eivinds2 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Ja som emnetittelen sier er jeg intressert i å styre en impusbryter med et relé. Så vidt jeg skjønner må dette reléet koble inn og ut i løpet av kort tid ved tilkobling av strøm. Finnes dette, eller må jeg lage et kretskort? Kunne noen peke meg litt i riktig retning? Styringen skal operere på 12 volt Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 lagdse noe lignende for en stund siden. koble en ellyttkondensator i serie med spolen på reeleet. hvis du vil at den skal koble inn og ut kontinuerlig kobler du kondensatoren over spolen på rellet, tilførselen til spolen gjennom en nc kontakt. størrelsen på kondensatoren avgjør hvor lenge relet er på. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) lagdse noe lignende for en stund siden. koble en ellyttkondensator i serie med spolen på reeleet. hvis du vil at den skal koble inn og ut kontinuerlig kobler du kondensatoren over spolen på rellet, tilførselen til spolen gjennom en nc kontakt. størrelsen på kondensatoren avgjør hvor lenge relet er på.Slenger på litt mer kommentar til denne løsningen. Skal reléet i det hele tatt slå inn, så må det være en relativ stor kondensator. Mindre enn 100µF så vil det sannsynligvis ikke skje noe. Men dette kommer jo også helt an på relé-spolen. Óg - hvis du ikke gjør mer enn dette, så vil reléet også slå inn ved frakobling fordi at kondensatoren som er oppladdet vil ladde seg ut gjennom reléet. Eventuelt at reléet ikke slår inn ved andre trykk fordi kondensatoren allerede er oppladet. Hvor mye strøm trekker dette reléet? [edit] Her er en liten enkel løsning, men vet dog ikke hvor god denne er i praksis: Endret 25. august 2009 av geir__hk Lenke til kommentar
eivinds2 Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Jeg får være litt mer nøyaktig. Reléet skal brukes til å slå på laptopen min som jeg skal montere i bilen min. jeg kommer til å koble to ledninger inn på strømbryteren for å så koble det gjennom reléet. Når jeg vrir om tenningen vil laptopen skru seg på. Det er i hvertfal planen, får se hvordan dette går:) Hvor mye det trekker aner jeg ikke. Er ikke så god på dette, selv om jeg er litt småteknisk:) Skal alltid klare å pusle det sammen med litt instrukser og en loddebolt! Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Da kobler du det enkelt med et rele slik: Pluss inn fra batteri på 30. Det gir pluss ut til laptop på 87. 85 kobles til gods. 86 kobles til en av lederne fra tenningslåsen som gir spenning ved tenning på. Laptop minus kobles til gods. Om du skal bruke en impulsbryter som du nevner så kan du med fordel bruke et impulsrele. Koblingsprinsippet blir det samme. Merk at nummerering og layout varierer mellom releer men koblingsbilde vises normalt på komponenten. Lenke til kommentar
eivinds2 Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Tusen takk:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå