboks, og avisolerer man denne typen ledning (som er tykkere enn den vanlige analog/riksTVkabelen) på samme måte? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du får kjøpt ferdig kabel med F-kontakt i begge ender. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53251989 F-kontakter er ganske enkle å montere. Avisolere, brett tilbake skjermen, og skru på kontakten. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Det har oppstått et problem Antenneboksen fra Clas Ohlson har kun en eneste kabelinngang. Jeg hadde regnet med to. Clas Ohlson sier at jeg må kjøpe et delefilter (varenr. 22-3688), men dette virker absurd på meg: først skal jeg altså koble sammen signalene fra de to kablene, så skal jeg dele dem igjen? Alt jeg ville med veggkontakten var å gjøre det enklere å koble fra antennekontaktene mellom Riks-TV og parabolmottakerne (i tilfelle ferie, lynnedslag osv.) og det blir jo uansett to ledninger å forholde seg til. Her er en tegning jeg har lagt for å illustrere det hele (klikk på bildet for å gjøre det større): Finnes det ingen måte der jeg kan bruke to ledninger (en ledning til hver mottaker) hele veien frem til veggkontakten? Hvis jeg må bruke delefilteret skal ledningene kobles til F-kontakter. Hvordan gjøres dette? Med spesialverktøy? Endret 28. september 2009 av minimax Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Når jeg ser på Clas Ohlson 32-3992 (den veggboksen i første bilde) så står det jo "Beregnet for bruk med 32-1042 Combiner". Da kan man tenke seg f.eks at parabol og UHF antenner kobles sammen på loftet, og så har man en kabel ned til stua. Vet ikke om det er så mange som bruker noe slikt. Ofte har man jo flere kabler fra parabolen. Guide for montering av F-kontakt: http://docs.google.com/gview?a=v&q=cac...hl=no&gl=no Lenke til kommentar
minimax Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Beklager, det var nok 32-1042 "Combiner" jeg mente og ikke delefilteret. Men prinsippet blir det samme: koble sammen to ledninger i ett, for så å ta dem ut separat igjen fra veggboksen, noe jeg ikke forstår poenget med når man allikevel må koble dem til hver sin tuner. Vil man ikke også få et signaltap på den måten? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Poenget er antagelig at alt skal gå i en kabel. For den som har det som første prioritet. Det vil nok ikke være til det beste for signalet å koble på masse filtre og kontaktpunkter, nei. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Det hele hadde vært løst om jeg kunne fått tak i en antennekontakt for satelitt og vanlig TV kontakt, og som har ett inntak for hver av dem. Finnes det slike veggkontakter å få kjøpt? Lenke til kommentar
minimax Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Jeg har visst ikke tenkt på den opplagte løsningen.... hvorfor ikke "operere" hele kontakten slik at man bare kobler hvert signal (satellitt og RiksTV) direkte til den enkelte kontakten i veggboksen? Den har riktignok allerede to separate coax innganger, men i den ene er det plassert en avlang sak jeg tror er en termineringsmotstand, men den fjernes lett ved å skru opp en av monteringsskruene. Videre åpnet jeg metalldekselet bak og fant et kretskort loddet fast med noen spoler og andre komponenter. Hva om jeg bare lodder denne av, så lodder ledninger fra coax inngangene til hver sin respektive antennekontakt? Det burde ikke utgjøre noen forskjell fra å bare føre ledningene direkte inn i hver sin tuner, eller? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det er antagelig en inngang og en utgang på boksen, og det er en endeterminering på utgangen. Det vil alltids være en viss degradering av signalet i forhold til å kjøre det rett inn. Men tipper det burde gå bra. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Jepp, stemmer at det er en utgang (med endeterminering) og inngang. Skal prøve å få loddet av kretskortet og se hvordan det er inni. Vanskelig å se fra baksiden hvilken lodding som er et fysisk feste til resten av veggkontakten og hva som er komponenter på andre siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå