Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi program på data

Anbefalte innlegg

Hei

Finnes det noen enkel måte å gjøre kjemi på data. Læreren min (eldre dame) sa rett ut at det var et jevelskap og endel andre banne ord. Jeg er fast bestemt på at det må finnes et program som kan hjelpe med å skrive inn diverse kjemi ting på pc. (Går på vg2 så er ikke helt sikker på hva vi skal skrive og slikt i kjemi)

Er det noen som har eller har hørt om et program som kan gjøre det lettere å skrive kjemi ting på pc? Har så sykt lyst å beviste læreren feil ved å vise det går an uten stress. Takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på tekst-redigering for å skrive inn for å ha det med i et dokument så holder jo Open Office Math lenge, så fremt du setter deg inn i det. Men det er forsåvidt enkelt. Du finner starthjelp her og en mer detaljert syntaksliste finner du her.

Skal du tegne figurer som skal forestille molekyler etc så burde programmet Inkscape være midt i blinken.

Begge programpakkene er gratis :)

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Dersom du verkeleg vil gjera deg flid med innleveringar via data bør du vurdere å konvertere til mimetex.cgi?\LaTeX{}. Les meir her imimetex.cgi?\LaTeX{}-tråden. mimetex.cgi?\LaTeX{} er etter mitt syn den lettaste måten å skrive særskild matte, kjemi og fysikk i grunna ein skriv i kode. Diverre kan det ha litt høg terskel, men etter kvart som ein meistrar det er det verkeleg "enkelt".

Det er sjølvsagt gratis, og du konverterer det du skriv som vanleg til PDF.

Lenke til kommentar

Alternativt hvis du er i MS Office miljø kan enkel heving/ senking og formelredigering gi deg det aller meste. For mer avanserte organiske stoffer trenger du helst et spesiallaget grafikkprogram. Finnes flere gratis varianter for dette også.

Ikke uvanlig idag at lærere på VG2 ikke godtar besvarelser på papir, men dette kommer selvsagt ann på læreren.

Cobos

Lenke til kommentar

Mitt forslag følger.

Organisk: BKChem er det som har fungert best for meg. Av de utallige lignende (gratis)programmene som finnes, så er dette det jeg syntes var enklest å bruke, samtidig som det er fri programvare. Litt primitivt er det jo sammenlignet med f.eks. ChemOffice Draw, men hvor avansert trenger man egentlig å ha det? Hendig når man først har fått satt seg inn i det (men slik er det jo med det meste).

Alt annet: formelredigering i OpenOffice. Gir deg kontroll på brøker etc., og mulighet for å f.eks. plassere et superscript inne i et subscript. Da har man strengt tatt det man trenger.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg tror jeg har funnet en god kombinasjon av programvare jeg kan bruke. Jeg har funnet ut at Microsoft Office Word 2007 har muligheten for å skrive inn former veldig lett. Dette fungerer også utmerket i matte og fysikk. :) I tillegg så BKChem ut som et fantastisk program som jeg kommer til å bruke. Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...