Gå til innhold

Primtalltelletråden - Den hypermoderne telletråden


dronjom

Anbefalte innlegg

167

side 3! :D

 

151

 

Jeg har laget et egetprodusert program i c++ som kan regne primtall.

Hittil har jeg klart å finne primtall nr 115.106.083. Når vi kommer så langt i telletråden skal jeg legge det ut ;)

Læppissen min brukte 57min til å finne alle de 115.106.083 tallene.

 

PS! Primtall nr 115.106.083 ligger i tråden "unyttige fakta"..

 

kult :) hvordan fungerer det, hvordan har du laget søkemotoren til å finne primtallene? eller du bør ikke svare hvis det er hemmelig :p får håpe vi kommer til primtall 115millioner106tusenog84! :D det får være målet i første omgang :p:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

173

 

Programmet er i c++, og er egentlig bare på 14 kodelinjer (utenom kommentarer, 22 med) :D

 

Jeg laget det i flere steg med å begynne med kjente tall. Deretter øket jeg moduluslinjen etterhvert som programmene (alle er 14 kodelinjer) med funnede tall.

 

En måte å regne seg frem til primtall på er å bruke "%" eller "modulus".

F.eks å finne primtall frem til 121 (11^2) er å legge inn en modulusstreng opp til 11 slik:

 

if n%2 && n%3 && n%5 && n%7 && n%11 !=0;

n=primtall

 

Da finner man primtall opp til 121 (som er 113). Deretter lager man "n-sløyfe" med alle primtallene t.o.m 113 (og finner primtall under 113^2). Slik fortsetter man til man har laget en "n-sløyfe" som ikke kneler PC'n. (Mine PC'r med 3GB RAM hadde smertepunkt ved primtall litt over nr 115mill) ;)

Lenke til kommentar

197

 

173

 

Programmet er i c++, og er egentlig bare på 14 kodelinjer (utenom kommentarer, 22 med) :D

 

Jeg laget det i flere steg med å begynne med kjente tall. Deretter øket jeg moduluslinjen etterhvert som programmene (alle er 14 kodelinjer) med funnede tall.

 

En måte å regne seg frem til primtall på er å bruke "%" eller "modulus".

F.eks å finne primtall frem til 121 (11^2) er å legge inn en modulusstreng opp til 11 slik:

 

if n%2 && n%3 && n%5 && n%7 && n%11 !=0;

n=primtall

 

Da finner man primtall opp til 121 (som er 113). Deretter lager man "n-sløyfe" med alle primtallene t.o.m 113 (og finner primtall under 113^2). Slik fortsetter man til man har laget en "n-sløyfe" som ikke kneler PC'n. (Mine PC'r med 3GB RAM hadde smertepunkt ved primtall litt over nr 115mill) ;)

kult :) 115 mill er jo litt det. Stå på, og denne tråden skal leve evig :) vi kan jo finne verdens høyeste primtall her ;):D

Lenke til kommentar
kult :) 115 mill er jo litt det. Stå på, og denne tråden skal leve evig :) vi kan jo finne verdens høyeste primtall her ;):D

199

 

Hmm, det hittil største funnet har vel rundt 13.000.000 siffer.

Sånn rask hoderegning, så ville vel vi brukt rundt 6000 år på å komme dit, om vi skrev 1.000.000 primtall i tråden her pr døgn..

 

Jeg regner med, om vi skriver 100 i døgnet her, så tar det sånn der 3151 år og 5 måneder bare å ramse opp de tallene jeg og mitt eminente program har funnet. ;)

Lenke til kommentar

227

 

Til NorvegianDad: Den regelen din med "siste siffer 2" er jo svært ufullstendig. Det å presentere siste siffer 2 som et slags "stalltips" for hvordan man kan ekskludere et tall som primtall, er ikke hele sannheten. Om man ser bort fra tallet 2 i seg selv, er det ingen partall som er primtall, det vil si ingen tall som slutter med sifferet 0, 2, 4, 6 eller 8.

 

For å presentere de enkleste reglene av alle med teskje: Ingen tall som er delelige med andre tall er primtall, dermed ekskluderes blant annet tall som er delelige med 2, 3 og 5 (siste siffer 0,2,4,5,6,8 samt tall der tverrsummen kan deles på 3).

 

Redigert: Etter at NorvegianDad innrømmet at han ikke hadde helt rett, fikk jeg et anfall av ydmykhet og fjernet de verste negative karakteristikkene. Jeg angrer og lover å tenke meg litt bedre om neste gang ;)

Endret av H80
Lenke til kommentar

229

 

Ai! my bad, har sett meg totalt blind på setningen...

Ja, selvfølgelig alle partall bortsett fra 2, selv tallet 2 er jo tatt opp til diskusjon om det er et primtall eller ikke, men den diskusjonen gidder ikke jeg å henge meg oppi.

 

Fullstendig meningsløs ting å si at tall som ender på to :rofl:

 

Men den er ikke feil, det som står der er riktig, alle tall som har siste siffer 2,bortsett fra tallet 2 er jo ikke primtall :p

 

edit: glemte å legge inn primtall

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

Godt å høre at misforståelsen har blitt rettet opp i; nå har jeg bare en liten ting utestående med NorvegianDad, og det er at jeg lurer på opphavet/oppklaringen/forklaringen til det feilstavede navnet. Norsk pappa, det skulle bli "Norwegian Dad", hvorfor har du valgt et annet nick?  :p

 

239

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...