Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Offentlig støtte til silikonimplantat etter sykdomshistorie?

Symra

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke om det eksisterer ordninger som dette, og vet heller ikke om jeg vil kunne falle inn under en slik ordning, men jeg spør likevel. Får ikke tanken ut av hodet, nå har den vært der i ti år=/

Jeg hadde alvorlig anoreksi fra jeg var 12 til jeg var 19 år. Dette har jeg selvsagt haugevis av dokumentasjon og jorunaler på, var også innlagt en periode, det året jeg var 18.

Jeg er en av få svært heldige, jeg er faktisk helt frisk, og har vært det siden jeg var 19 år. Nå er vel jeg en "heldig" eks-anorektiker fysiologisk sett, jeg er 180 høy med en slank benbygning. Jeg veier 64-67 kg ca tror jeg, noe jeg har gjort de siste fem årene. Tenker ikke på mat, etc. Det hele virker bare som en rar drøm. Ett problem har jeg imidlertid, og dette er grunnlaget for posten min på dette forumet. Jeg har aldri utviklet bryster. Virkelig. Nå er jeg 24 år, og jeg tror jeg skal gi opp håpet på å noensinne kunne fylle en a-cup=( Jeg skammer meg over den delen av kroppen min, det er en stor byrde for meg. Retsen av kroppen er jeg svært komfertabel med. Men dette. Argh! Min mor, min søster etc. Alle er like høye som meg, like slanke, men pupper det har de! Visst kan vi vøre forskjellige fra naturens side. Men jeg har så små bryster (holder jeg armene over hodet er det ikke mulig å kjenne noe annet enn hud og bein der puppene skulle ha vært! ) at jeg er rimelig sikker på at alle som ser meg naken vil være enig i at det er unormalt. Jeg tror anoreksien og sulting gjenom hele puberteten gjorde at jeg rett og slett ikke utviklet byster i likhet med andre. jeg har prøvd å være et stort menneske, idealistisk og politisk korrekt og ikke bry meg om dette. Men vet dere, helt ærlig, så er det en kjempeplage.Jeg har ikke bare veldig små bryster, jeg har tydelig ikke utviklet de brystene jeg skulle hatt. Hofter har jeg fått (fikk det før jeg ble sjuk, argh, sulle ønske kroppen lagde pupper i samme slengen) og en fin strutterumpe. Innvendig ul viser også at jeg fungerer som jeg skal, enelig, med regelmessige eggløsninger og alt som hører med. Jeg trener ikke i det hele tatt, så kan ikke være at "jeg løper det bort".

Dette problemet har jeg aldri tatt opp med fastlegen min. Jeg har tenkt at det går over "med alderen", men det gjør det altså ikke. Tvert imot.

Er det muligheter for at jeg kan få støtte til kirurgisk silikoninngrep grunnet min sykdomshistorie? Jeg er student med studielån og har ikke råd selv. Jeg kan selvsagt spare et par år og leve minimalt for å få råd, det er faktisk så viktig for meg, men jeg kjenner at jeg håper jeg slipper. Hvordan legger jeg dette frem for min fastlege? Finnes det over hodet mulighet for slik støtte i Norge? Tror dere jeg vil kunne få dekket inngrepet?

Jeg går med store silikonproteser i bhen hver dag for å fylle opp den minste bhen de har på hennes. Tro meg, jeg er ingen bimbo som vil ha silikon fordi jeg vil ha "mer". Jeg vil bare ha litt, sånn at kroppen ser normal ut. Jeg tør ikke gå i svømmehallen, og om sommeren driver jeg å stresser meg silikonproteser i bikinien, oe som gjør vannleken noe stiv og begrenset=/

=(

På forhånd takk.

Endret av Symra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror at du må begynne hos din fastlege uansett hvis du skal igjennom den smørja dere og få søtte for noe som helst egentlig.

Etter litt googling så fant jeg dette hos NAV:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147670.cms

§ 5 Brystprotese

§ 5 Nr. 1

[Endret 11/04]

Ensidig utviklingsanomali anses å foreligge når medlemmet mangler det ene brystet eller har vesentlig ulik bryststørrelse.

Det kan også ytes stønad til brystprotese når medlemmet på grunn av behandling for sykdom har mistet mulighet for brystdannelse.

Etter operasjon kan medlemmet få utlevert en midlertidig vattprotese (interimsprotese) på sykehuset som kan brukes inntil såret er grodd og hevelsen er gått ned. Etter en tid benyttes vanligvis en ordinær brystprotese. Utgifter til anskaffelse av vattprotese kan dekkes, se vedlegg 5.

Når det ytes stønad til brystprotese som følge av kjønnsskifteoperasjon forutsettes behovet for brystproteser å bortfalle når brystimplantater er operert inn.

En brystprotese holder vanligvis i minst 2 - 3 år. Det kan derfor som hovedregel ikke ytes stønad til fornyelse av protese før det er gått 2 - 3 år.

Det kan ytes dekning til fornyelse i den utstrekning dette er nødvendig på grunn av slitasje, rifter, kroppsendring o.l.

Så det kan jo se ut som du kan få noe søtte..

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Dessutan så gjeld det som b-real sitterer berre når det ene brystet mangler eller det er stor forskjell på høgre og venstre bryst.

Her forstår eg det slik at dei begge er like store (eller egentlig like små).

Det er nok ikkje umogleg å få dekka noke slikt, men det tar nok lang tid. Du vil også måtte tåle og få kritiske spørsmål om du vil ha dette inngrepet på grunn av forfengelighet.

Eit raskare alternativ vil være å sjekke muligheita for eit forbrukslån med lang tilbakebetalings tid, dette vil bli ei dyr løysning men det er då mulig at du kan få utført inngrepet no og betale for det seinare når du er ferdig som student.

Lenke til kommentar

Der er mulig å få støtte for noe slikt, men det er ikke bare-bare.

Du har en sykdomshistorie som selfølgelig er relevant. Men, spørsmålet som vil bli stilt er om det ønskede implantatet skyldes forfengelihet eller "nødvendighet".

Belag deg på å starte med legen, så psykolog. Og dette kan ta tid.

Og bare for å si det. Det skal mye mer til en at "det er plagsomt" for at du skal få noe dekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...