Gå til innhold

[Løst]Merkelige "artifacts" på skjermen


Maniche

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg opplevde å få noen merkelig "artifacts"-lignende ting på skjermen. Bare det at jeg er på skrivebordet gjør at disse kommer, og etter langt om lenge med re-installering av GPU drivere og diverse andre drivere, gikk jeg luta lei og tok backup av alt jeg trengte og heiv innpå en XP CD.

 

Men

 

Etter installasjonen av XP var fullført, er disse kommet opp i gjen, allerede fra BOOT (!)

 

Har aldri sett lignende og frykter det er noe med hardwaren i PC'en min å gjøre.

 

Bilde; 303ipsw.jpg

 

Noen som kan hjelpe meg?

PC'en er ikke mulig å være på når dette oppstår og etter rundt 2 minutter, fryser alt i Windows

 

Apo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være hardware problemer med grafikkort. Det første du må sjekke er temperaturen.

 

Takker for svar, hårek!

 

Har sjekket det; GPU'en går ikke over 60 grader idle (klokka) og over 50 (stock) så tror neppe temperaturen er problemet.

 

Dette skjedde bare sånn plutselig.

Utrolig rart, og håper inderlig det ikke er noe hardware som har streika(!)

 

Takker igjen!

 

Noen andre?

Lenke til kommentar

Dette er nesten garantert hardware feil på skjermkortet ditt.

Når du får artifacts på POST skjermen før windows loader så kan du helt utelukke drivere osv. da de enda ikke har blitt lastet en gang - ergo må det nesten være hardware defekt. Uannsett vil driverproblemer ikke lage slike artifacts generellt sett.

 

Som sagt er dette så og si garantert en fysisk skjermkort defekt - mest sanynlig på en av minnemodulene som fører til korrupsjon av data. Akkurat dette har jeg sett flere ganger før.

 

Test gjerne med et alternativt skjermkort for å være 100% sikker, men her må du nok sansynligvis kjøre RMA på skjermkortet. Husk at du har 5 års reklamasjonsrett på skjermkortet uavhengig av hva garanti produsenten har gitt (gitt at kortet er kjøpt i norge naturligvis).

 

EDIT: Overklokking av skjermkortet og kortslutninger pga. grising med artic silver eller lignende på minnemodulene kan også forårsake denne typen problemer. Særdeles høye temperaturer også evt., men om du får dette rett fra en cold boot så er det lite sansynlig i og med at kortet da ikke vil ha hatt tid til å bli varmt, spesiellt når du får artifacts på POST skjermen (i og med at evt. overklokking vil ikke være aktiv før du har lastet inn OSet). Om problemet også oppstår ved kald oppstart etter maskinen har stått av 10 minutter så kan du altså så og si utelukke både overklokking og temperatur som mulige årsaker. (untatt evt. overklokking der du overklokker via hacket firmware).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det var det jeg fryktet.

 

Vil prøve ut ett annet skjermkort jeg har liggende (hvis jeg finner det, darnit), og hvis det skulle vise seg at alt var i orden nå, måtte jeg ha kontaktet produsenten (XFX) på deres hjemmesider o.l?

 

Har registrert skjerkortet en gang i tida, og GPU'en er "nyinnkjøpt" i 2007 så garantien skulle holde?

 

Har selvfølgelig klokket litt, men når PC'en ikke har opplevd ett eneste hull i veien i løpet av de 3 åra jeg har hatt den, skulle vel ikke det ha vært problemet?

 

None the less; skal prøve ett annet kort og si hvordan det gikk.

 

Takker Stigma!

 

Apo

Lenke til kommentar

Er kortet kjøpt fra en butikk i norge i 2007 så er du vel innenfor reklamasjonsrett perioden ja.

 

Normalt sett skal du da kontakte butikken du kjøpte kortet i. Hvis kortet er både innenfor garantiperioden (normalt 1 eller 2 år) og reklamasjonsperioden (5 år for de fleste datadeler), så kan du egentlig velge om du vil henvende deg direkte til butikken eller produsenten, men jeg vil annbefale å forholde deg til butikken du kjøpte varen fra. De vil ordne resten i forhold til leverandøren i tilfelle det er innen garanti osv. Dessuten er det som regel mye enklere og billigere da det ikke vil involvere å sende ting inn og ut av landet (mange hardware produsenterhar jo ikke kontorer i norge).

 

Nesten alle data-nettbutikker har en side for å søke reklamasjon. Bruk denne for å søke RMA før du sender delen tilbake. Skule du mot formodning ikke finne dette på sidene deres, så hør med kundesupport.

 

Overklokkingen vil ikke være et problem i praksis om det ikke har involvert modifikasjon av kortet. Det er så og si umulig å påbevise at du har overklokket det. Dessuten vil jeg regne med at den feilen du faktisk opplever ikke er knyttet til noe du kunne ha skadet via overklokking uansett, så jeg tror ikke du skal ha for tung samvittighet på den fronten.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok, takk!

 

Skal høre med amentio.no siden det var der jeg fikk kjøpt den fra.

 

Har null peiling på ting med reklamasjon (utenom fotball sko, haha)

 

Får høre litt rundt, men kanskje best å se om det er skjermkortet som er problemet tenker jeg.

 

Takker igjen!

 

Apo

Endret av Maniche
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det har ingenting å si om kortet ikke er å få tak i lenger, du har fortsatt ett kort med en feil på. Henvend deg til butikken og søk retur hos de. Hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
Ett raskt søk og det viser seg at det ikke finnes noe XFX, 8800 Ultra eller noen andre 8800 Ultra leverandører.

 

Har nok blit faset ut vil jeg tro.

 

Hva skal man da gjøre? :/

 

Apo

 

Det er irellevant om kortet fremdeles er i handel. Det blir selgerens prblem å finne et likt eller like godt kort for deg. Det vil ihvertfall ikke påvirke at du får kjøre reklamasjon. Hvordan nøyaktig det løses mellom deg og selger kan variere litt. Hør hva de foreslår som løsning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
XFX ville ikke gi meg RMA ihvertfall, "sorry your card is out of warranty so we will not be able to help with RMA" (spurte på Support sida dems)

 

Har kanskje fått tak i ett annet skjermkort jeg kan teste.

 

Apo

 

Det er veldig viktig å holde orden på forskjellen mellom:

 

GARANTI, som er det løftet produsenten gir deg om at produktet skal fungere sånn og sånn innen den og den perioden. Det er vanligvis 1 eller 2 år for de fleste datadeler, men det kan variere totalt mellom leverandør til leverandør. De kan gi 100 års garanti eller 0 års garanti om de vil.

 

og

 

REKLAMASJON, som er rettigheten du har gjennom den norske lov som sier at alle produkter som er ment å vare betydelig mer enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett. Dette står i loven, og det er ikke mulig å selge en vare i norge som ikke har denne muigheten. Leverandøren kan gi en garanti i tillegg - men da er det nettop det - i tillegg. Om du har en garanti på 2 år, plus rekalamsjonrett på 5 år, og en del ryker på år 3 så har du alså rett på reklamasjon men ikke retur på garanti for eksempel.

 

Nettop forskjellen mellom disse to er det ALT for mange som ikke kjenner. Til og med mange som jobber i butikker og dermed BURDE kjenne disse tingene presterer ofte å si ting som at "nei, denne er garantien gått ut på så vi kan ikke hjelpe deg". Det er da det er viktig å vite forskjellen og svare tilbake med "ja, men jeg har fremdeles reklamasjonsrett på varen i følge norsk lovgivning".

 

edit: jeg beklager forrestne for å ha brukt en litt løs definisjon av "RMA" når jeg sa at du sansynligvis måtte gjøre dette tidligere i tråden. RMA betyr "Return Merchandise Authorization", så det blir ikke teknisk sett riktig å snakke om RMA når man snakker om reklamasjon, men jeg håper det var mulig å forstå likevel :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Viste ikke forskjellen på de for å være ærlig.

Takk stigma!

 

Så, reklamasjonen er på 5år (den vi alle snakker om nå) og det er den jeg må forholde meg til når jeg eventuelt skal sende varen inn igjen for å få byttet/ny

 

Takk!

 

Maniche

Lenke til kommentar

Ok, sendte kortet mitt til en kamerat som kunne konstatere at han fikk også problemer når han bytta ut sitt; han loada Windows og gikk på MSN. Bare sekunder senere og han opplevde lignende ting på skjermen akkurat som meg.

 

Men noe rart skjedde tidligere idag; jeg byttet ut mitt mot ett 8800GTS og PC'en funka som fjell. Så byttet jeg inn mitt 8800Ultra og kunne ikke se noen feil mer (fikk ikke "stress-testa" pga. ny OS og ingen spill dog)

 

Er derfor litt redd for at hvis jeg sender den inn og den "plutselig" skulle finne seg i å funke fjell mens den var hos dem, så ville jeg blitt mer eller mindre eid.

 

Skal sende inn RMA tenker jeg uannsett så får det bare stå til!

 

Maniche

Endret av Maniche
Lenke til kommentar
Ok, sendte kortet mitt til en kamerat som kunne konstatere at han fikk også problemer når han bytta ut sitt; han loada Windows og gikk på MSN. Bare sekunder senere og han opplevde lignende ting på skjermen akkurat som meg.

 

Men noe rart skjedde tidligere idag; jeg byttet ut mitt mot ett 8800GTS og PC'en funka som fjell. Så byttet jeg inn mitt 8800Ultra og kunne ikke se noen feil mer (fikk ikke "stress-testa" pga. ny OS og ingen spill dog)

 

Er derfor litt redd for at hvis jeg sender den inn og den "plutselig" skulle finne seg i å funke fjell mens den var hos dem, så ville jeg blitt mer eller mindre eid.

 

Skal sende inn RMA tenker jeg uannsett så får det bare stå til!

 

Maniche

 

Ikke alle feil er konstante. Avhengig av hvilken type fysisk feil vi snakker om så kan bare det at du fysisk håndterer kortet påvirke når og hvor feilen slår ut. Så lenge du beskriver feilen godt og gjerne informerer om at feilen kan tilsynelatende forsvinne i korte perioder, så skal du være på rimelig trygg grunn. Hvis du linker til det screenshottet du har vist til oss også, så kan jeg tenke meg at de ikke nødvendigvis gidder å teste det en gang da det er så "klassisk" hardware feil som de sikkert ser masser av.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...