Gå til innhold

Legge om livvstilen til det bedre - in need of help.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har lenge tenkt på å gjøre noe med livsstilen min, men det har aldri blitt til noe - før nå.

Historien er at jeg fikk en idrettsskade som satt meg ut av all form for fysisk aktivitet i en 3 års periode, jeg er nå blitt 20 år og er endelig tilbake på et nivå som gjør til at jeg kan bevege meg skikkelig igjen - og dermed være i fysisk aktivitet.

Men etter 3 år på ræva så har helsen og kroppen gått rett i bakken, og dere ser nå på en gutt på 1,80 som er 95 kg tung. Jeg er selvsagt utrolig lite fornøyd med dette, og vil helst ned på 80-85 kg og få gjort mye av fettet om til muskler. Må si at jeg ikke er direkte fet, men har en stor "pondus" og neon fine bilringer som helst skal bort!

Jeg ser lyst på dette og tror jeg kan fort gå ned om jeg får et riktig kosthold og kommer meg i trening, for jeg har alt gått ned +/- 3 kg etter jeg begynte og spille fotball igjen. (spilt 5-10 ganger.)

Planen er å få spilt fotball 1-2 ganger i uken, samt minst 1 gang på treningsstudio med litt generelle øvelser i uken. Kommer nok til å sette opp skikkelige treningsprogram osv når jeg kommer mer "inni det", men i starten vil jeg helst fokusere på hva jeg spiser.

Dealen er at jeg har startet på Universitetet, og ikke svømmer i penger, så å lage de beste "diettene" er vanskelig. Hadde vert kos med litt tips! Og et spiseprogram som jeg kan gjøre om til "rutine", for da fungerer alt så mye bedre! :)

Planen sålangt er dette:

- Frokost med skiver.

- Middag med en type kjøtt (?)

- Kvelds med skiver.

Mao; en veldig tynn plan.

Hadde satt pris på om noen kunne gitt meg en "kostholdsplan" med tips til HVA jeg burde spise og HVOR mye!

Har levd mye på snop og brus de siste årene, men planen er å kutte ut alt slikt og la alt det usunne komme via alkohol (som man ikke kan legge bort ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si dette med 100% sikkerhet, men jeg tror du vil få litt vanskeligheter med å spille fotball, redusere fettprosenten og bygge muskler til samme tid. For å fjerne fett må du ligge i et kaloriunderskudd, altså få i deg mindre kalorier via mat enn hva kroppen forbrenner i løpet av en dag. For å bygge muskler, må du ha et kalorioverskudd, samt et kosthold med sterkt fokus på proteiner.

Jeg ville anbefalt å bruke tiden på treningsstudioet til kardiotrening (tredemølle, roing, sykler, evt. svømming), og gjerne beinøvelser (store muskler, krever mye energi) som beinpress, knebøy, utfall og lignende.

Når det kommer til mat, ville jeg prøvd å droppe mest mulig stivelsesbasert mat (brød, pasta, potet, ris, etc.) og fokusert på proteiner og karbohydrater fra grønnsaker og frukt. Proteiner er stort sett dyrt og lite studentvennlig, men det er et par ting som er forholdsvis rimelig. Egg (1,50 per egg, sånn ca.), tunfisk (5-10kr per boks), kylling (farse til 20kr/400g, frosne bryst til 160kr/2kg), svinekjøtt (koteletter pleier å ligge på 39kr/kg, kjøttdeig 20-25kr/400g) og proteinpulver (90+ fra ej-shop.no, 1500kr/10kg). Ellers kan du sjekke ut Kiwi-butikker hver fredag, de har et helgetilbud hvor man får 150-200g av et eller annet protein (laks, ytrefilet, entrecôte, svinefilet, etc.) til 15kr. Laks er kanskje ikke så interessant, da 75kr er ganske vanlig kilopris i butikkene ellers.

Frukt får du nesten bare snoke rundt i forskjellige butikker og se hva som er billigst. Grønnsaker kan du stikke innom innvandrersjapper for å få tak i, da de stort sett har et mye bedre utvalg og lavere priser.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Kan begynne med å si at å bygge muskler kommer i "2.bane", først og fremst ønsker jeg å gå ned i vekt og miste fettprosent. Rett og slett bli tynnere. Trening kommer jeg til å gjøre noe alfa omega - fotball når det går, og trening når jeg har tid, så jeg ønsker å fokusere mer på hva jeg spiser og rette opp litt av det jeg gjør galt der.

Brød og ris er på vei ut, og egg blir nok en mer standard frokost! Satser på å gjøre kjøttdeig med noe ved siden av til en mer standard middag. Jeg er ganske stor fan av kylling også, så kommer nok til å gå mye i det. Problemet er vell at ren kylling er meget kjedelig, og det er litt vanskelig å finne noe "godt ved siden av" når pomfri, ris, potetsalat og alt annet er fy-fy mat. Noen tips?

Penger er btw ikke noe jeg skal ha "supersyn" på - er mer at jeg ikke har penger til det helt syke i matveiene ;)

Lenke til kommentar

Selv pleier jeg å lage en salsa av 3-4 store, hakkede tomater, en boks stavmixede hele tomater, to finkuttede rødløk og en finkuttet gul løk (kepa), en chili og et hvitløkfedd, saften av to lime, en god håndfull fersk, hakket koriander og salt, sukker og pepper etter smak. Sukker er nødvendig for å balansere syrligheten. Veldig lite kalorier, men stappfull av smak. Kan fint brukes med tunfisk når du går lei av plain tunfisk-smak. :)

Ellers kan du prøve mager kesam med diverse krydderier, f.eks. litt paprikapulver, tørket chili og spisskumen, det blir en slags dip-aktig saus.

Stikk innom forumet på myorevolution.no, det er veldig mange av brukerne der som blogger, og det er mange grove oppskrifter og idéer du kan få derfra.

Lenke til kommentar

psilocybe sa det meste når det gjald kosthold. Det er vanskelig å være sunn som student, og man må desverre bite i det sure eplet og bruke litt mer penger enn det man ville gjort som usunn. Men det finnes flere måter å gjøre det så billig som mulig.

-For det første så er det kjekt med stor fryser. Dette gjør at du kan handle på tilbud og fylle opp fryseren. Du kan fryse ned det meste. Rasp opp ost og frys det så kan det brukes som topping på diverse retter. Frys frukt og bruk det i smoothies.

-Få tilbudsblader til butikkene i ditt område på e-post, de fleste butikker har denne muligheten. Da kan du ha "reklame uønsket" på postkassen slik at du slipper all mulig annen reklame også.

-Finn ut hvilke butikker som selger hvilke varer billig. Rema1000 har billig kyllingkjøttdeig, Rimi har billig frossen kyllingfilet og laksefileter.

-Blås i sunne nisjeprodukter. Ikke kjøp dyre produkter bare fordi at de er litt sunnere enn alternativet. Se også hvor stor andel produktet består av i det totale kostholdet. Ikke vits å bruke masse penger på ett litt bedre pålegg da det utgjør 5% av det totale inntaket ditt.

-Spis havregrøt. Billig og sunt.

-Lag niste. Du kommer sikkert til å sikle over vennene dine som spiser kantinemat, men det er du som kommer til å gå ned i vekt og det er du som sitter igjen med tykkest lommebok.

Vanskelig å gi deg faste råd på hva du skal spise. I første omgang burde du kutte ut de største ondene. Ikke godteri midt i uka. Du burde derimot lage deg en fast dag hvor du kan kose deg. Spis mindre enn før. Mer kjøtt og grønnsaker, mindre potet og ris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...