DataFjotten Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hei. Jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig å søke seg til å bli jagerpilot uten å ha gjennomført førstegangstjeneste? Jeg ble sendt hjem pga. helse da de påsto at jeg hadde dårlig hørsel, men har tatt hørseltest i nyere tid og det er inget problem. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Nei det går nok ikke... Men ta en titt på mil.no sine utdanningssider sånn i tilfell.... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Hvis du mener det ble gjort feil under sesjon, kan du få ny vurdering. Det er en del arbeid, du må muligens finne tak i en militær lege, men det går om du står på. Hvis denne nye testen viser at du har god hørsel, så er det det som teller. Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Hvis du mener det ble gjort feil under sesjon, kan du få ny vurdering. Det er en del arbeid, du må muligens finne tak i en militær lege, men det går om du står på. Hvis denne nye testen viser at du har god hørsel, så er det det som teller. Så det du sier er at man må gjennomføre førstegangstjeneste før man kan søke seg inn på flyskole? Er det ingen mulighet utenom? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du må på ingen måte gjennomføre førstegangstjenesten, men om det står i papirene at du har dårlig hørsel, så må du ta ny hørselstest. Hvis du da har faka hørselstesten, er det ikke sikkert at de vil ha deg... Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 Du må på ingen måte gjennomføre førstegangstjenesten, men om det står i papirene at du har dårlig hørsel, så må du ta ny hørselstest. Hvis du da har faka hørselstesten, er det ikke sikkert at de vil ha deg... Okei. Men jeg har absolutt ikke faka. Gidder ikke å jukse meg inn. Har papirer på at den er godkjent av lege. Men hvordan går man frem for å søke? Bare å sende søknad til forsvarets luftfartsskole da eller? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Ring 03003 og forklar situasjonen. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Jeg tror og mener du kan gå rett inn på befalskole uten førstegangstjeneste. Men befalskole må du ihvertfall ha før du begynner på flyskolen. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Jeg tror og mener du kan gå rett inn på befalskole uten førstegangstjeneste. Men befalskole må du ihvertfall ha før du begynner på flyskolen. Man kan begynne på flyskolen uten befalskole. Endret 30. august 2009 av 40mm Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Men befalsutdanning er en integrert del av utdanningen, som man må bli ferdig med (og bestå) før en kan begynne på flyve-delen av flyskolen. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Såvidt jeg husker er det første halvåret ikke så ulikt diverse UB-kurs rundt i kongeriket, hvor man lærer militære basics og samtidig blir vurdert om man har det som kreves for en befalsstilling. Er fullt mulig å ryke ut her dersom det viser seg at prestasjonene som elev ikke er på det nivået forsvaret forventet ut fra karakterer fra videregående + prestasjonen under opptak og seleksjon. Deretter kommer et halvår på Bardufoss hvor man har basics om fly, samt får prøvd seg bak spakene. Igjen fullt mulig å ryke ut her, såvidt jeg vet er dette en fase hvor man plukker bort en hel del. Nytter ikke med gode karakterer fra befalskurset og solide prestasjoner på flyteori dersom man er livsfarlig så snart man skal omsette teorien til å faktisk styre et fly selv. Ryker man ut i løpet av denne perioden får man gjerne fullføre året som UB-korporal et eller annet sted, og blir beskikket til sersjant etterpå. Deretter kommer en stund på luftkrigsskolen, hvor man blant annet går fra sersjant til fenrik, og dersom man klarer seg bra på luftkrigsskolen kommer endelig dagen hvor man får reise til USA og lære å fly jagerfly. Man har altså gjennomført befalsutdanning før man overhode får sette seg i en cockpit, og offisersutdanning før man får røre noe mer avansert enn skoleflyene på Bardufoss. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Jeg hopper over innleggene og sier at du ikke trenger å ha gjennomført førstegangstjenesten for å begynne på pilotutdanningen i forsvaret! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå