Gå til innhold

Primtalltelletråden - Den hypermoderne telletråden


dronjom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

73

 

dronjom, det at du har oppdatert førsteposten med info fra NorvegianDad synes meg noe merkelig. Hans info er i beste fall ufullstendig. Se for eksempel dette med "siste siffer 2", hva er det for noe tøys? Det er jo heller ingen andre partall som er primtall (bortsett fra 2).

Endret av H80
Lenke til kommentar

97

Hva som er feil med tipsene jeg ga da?

Jeg har skrevet at dette ikke gjelder for ALLE primtall, det fins en god del unntak, men det kan luke ut veeeeeldig mange tall.

 

Hva for noe tøys med 2?

 

Jeg skriver at dersom siste siffer i tallet er 2, er det ikke et primtall. Bortsett fra tallet 2, som bare kan deles på seg selv eller 1. F.eks 42, 52 eller 13216578976516579656132182, fordi dersom det ender på 2 kan det deles på 2.

Var det vanskelig?

Selv om dette gjerne er den mest innlysende "regelen" tok jeg den bare med.

Samme med at tall ender på 5, kan de deles på 5. f.eks 165765432168795465585/5= et helt tall.

 

Men trikset med å finne regne ut sifferne og du fikk 3,6 eller 9 er jeg sikker på at ikke alle husker fra ungdomskolen, men kanskje en god del.

Lenke til kommentar

101

 

97

Hva som er feil med tipsene jeg ga da?

Jeg har skrevet at dette ikke gjelder for ALLE primtall, det fins en god del unntak, men det kan luke ut veeeeeldig mange tall.

 

Hva for noe tøys med 2?

 

Jeg skriver at dersom siste siffer i tallet er 2, er det ikke et primtall. Bortsett fra tallet 2, som bare kan deles på seg selv eller 1. F.eks 42, 52 eller 13216578976516579656132182, fordi dersom det ender på 2 kan det deles på 2.

Var det vanskelig?

Selv om dette gjerne er den mest innlysende "regelen" tok jeg den bare med.

Samme med at tall ender på 5, kan de deles på 5. f.eks 165765432168795465585/5= et helt tall.

 

Men trikset med å finne regne ut sifferne og du fikk 3,6 eller 9 er jeg sikker på at ikke alle husker fra ungdomskolen, men kanskje en god del.

 

ok, jeg tar det med igjen da :p

 

og så kan vi si at dette er som en chattetråd også, bare at man må finne neste tall i rekken for å kunne si noe ;) hvis man har noe å si da, vel og merke, hvis ikke kan man bare skrive primtallet :)

Endret av dronjom
Lenke til kommentar

127

 

109

 

Trådstarter; du begynner med FEIL tall. Tallet 1 er *ikke* primtall.

Bl.a er f.eks v¯1 = 1.

 

det kan diskuteres, Genius Maker sier at 1 er primtall pluss noen lister på nettet. Egentlig er jeg vel enig i at 1 ikke er primtall, men det er nå så. Jeg brukte primtallprogrammet, det sier: "The number 1 is a Prime Number! It has no factors other than 1 and 1"

Endret av dronjom
Lenke til kommentar

137

 

131

 

Og jeg har kilden min fra her.

1 er "kanskje" primtall, men det er *definert* som en enhet og ikke primtall.

 

ok, men vi kan jo definere primtallet 1 som 0 da, akkurat som vi begynner å telle tall fra 0, det var jo jeg som begynte tråden. Eller så kan jeg ta vekk tallet 1 fra åpningstråden og bare si "begynn å skriv primtall"

Lenke til kommentar

149

 

139

 

Her er en annen kilde.

Den henviser til at vi begge egentlig har nesten rett. "1" var visst primtall frem til 1900-tallet før det ble omdefinert. :)

 

takk for infoen :)

 

Dette med at 1 ikke er primtall blir jo litt som å si at 2 ikke burde være primtall heller, for 2 er et partall. Hvorfor skal kun ett partall være primtall? Ganske urettferdig egentlig. Det er greit i faktoriseringen, men kanskje ikke 2 er primtall heller :p men der er jeg vel enig med andre, bare ville belyse tema :)

Lenke til kommentar

151

 

Jeg har laget et egetprodusert program i c++ som kan regne primtall.

Hittil har jeg klart å finne primtall nr 115.106.083. Når vi kommer så langt i telletråden skal jeg legge det ut ;)

Læppissen min brukte 57min til å finne alle de 115.106.083 tallene.

 

PS! Primtall nr 115.106.083 ligger i tråden "unyttige fakta"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...