Gå til innhold

Har harddisk med mirrorfunksjon noen hensikt?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg denne:

http://www.ps.no/artdtl.aspx?i=159775

Fordi jeg tar mange, mange bilder, og ellers har mange viktige ting jeg trenger lagringsplass til.

Det jeg lurer på er om mirrorfunksjonen er trygg?

Det som er problemet med mange harddisker er jo at pinnen som skriver, blir ødelagt, er det ikke? Er det to pinner her da? Og hvis ikke, hvordan er det sikkert at det bare er den ene delen det blir problemer med og ikke den andre i tillegg?

Jeg aner ikke hvordan jeg skal få frem det jeg mener, men er det noen som skjønner, så gjerne svar. :)

Endret av tradhtare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg aner ikke hvordan jeg skal få frem det jeg mener, men er det noen som skjønner, så gjerne svar. :)

Du får det ikke frem med linken din i hvert fall.

Forøvrigt har jeg aldri sett enkelt-harddisker med mirror-funksjon (Raid 1). Men det finnes NAS oppsett med Raid-1 (evt. andre RAID-konfigurasjoner). Her er det snakk om flere harddisker i samme kabinett.

Lenke til kommentar

Det har en hensikt med tanke på oppetid hvis du er opptatt av det, men i forhold til backup hjelper det lite.

Fordelen med speiling er at om den ene disken ryker kan du du fortsette å jobbe som normalt og erstatte den defekte uten at du du mister arbeidstid.

Dette koster deg dobbelt pris i forhold til diskkapasitet, i og med at 2 disker står og snurrer med det samme inneholdet hele tiden.

Hvis man kan klare seg uten maskinen noen timer og tar løpende backup, som man uansett raid burde, er ikke raidet viktig. Hvis huset brenner og man bare har raidet hjelper det lite da man uansett må gripe til en eventuell backup om man har det ;)

Lenke til kommentar

Ville heller hatt en vanlig mobildisk, og tatt backup til denne og lagret denne i brannskap eller på en annen lokasjon. Først da er man rimelig sikker.

Bruker man den disken du linker til så er man til en viss grad beskyttet for krash i en hardisk, men man er ikke sikkret mot feil som følge av: brukerfeil (Sletting ved tabbe osv.) tyveri, brann osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...