113lime Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hei! Har dere noen tips til hvordan jeg kan ta skarpe sportsbilder i en hall med ganske dårlig belysning. Jeg har prøvd meg litt fram med iso, lukkertid og blenderåpning, men har ikke fått så veldig gode resultater. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Høy iso, stor blenderåpning og rask lukkertid. Evt kjøpe ett objektiv som er mer lyssterkt enn de(t) du har fra før. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Det er lettere og gi tilbakemeldinger hvis vi vet hvilken kamera og type objektiver du har. Hva tar du bilder av,avstanden til objektene er også avgjørende i eventuelle valg av objektiver. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hei!Har dere noen tips til hvordan jeg kan ta skarpe sportsbilder i en hall med ganske dårlig belysning. Jeg har prøvd meg litt fram med iso, lukkertid og blenderåpning, men har ikke fått så veldig gode resultater. Sport i hall er noe av det som kan være mest krevende å få til. Helt klart at godt utstyr vil hjelpe bra her. Aner ikke hvilket utstyr du har men det er en fordel med objektiv med god lystyrke. Aner heller ikke hva slags idrett du snakker om. det er stor forskjell på om du skal ta 11-fotball eller bryting. Noen tips som funker for meg. - Bruk midterste fokuspunkt - still hvitbalanse manuellt (viktig) - Spotmåling, seriebilder på maks hastighet - bruk program M. Da har du best kontroll på eksponeringene - Iso kan ofte skrus opp høyt. Feks iso3200 - lukker må helst opp i 1/400 eller raskere. (Avhengig av sport) Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Selv bruker jeg et fokuspunkt, gjerne ett av de øverste punktene. Focusmode C (continous) og seriebilder. Aperture priority, med størst mulig blender og Auto-ISO, med minimum lukkerhatighet til eks 400, maks ISO settes til det kameraet tåler eller du kan akseptere. /Jan Lenke til kommentar
113lime Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Det er håndball det er snakk om. Kameraet er et canon kamera, ikke speilrefleks, men noe på grensa. Skal kjøpe meg en speilrefleks, derfor lurer jeg også på hvordan type objektiv som ville lønne seg? Takk for svar Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 70-200 f/2.8 er fint til sport, men det er dog dyrt (sport er dyrt). Lenke til kommentar
ramses Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Det er håndball det er snakk om. Kameraet er et canon kamera, ikke speilrefleks, men noe på grensa. Skal kjøpe meg en speilrefleks, derfor lurer jeg også på hvordan type objektiv som ville lønne seg?Takk for svar Håndball ja. En rimelig startpakke kan være; brukt Canon eos 40D og en Canon EF 100f2 Lenke til kommentar
andreash Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 - still hvitbalanse manuellt (viktig) Hvorfor manuell hvitbalanse? Tar du i RAW format, så har ikke det så mye å si Bruker du JPEG så skjønner jeg hvorfor du nevner det. Andreas Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Skuddtakta kan bli redusert når man bruker RAW - D40-en min klarer ikke mer enn en fire-fem bilder på full pupp (som bare er 2.5BPS) når jeg skyter RAW. Derfor kan det lønne seg å holde seg til jpeg for sånt, og resten sier seg jo selv. Det er jo ikke godt å si om et "ikke speilrefleks, men noe på grensa" i det hele kan ta RAW-bilder uansett. ^^ Lenke til kommentar
ramses Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 - still hvitbalanse manuellt (viktig) Hvorfor manuell hvitbalanse? Tar du i RAW format, så har ikke det så mye å si Bruker du JPEG så skjønner jeg hvorfor du nevner det. Andreas Hæ? Mener du det er en ulempe å stille riktig hvitbalanse i opptaksøyeblikket Hvorfor prøve å sette riktig hvitbalanse; Fordi det er ønskelig å få ting mest mulig riktig med en gang. Bildebehandling er tidkrevende og vi som driver mye med sport får en rimelig god utfordring når vi kommer jeg fra cup-jobb med over 3000 bilder. Når jeg tar sport så bruker jeg stort sett jpg. Inne-haller krever litt mer så der bruker jeg ofte raw. Men stiller hvitbalanse. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Det er såklart ikke en ulempe å stille det først; men nå har det seg slik at vi kan forandre tint/wb på alle filene samtidig i de fleste RAW converterne. så det tar like lang tid å forandre på 3000 som det tar å forendre på 1 stk =) Lenke til kommentar
ramses Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Det er såklart ikke en ulempe å stille det først; men nå har det seg slik at vi kan forandre tint/wb på alle filene samtidig i de fleste RAW converterne. så det tar like lang tid å forandre på 3000 som det tar å forendre på 1 stk =) Jeg forstår egentlig ikke at det kan være viktig å ikke justere hvitbalanse før du tar bildene. Det var tydeligvis helt feil av meg å foreslå dette. Så OK, jeg gir meg. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 But, what? Sa jo at det var bra å gjøre det i kamera jeg; men det er ikke noen krise om du ikke gjøre det. Siden det er noe av det letteste du kan rette opp i RAW. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Hæ? Mener du det er en ulempe å stille riktig hvitbalanse i opptaksøyeblikket Hvorfor prøve å sette riktig hvitbalanse; Fordi det er ønskelig å få ting mest mulig riktig med en gang. Bildebehandling er tidkrevende og vi som driver mye med sport får en rimelig god utfordring når vi kommer jeg fra cup-jobb med over 3000 bilder. Når jeg tar sport så bruker jeg stort sett jpg. Inne-haller krever litt mer så der bruker jeg ofte raw. Men stiller hvitbalanse. Jeg har fotografert i flere innendørshaller, og har opplevd at hvitbalansen ikke nødvendigvis er lik på de forskjellige stedene på banen. Jeg fotograferer derfor kun i RAW innendørs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå