vefast Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hei! Ser at det er flere som meg her, og som ønsker å klare seg selv med sitt regnskap. Jeg har gjort som en annen kar her fortalte, laget en bunke som jeg "ordner siden". Bunken har vokst og jeg har vært nødt til å ta tyren ved hornene. Har i lang tid hatt Datax Totaløkonomi som jeg toskete nok ikke har brukt annet en faktura delen i. For et par år siden valgte jeg å gå ut og starte for meg selv, men foreløpig har jeg ved litt hjelp klart å ordne alt via papirer. I fjor kom jeg frem til at jeg skulle bruke programmet jeg har betalt for, og valgte derfor ikke den hjelpen jeg hadde hatt før fordi hun ikke var særlig datakyndig. Etterpå gikk jeg hen og ble hjertesyk og må innrømme rett i kjelleren mentalt også. Er ennå ikke så gammel at jeg har lyst til å trekke inn årene. Etter turen med ambulanse i fjor fikk jeg tilbud om sykemelding, men som selvstendig, hvem skal jeg sykemelde meg fra? Så, jeg har jobbet litt hele tiden, selv om tempoet og inntekten har vært heller laber en stund. Bunken med papirer har jeg bare sett på og utsatt altfor lenge. Til slutt har jeg kommet til at selvmedlidelse og det å ha hodet i sanden ikke lager færre problemer akkurat. Som person har jeg alltid vært optimist, så denne depresjonen ble jeg nødt til å riste av meg. Har tatt telefoner til kemner og skattekontor og holder på å rydde opp. Inntektene har vært lave, men så også utgifter, så alt burde være overkommelig. Men, nå er jeg i gang igjen, og må få tingene på plass. Trenger noen råd og tips til hvordan man fører et regnskap, og hvor man putter forskjellige bilag. Har lest litt i forumet her og har blitt litt klokere, men har likevel behov for å spørre på min måte. Kort om mitt foretak: selger varer og tjenester til kunder i nærområdet. Av og til også kurs og opplæring. Regnskap beskriver flyt av penger i et selskap, og skal beskrive hvordan denne foregår. 1.Når mitt foretak kjøper varer hos en kunde, genererer dette 2 bilag. Først som en Inngående faktura, så som en Utgående betaling. Hvert bilag har 2 linjer/kontoer som den føres på. Penger hit/penger dit. Føring: 1.1 Inngående Faktura: Leverandørkonto(50000..) - forfallsdato -Kreditt --> Kundegjeld? Innkjøp varer for videresalg(4300) - mvakode (1)- Debet 1.2 Bet. Inng. faktura : Bankkonto(1920) - Kredit Leverandørkonto(50000..) - Debet Oversatt til norsk betyr dette at først ble varene bestillt og sendt og kunden har da penger tilgode hos meg, kredit. Så faller jeg litt av på konto 4300. Betalingen er lettere, der går penger UT av min konto, kredit, og inn på kundens konto, debet. Del2. Når jeg selger en vare, fungerer dette nesten som varekjøp, og genererer også 2 bilag, først når jeg fakturerer kunden, så når kunden betaler. 2.1 Utgående faktura: Kundekonto(10000..) - Forfallsdato- Debet --> Kunden mottar en verdi fra meg? Salgsinnt.(3000) -mvakode(3) Kredit --> Mitt tilgodehavende? 2.2 Kundens betaling: Bankkonto(1920) - Debet Kundekonto(10000..) - Kredit Stemmer dette sånn nogenlunde? Hva gjør jeg når en faktura har forfallsdato i desember, og ikke betales før februar (sett bort i fra at jeg purrer kunden)? Dette er noe som konkret har skjedd for meg. Varekjøp ble beskrevet ovenfor. Av og til kjøper jeg varer som jeg trenger i driften. En laptop, frimerker, konvolutter, datautstyr, mobiltelefon, mobilregning, utgifter til bredbåndt(jobber via nettet) og hjemmekontor etc. Av og til kan disse flyte litt sammen og salgsvare kan bli forbruk. Er veldig usikker på hvordan jeg gjør dette fornuftig/riktig. Betaling av moms og skatter. Fordi jeg har hatt hodet i sanden, har jeg ikke hatt kontroll med moms og skatt. Derfor har jeg allerede måtte betale inn skatten for i år på forhånd. Hvordan fører jeg det? Har også klart å bli krevet for moms på skjønn som jeg har betalt. Hvordan fører man det? Regner med at det kan motregnes mot reell moms minus straffegebyrer? Ble et ekstremt langt innlegg dette, men jeg håper likevel noen tar seg tid til å lese og svare det. For meg er det ekstremt viktig å få alt på plass, og jeg har som mål å få alt avgårde i løpet av august som jeg lovet det par etater... Foreløpig har jeg tatt ut kontoutskrifter(alt ligger jo der..), fått inn alle utgående fakturaer og innbetalinger, samt endel inngående fakturaer og utbetalinger. Holder fortsatt på å registrere inngående fakturaer og utbetalinger. Dersom jeg har forstått saker og ting riktig kan jeg bøye nakken og fortsette arbeidet, men jeg trenger litt hjelp og bekreftelse på det jeg har gjort, eller korrigeringer. Jeg ser SÅÅÅÅ mye frem til september med et system ajour og bare behov for vedlikehold.... Ikke minst å kunne jobbe seriøst uten dårlig samvittighet og frykt for kemneren. Hilsen Vera Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 1.Når mitt foretak kjøper varer hos en kunde, genererer dette 2 bilag. Først som en Inngående faktura, så som en Utgående betaling. Hvert bilag har 2 linjer/kontoer som den føres på. Penger hit/penger dit.Føring: 1.1 Inngående Faktura: Leverandørkonto(50000..) - forfallsdato -Kreditt --> Kundegjeld? Innkjøp varer for videresalg(4300) - mvakode (1)- Debet 1.2 Bet. Inng. faktura : Bankkonto(1920) - Kredit Leverandørkonto(50000..) - Debet Oversatt til norsk betyr dette at først ble varene bestillt og sendt og kunden* har da penger tilgode hos meg, kredit. Så faller jeg litt av på konto 4300. Betalingen er lettere, der går penger UT av min konto, kredit, og inn på kundens* konto, debet. *Leverandøren.. Første linje føres slik: debet 4300, kredit 2400 leverandørgjeld (her må det spesifiseres nærmere via leverandørreskontro 200xx... med navn, adresse og organisasjonsnummer på leverandøren), og andre linje blir da slik: debet 2400, kredit 1920 Dato på første linje skal være fakturadato, ikke forfallsdato. På andre linje blir det selvsagt betalingsdato. Del2. Når jeg selger en vare, fungerer dette nesten som varekjøp, og genererer også 2 bilag, først når jeg fakturerer kunden, så når kunden betaler.2.1 Utgående faktura: Kundekonto(10000..) - Forfallsdato- Debet --> Kunden mottar en verdi fra meg? Salgsinnt.(3000) -mvakode(3) Kredit --> Mitt tilgodehavende? 2.2 Kundens betaling: Bankkonto(1920) - Debet Kundekonto(10000..) - Kredit Som for inngående faktura, bare omvendt med tanke på debet/kredit, og du fører mot konto 1500 Kundefordringer (med videre spesifisering mot kundereskontro 100xx...) i stedet for 2400 leverandørgjeld. Også her fakturadato på første linje, ikke forfallsdato, og betalingsdato på andre linja. Hvordan Datax håndterer dette med konto 1500/2400 og reskontro rent praktisk vet jeg ikke, men om det funker som mitt program, så taster du inn kunde/leverandørreskontro-nummer (100xx/200xx) direkte i kontonummerfeltet, i stedet for 1500/2400. Eller så taster du først inn kontonummeret og får opp en dialogboks for å velge.. Hva gjør jeg når en faktura har forfallsdato i desember, og ikke betales før februar (sett bort i fra at jeg purrer kunden)? Dette er noe som konkret har skjedd for meg. Beløpet blir stående som en utestående kundefordring, altså et tilgodebeløp, i balansen. Omvendt med leverandørgjeld som står ubetalt over årsskiftet, det vises som en gjeldspost. Også på selvangivelsen skal dette føres som henholdsvis formue/gjeld. Ikke behov for å gjøre noe mer med det regnskapsmessig, bortsett fra å purre, selvsagt. Betaling av moms og skatter.Fordi jeg har hatt hodet i sanden, har jeg ikke hatt kontroll med moms og skatt. Derfor har jeg allerede måtte betale inn skatten for i år på forhånd. Hvordan fører jeg det? Har også klart å bli krevet for moms på skjønn som jeg har betalt. Hvordan fører man det? Regner med at det kan motregnes mot reell moms minus straffegebyrer? Det med momsen vet jeg ikke noe om. Skatten føres i alle fall slik: Debet 2073 Forskuddsskatt Kredit 1920 bankkonto. Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Betaling av moms og skatter.Fordi jeg har hatt hodet i sanden, har jeg ikke hatt kontroll med moms og skatt. Derfor har jeg allerede måtte betale inn skatten for i år på forhånd. Hvordan fører jeg det? Har også klart å bli krevet for moms på skjønn som jeg har betalt. Hvordan fører man det? Regner med at det kan motregnes mot reell moms minus straffegebyrer? Du skriver at du også driver noe kurs/undervisning? Pass på at dette er avgiftsfritt salg. det skal dermed ikke beregnes mva på dine utgående fakturaer knyttet til kurs. Det samme gjelder på kostnader du har i forbindelse med kursene.. Du har ikke krav på mva fradrag på de. Det er fakturadato som styrer hvilke perioder bilagene skal være med i. Det spiller ingen rolle når eller om kunden betaler. Momsen må innberettes i den terminen fakturaen gjelder. Skjønnsligning av MVA blir refundert når de får den opprinnelige oppgaven - gebyrer som du sier. Slik du skisserer rutinene dine blir jeg ikke overrasjket om du snart får et bokettersyn, da burde alt være på plass, ellers har du et problem. De henger seg opp i alt, og her lukter det skjønnsligning lang vei dersom det ikke er et troverdig regnskap på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå