Gå til innhold

open ofice calc : manlede muliherter ved formatring og sammenslåing av sceller

Anbefalte innlegg

finnes det noen tråd om om open ofice ?

det er to ting jeg trenger hjelp med der, i regnearket ?

1 ) man kan legge fine rammer rund rutene ( scellene).

problemet her er at det ser ut som om alle sidene (strekene ) i rammen MÅ være like tykke hvis de berører samme scelle .

i andre regne ark trenger ikke disse rammen å være like innenfor samme scelle .

så hvordan får man det til ?

2) hvis jeg ønsker å slå sammen linjer med sceller men ikke klonene der over et område må jeg gjøre det med 2 og 2 sceller.

finnes det ikke noen bedre måte å gjøre det på.

andre regneark bruker pen og viskelær for å tegne en linje eller viske bort en linje.

slik er det også i tabell funksjoen i word .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finst ein slags OOo-tråd ja.

1)

Høgreklikk --> Formater celler (hurtigtast Ctrl + 1), og sjå under fana Kantlinjer. Der er det ein figur som viser dei kantlinjene ein kan ha rundt/i ei celle (Det står «Brukardefinert» over figuren). Klikk på den linja du vil endre, og velg linjestil i feltet rett til høgre for denne figuren.

2)

Beklager, det kan vere fordi eg eigentleg aldri bruker Calc noko særleg, men eg forstår faktisk ikkje kva du meiner.

Lenke til kommentar

de mørke og lyse fargne er for å skjelle kolonnene fra hverandre.

jeg gjør det slik for å vise at det er scellen i en konne som jeg ønsker å slå sammen.

det er derimot ikke bare en kolonne men med flere kolonner jeg ønsker å gjøre det slik

altså de scellene som er markert med samme farge ved hverandre over et større område ( marker med en rød ramme ) som jeg ønsker å slå sammen med en enkelt valg

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Då trur eg at eg forstår kva du meiner, men dessverre har eg inga god løysing. Eg fann ei utviding som lar deg gjere dette automatisk, men den tek kun verdiane frå fyrste rad vidare til den samanslåtte cella, so i dømet ditt vil du då få fem tomme celler ut frå dei seks kolonnene.

P.S. Bruk gjerne PNG i staden for BMP når du lagrer skjermskotet. Fila vert mykje mindre.

Redigert: Gløymde link til utvidinga.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Då trur eg at eg forstår kva du meiner, men dessverre har eg inga god løysing. Eg fann ei utviding som lar deg gjere dette automatisk, men den tek kun verdiane frå fyrste rad vidare til den samanslåtte cella, so i dømet ditt vil du då få fem tomme celler ut frå dei seks kolonnene.

P.S. Bruk gjerne PNG i staden for BMP når du lagrer skjermskotet. Fila vert mykje mindre.

Redigert: Gløymde link til utvidinga.

hadde det lat seg gjør med macroer så hadde det kanskje gjort saken enklere , men det er alt for kompliser for meg.

hadde man funnet ut hvordan så kunne jeg kanskje også ha brukt turbo delphi ( pascal programmering ) for å orden det

Det går an med excel ( det regne arket har jeg ikke ).

Lenke til kommentar

Den nemnte utvidinga er berre ein makro slik eg forstår det, men språket er OOo Basic. Kjeldekoden finn du iallfall under makro-menyen. For å sitere sida der du kan laste den ned:

«To review the source code, in calc you go to Tools->Macros->Organize Marco->Modules->CalcEasyToolbar->Module1->edit.»

Har ikkje peiling på slikt sjølv, men kanskje du kan finne ut av det.

Lenke til kommentar

du skriver at du ikke har peiling . det virker likevel som om du har mere peiling en meg i hvertfall.

hvis en skulle lage en makro så må en legge inn momenter som tar hensyn til hvor mange kolonner og linjer som mer markert siden det vrierer veldig.

egentlig så må det 2 makroer til en for vertikal sammenslåing og en for horisontal sammenslåing.

når jeg heller ikke har programmert makroer bare brukt "opptaks" funksjon så blir det vanskelig .

jeg prøvde til og med å fjerne en makro som jeg ikke hadde bruk for . det førte bare til at pcen bruker litt ekstra tid under oppstarten som resulterer in en feil melding fra openofice

Lenke til kommentar

Å finne ut kor kjeldekoden er og at OOo bruker eit språk som heiter Basic for makroar var ikkje vanskeleg, men å faktisk programmere ein makro har eg aldri gjort. Det næraste eg har kome programmering i det heile er å lese litt om Python ...

Når det er sagt: Eg kan som sagt ikkje hjelpe, men det finst andre forum for OOo, t.d. OOoforum.org (engelskspråkleg) og det «offisielle» norske forumet: http://www.openofficeorg.no/Forumsider/. Kan hende det er nokon her som kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...