Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skoleoppgave om Frp.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han ene på gruppen min, var forsinka så vi kom 10 minutter forsent til timen pga vi måtte printe ut plakaten vår osv osv. Læreren sa vi ble vurdert strengere eller no pga det :(

Og jeg klarte og facke alt opp med og få hjerne-teppe når jeg skulle fremføre, så hvis jeg ikke knuuuuzer alle andre i debbatten er jeg nok fucked :(

Lenke til kommentar

Hei, debbatten er på mandag og jeg trenger og vite ganske mye om hva FrP mener om olje og energi politikken og noen argumenter for hvorfor man burde velge frp sin olje og energi politikk...

 

Dette er alt jeg har funnet ut til nå:

 

FrP vil:

Vi(frp) mener det er viktig å legge forholdene til rette slik at Norge bedre kan utnytte våre muligheter som energistormakt

Bygge ut mer vannkraft og gjøre det enklere å modernisere eksisterende kraftverk.

Fremskrittspartiet vil føre en energipolitikk som også i fremtiden kan plassere Norge som en viktig energileverandør og en ledende nasjon på teknologiutvikling og miljøresultater. Opprette fond for forskning på nye energikilder for at Norge skal kunne ligge i forkant.

 

Hvorfor vil de?:

Norge har enorme fortrinn og potensialer i en verden som skriker etter fornybar energi og utvikling av nye energiløsninger. I tillegg skaper sterk olje- og energisektor grobunn for teknologiutvikling, høy verdiskapning og god levestandard.

 

 

----------

 

Er det bra eller dårlig trenger jeg mere?

Trenger også og vite om noen argumenter for hvorfor vi ikke burde velge noen av de andre partiene :)

 

 

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Energipolitikk

 

 

Store deler av Norges velstand er basert på, og realisert som følge av, suksessen innen petroleumsnæringen. Fortsatt verdiskaping skal sikres gjennom stabile rammevilkår og fortsatt tilgang på prospektive arealer. Fremskrittspartiet vil legge til rette for at Norge skal forbli en energistormakt, hvor energisektoren forblir en viktig del av vårt næringsliv. Den vil skape grobunn for teknologiutvikling, høy verdiskaping og god levestandard. Dette skal også komme landets innbyggere og næringsliv til gode gjennom tilgang til energi til en fornuftig pris.

 

Energi- og miljøutfordringer er ofte knyttet tett sammen. Utbygging av kraftproduksjon og petroleumsvirksomhet innebærer som regel inngrep i natur og miljø. Ofte er det inngrep uten store konsekvenser, andre ganger kan det være meget konfliktfylt. Hovedutfordringen ligger i å mobilisere bredden av privat og offentlig sektor til handling og samarbeid, samt bruke markedsmekanismer til å stimulere til best mulig bruk av ressursene. Fremskrittspartiet vil føre en energipolitikk som også i fremtiden kan plassere Norge som en viktig energileverandør og en ledende nasjon på teknologiutvikling og miljøresultater.

Den rødgrønne regjeringen

 

FrP vil

 

*

Klarer ikke å bli enige når det gjelder åpning for leteboring i nye områder.

 

* Fører en energi- og petroleumspolitikk som de siste årene vært preget av en misforstått føre-var-holdning. Man har trodd den beste miljøløsningen i kraftsektoren har vært ikke å bygge ut ny kraftproduksjon.

 

* Ser ut til å foretrekke kraftkrise i Midt-Norge fremfor en opprivende regjeringskrangel om

CO2-utslipp fra gasskraftverk.

 

* Ønsker utbygging av mer fornybar energi, samtidig som de ikke ønsker å regulere nye vassdrag eller bygge ut småkraft.

 

 

Ikon-mellom-tekst_17x133.png

 

 

 

* Bygge ut mer vannkraft og gjøre det enklere å modernisere eksisterende kraftverk uten omfattende konsesjonsbehandling.

 

* Overføre konsesjonsbehandling av småkraft til kommunene for å få fortgang i utbyggingen.

 

* Tilrettelegge for økt oljeleting ved utdeling av tillatelser til leteboring og produksjon i nye områder. FrP vil sørge for at oljeproduksjon i nye områder kommer i gang før produksjonen av olje i Nordsjøen nærmer seg slutten.

 

* Øke produksjonen av olje og gass for eksport for å erstatte produksjon av elkraft fra mer forurensende kullkraftverk i Europa.

 

* Legge forholdene til rette for at Norge skal forbli en energistormakt, hvor energisektoren forblir en viktig del av vårt næringsliv.

 

* Opprette fond for forskning på nye energikilder for at Norge skal kunne ligge i forkant.

 

* Skape grobunn for teknologiutvikling, høy verdiskaping og god levestandard. Dette skal også komme landets innbyggere og næringsliv til gode gjennom tilgang til energi til en fornuftig pris. Opprette et regime for industrikraft ut fra den franske modellen, der industrien kan bygge ut egen kraft til eget forbruk.

 

* Ikke sette strengere krav til norsk industri enn EUs regler, for å unngå at bedrifter flytter ut.

 

* Melde Norge inn i Euratom (European Atomic Energy Community er EUs organisasjon for utvikling av atomenergi) og vurdere Norges muligheter og roller innen kjernekraft, uten å ta et endelig valg om Norge skal ha kjernekraft. Dette er viktig for at Norge skal opparbeide og vedlikeholde kunnskap om atomenergi. Norge har store forekomster av thorium og har muligheter til å bidra til å utvikle tryggere og mer moderne kjernekraftverk.

 

 

http://www.frp.no/no/Vi_mener/ er din venn.

 

Det blir feil oppsett når jeg kopierte det inn på forumet så les det på den originale siden. :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk en laaaang mail av en som jobber i FrP, han ga meg noen flere punkter :)

 

FrP vil:

Vi(frp) mener det er viktig å legge forholdene til rette slik at Norge bedre kan utnytte våre muligheter som energistormakt

Bygge ut mer vannkraft og gjøre det enklere å modernisere eksisterende kraftverk.

Fremskrittspartiet vil føre en energipolitikk som også i fremtiden kan plassere Norge som en viktig energileverandør og en ledende nasjon på teknologiutvikling og miljøresultater. Opprette fond for forskning på nye energikilder for at Norge skal kunne ligge i forkant.

FrP er positive til å åpne opp for nye leteblokker etter olje- og gass i nordom-

rådene, og mener en avklart og positiv grunnholdning til petroleumsutvinning

i nord må være en prioritert del av den norske nordområdestrategien.

Arbeide for en fullstendig konsekvensutredning av oljevirksomheten i

nordområdene.

 

 

Hvorfor vil de det?:

Norge har enorme fortrinn og potensialer i en verden som skriker etter fornybar energi og utvikling av nye energiløsninger. I tillegg skaper sterk olje- og energisektor grobunn for teknologiutvikling, høy verdiskapning og god levestandard.

 

Kan noen forklare meg hva de mener med :mener en avklart og positiv grunnholdning til petroleumsutvinning

i nord må være en prioritert del av den norske nordområdestrategien.

 

Er litt usikker på hva petroleumsutvinning betyr :p

Og kan ikke stå og si masse piss jeg ikke vet hva betyr :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...