Gå til innhold

Fuktskade på mobil og garanti?

balder

Anbefalte innlegg

Nå må du slappe av da Burud. Ro nærva litt.

Veskeskade som du snakker om er greit, da får man skylde seg selv. Fuktskade ved normal bruk er noe helt annet, og da skulle det bare mangle at man ikke får erstattet telefonen. Du skjønner... det finnes et fenomen som heter kondensasjon, og det vil si at det kan komme fukt inn til kretskort så lenge det kan komme luft inn.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kondensasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til trådstarter:

For å forklare det enkelt, det koster ingenting med gebyr etc viss skaden er dekket av garanti, men siden det er fuktskade (selvforskyldt) så er det ikke dekket av garanti å vil koste normalt.

Dessuten, så er "normalt bruk" veldig individuellt og ikke akkurat en basis for om du har fuktskade eller ikke..

Har du brukt telefonen i regnet?

Har du hatt den i nærheten når du lager mat som koker?

har du hatt den i nærheten når du har dusjet?

eller andre "normale" ting som tilsier at det kan ha kommet fukt/damp i nærheten av telefonen? fukt er ikke bare at du dyppet den i vann.

Lenke til kommentar

Vet du hva han snakker om egentlig? Han er tekniker og jobber med dette til daglig. Legg spesielt merke til at han faktisk skriver at teknikere ofte "overser" skader påført av kundene selv. Hadde dere bare vist hvor mange deler som er skadet av bruker som blir byttet daglig så hadde dere fått bakoversveis alle sammen. Men klart vi (Ja jeg er også tekniker) kan jo begynne å ta betalt for f.eks bytte av earspeakere og loudspeakere som er fulle av ørevoks, metallspon, støv, pudder og alt annet av drit dere brukere klarer å fylle telefonene med.

Ser også at det er 5 års reklamasjon på mobil, men dette er vel dere imot også.

Så lenge noen betaler for at jeg skal reparere telefonene så gjør det meg ikke noe. Hvem som betaler er meg likegyldig. Men forbrukere kjøper nye telefoner i steden for å få den gamle reparert. Vi har ikke sett noen oppgang i "gamle" telefoner inn til service etter at loven trådde i kraft. Men at loven gikk igjennom beviser jo bare nok en gang at gutta med makt her i landet har røyka noe som ikke er helt lovlig.

Lenke til kommentar

Veskeskade som du snakker om er greit, da får man skylde seg selv. Fuktskade ved normal bruk er noe helt annet, og da skulle det bare mangle at man ikke får erstattet telefonen. Du skjønner... det finnes et fenomen som heter kondensasjon, og det vil si at det kan komme fukt inn til kretskort så lenge det kan komme luft inn.

Nei. Det er ikke det. Man skal ikke trenge å nappe frem mobilen i -40 grader om vintern. Å hvordan du klarer å få kondens inne i en mobil, som i utgangspunktet ikke tåler mer en -10 er for meg uforstårlig. Man skal heller ikke holde en mobil over en kokende gryte, eller ha den med i badstua. For en mobil kan ikke smelle i gang kondensering uten rimelig god hjelp i Norge. Om du da ikke er uheldig at du bor i Nordnorge en plass. Å folk nordpå, er jo kjempe glade i å snakke om ekstreme tempraturer. Så da faller garantien bort da au!

Igjenn sakset fra http://www.nokia.no/support-og-programvare/faq/garanti

Hvis produktet har vært utsatt for fuktighet, damp eller ekstreme temperatur- eller miljømessige forhold eller hurtige endringer i slike forhold, korrosjon, oksydering, tilsøling med mat eller væske eller kjemiske produkter.

Men så er spørsmålet når det gjelder damp. Føler du for å prate i mobilen når det er -15c, å ha den helt intill kjakan? Har selv prøvd dette, å det er ikke noe jeg gjentar så ofte om det ikke er livs viktig.

Ei heller det å skrive SMS når det er -15 eller kaldere er spess morro.

Selvfølgelig kan det bli damp på utsiden av en mobil. Feks man kommer på hytta å begynner å fyre. Om den dampen som da legger seg på UTSIDEN av mobilen ikke blir tørket bort, kan den som kjent bli til "vann dammer" på cover, eller keymat. Som da kan trenge inn på kretskortett.

Så egentlig i Norge, så er det ikke vitsi å kjøpe en mobil, om man må være mobil 24/7 ! Iom at det er lite som skal til før de blir skadet. Selv har jeg brukt min SE k810i veldig aktivt å tatt følgene av det, men den lever fortsatt, mulig jeg har usmakelig med flaks, som igjenn bringer til at væskeskader ikke blir reparert. Da man ikke veit om det vil fungere eller ikke etterpå.

Åsså må du for all del huske på at en mobil telefon kan sammenliknes med en hus telefon, trådløs inne telfon, pc. Ikke en slik automat tlf som televærket hadde ute i sin tid. Men selv dem sto jo tørt.

Nerver ja, fine ting.

Lenke til kommentar

Hvis du mener at produktet er blitt væskeskadet fordi det er av for dårlig kvalitet er dette noe som går på reklamasjon, ikke garanti.

Hvis du skal reklamere så er det greit å gå rett på produsenten, ikke verksted/forhandler. Forhandler bør kunne hjelpe deg med å finne kontaktinformasjon.

Nokia: http://www.nokia.no/om-nokia/kontaktinformasjon

SonyEricsson: http://www.sonyericsson.com/cws/common/con...lc=no&cc=no

Ta kontakt med produsenten, og hvis du krangler lenge nok får du et reklamasjonsnr som du får gitt til verkstedet. De vil håndtere saken videre for deg.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det kan oppstå kondens på telefonen i situasjoner som mange vil omtale som "normal bruk", men du tar feil når du hevder at man har krav på å få erstattet telefonen ved slike tilfeller. Fukt- og væskeskade blir gjerne brukt omhverandre, da resultatet ofte er det samme.

Alle som bruker briller har helt sikkert oppdaget mang en gang at brillene dugger når man kommer fra minusgrader til innetemperatur. Forestill dere at det samme skjer med mobiltelefonen hver gang dere går fra minus til plussgrader. Er det rart det blir fukt på telefonen? Det er ofte ikke mer som skal til. Burde telefonene tåle dette? Selvsagt skulle man gjerne ønske det, men det har man ingen garanti for. Kanskje gjør de det, kanskje ikke. Men hvis dette skjer dag etter dag, kanskje flere ganger daglig, kan jeg nesten garantere at man vil få fukt på telefonen. Derfor er det ekstremt viktig at man tar sine forholdsregler. For eksempel er det kaldt ute og du MÅ ha telefonen med deg; pakk den godt inn. Gjerne i en innerlomme hvor det er varmere. Hvis du er på joggetur er imidlertid dette ikke noen god regel, for da kan svette føre til fuktskade... Men se på telefonen din som en verdigjenstand du vil ta godt vare på, ikke utsett den for "fare" så går det sikkert bra.

Lenke til kommentar

Burud, Flodec og Superparanoid er mine helter :D

Dette er et gjenngående problem for oss forhandlere, får flashback fra telefonsamtaler med kunden om den dårlige nyheten der eg ofte må sitte 10 til 15 minutter der de skal skjelle meg, butikken og Telenor for at det er våres skyld at den skaden har oppstått.

brrrrrrr.... :(

Lenke til kommentar

Må få legge til at eg forstår kunden veldig godt når han/hun blir frustrert. Det er selvfølgelig kjipt at sånne ting skjer, spesielt når du ikke kan komme på når eller hvordan fukten kan ha kommet.

Men det er lite vi som forhandler får gjort med slike saker. Vi kan selvfølgelig prøve å gi deg en god pris på en ny mobil for å lindre smertene, men ofte så gir desverre ikke kunde seg, som ser på dette som en æresak/ærekrenkelse....

Lenke til kommentar

Vi kan diskutere i det vide og det brede, men trådstarter kommer ikke til å få skaden dekket av den lovfestede reklamasjonsretten eller av produsentens garanti. Selv mener han at han burde få det dekket, men her på forumet har han flertallet mot seg. Foreslår at du, herr trådstarter, kjører saken gjennom rettssystemet og rapporterer tilbake til denne tråden når du har tapt.

Lenke til kommentar
Burud, Flodec og Superparanoid er mine helter :D

Dette er et gjenngående problem for oss forhandlere, får flashback fra telefonsamtaler med kunden om den dårlige nyheten der eg ofte må sitte 10 til 15 minutter der de skal skjelle meg, butikken og Telenor for at det er våres skyld at den skaden har oppstått.

brrrrrrr.... :(

Ååh tok meg frihten til å Screen shote det der! :love:

Men nok of topic.

Men er ofte jeg virkelig syns synd på dem som er ute i butikken, må være enkelte som er helt ubrukelige å få til å skjønne at ting ikke er garanti. Spess enkelte mennesker på væskeskade.

Endret av Burud
Lenke til kommentar

Fortsatt så skjønner dere ikkje innlegget. Det eg vil fram til viss dere ikkje skjønner det er at produktene som blir solgt og blir kalla mobiltelefon er ikkje laget for å vere mobil. Du kan ikkje ha den med deg ut for da slår den seg. Du kan ikkje jogge med den for da slår den seg. Du kan ikkje ha den med deg til fjells for da slår den seg. Du kan ikkje ta den med deg til Bergen for da blir garantert fukt/væskeskader. For all del du må ikkje ha sex og så prate i telefonen etterpå for kva skjer da, jo den slår seg.

Skjønner dere ikkje at mobiltelefonen kan ikkje brukast til normalt bruk. Derfor bør ein reklamere på produktet da den ikkje tåler dette. Me som forbrukere har liten makt angående dette. Produsenten har all makt. Det einaste er å bruke forbrukarrådet som bruker lang tid å behandle saken. Det gidder ikkje me normale forbrukere.

Dette innlegget og svarene beviser at desse repratørene skriver fukt/væskeskade når dei ikkje finner ut problemet. Samme som ein går til doktoren og doktoren ikkje finner ut kva som feiler så seier det er sikkert eit virus. Kanskje dere repratørene kunne vere litt meir kundevennlig og tenke at kunden har alltid rett og ikkje tru at me lyger. Lett å sjå at dei rotter seg i sammen.

Lenke til kommentar
Dette innlegget og svarene beviser at desse repratørene skriver fukt/væskeskade når dei ikkje finner ut problemet. Samme som ein går til doktoren og doktoren ikkje finner ut kva som feiler så seier det er sikkert eit virus. Kanskje dere repratørene kunne vere litt meir kundevennlig og tenke at kunden har alltid rett og ikkje tru at me lyger. Lett å sjå at dei rotter seg i sammen.

seriøst???? En kunde har desverre ikke alltid rett. Det har heller ikke en forhandler. Vi tror ikke dere lyger. Men dere forventer det umulige av telefoner, man kan ikke få telefoner som tåler alt og i tillegg skal ha alle de funksjoner kunder krever av den. Se på sonim telefonene, de tåler myyyye, men har absolutt ingenting i seg. Greit du kan ringe og sende sms, men ellers er telefonen like brukervennlige som en flaske med cyanid.

Dessuten er det værken reperatør, eller operatør eller forhandler sin feil at SE, Nokia og andre store mobilmerker ikke lager spesifike modeller som de bare gir ut i lille Norge.

På hvert eneste seminar eg har vært på med de forskjellige produsentene, så er det et gjenngående spørsmål fra oss forhandlere.. "når kommer dere med en telefon som tåler mye og har alt??" vi er like interesert i å selge en telefon som tåler alt, da slipper vi å måtte håndtere sånne saker. Sånne saker gjør jobb hverdagen våres trist og lei.

Og service sentere har ekstreme vilkår de må gå etter for å få lov til å ta i en telefon.

Visste du foresten at det ikke finnes et eneste verksted i hele scandinavia som har lov til å ta service på apple sine produkter? Nærmeste ligger i Nederland, det er pga de krever helt syke ting av et service senter.

ET SERVICE SENTER TJENER IKKE PENGER PÅ Å FINNE OPP VANNSKADER!

Det de tjener penger på er å reparere garantisaker, da får de godt betalt av produsent.

Vi rotter oss ikke sammen heller. Det blir lavmål å beskylde oss for.

Vi taper på missfornøyde kunder

Vi tjener på fornøyde kunder.

hvorfor i alle dager skal vi lure deg?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har du all rett til å reklamere på ditt produkt viss du er missfornøyd, og vi hjelper som oftest til med det. Det er det reklamasjon er til.

Hadde eg hatt mulighet til å gi ut en ny telefon istede for å sende på værksted hadde eg heller gjort det.

Vi vil jo hjelpe deg, men ofte så stiller forbrukere alt for urimelige krav mot oss.

Lenke til kommentar
Fortsatt så skjønner dere ikkje innlegget.

Trodde jeg var ganske sikker på at jeg forstod hva du ville med innleggene dine. Du avslutter det første innlegget ditt med å spørre hvilke rettigheter du har. Du har fått svar på at du har full rett til å klage. Du har fått vite hva som skjer hvis du får medhold, og hva som skjer hvis du ikke får medhold.

Deretter blir du frustrert over at fukt ikke dekkes av garanti, og du prøver å overbevise oss om at det tross alt burde dekkes av garantien. Du mener videre at det nesten ikke er mulig å ha normal bruk med mobiltelefonen uten å få fuktskade.

Beklager om jeg har misforstått deg.

Det DU ikke forstår (evt. ikke vil forstå) er at det er din egen feil at mobilen din har fått fuktskade. Verken forhandler eller verksted kan klandres for dette. Du kan imidlertid irritere deg over at produsentene ikke lager flere telefoner som er mer holdbare. Men heller ikke de er skyld i dette, de har faktisk innformert alle sine kunder om at garantien ikke dekker slike forhold som for eksempel fukt. At kundene ikke leser bruksanvisningen er ikke deres feil.

Uansett, man kan fint bruke telefonen på normal måte uten å få fuktskade på den. Men man må ta sine forholdsregler. Akkurat på samme måte som at du og jeg tar våre forholdsregler når vi skal ut i kuldegrader om vinteren. For at vi ikke skal bli syke kler vi på oss varme klær, som holder oss varme. Vi tar på oss regntøy eller bruker paraply hvis vi skal ut i høljeregn, mens vi tar av oss klær om sommeren når vi skal ut å bade. På lignende måte må man ta forholdsregler til hvor og hvordan man bruker mobiltelefonen.

Hvis du fortsatt mener at det er umulig å bruke telefonen på normal måte uten å få fuktskader på den, bør du vurdere å skaffe deg en forsikring som dekker slike ting.

Dette innlegget og svarene beviser at desse repratørene skriver fukt/væskeskade når dei ikkje finner ut problemet.

Skjønner ikke hva som beviser det? Igjen tar du fullstendig feil. Det vil jo overhodet ikke tjene verkstedet noenting å hevde at det er fukt hvis det ikke er det. Tvert imot. Det er forøvrig ikke noe problem å legge fram bevis på fuktskade.

Kanskje dere repratørene kunne vere litt meir kundevennlig og tenke at kunden har alltid rett og ikkje tru at me lyger.

Hva mener du verkstedet skal gjøre? Fuktskader lar seg som nevnt sjelden reparere. Skal de gi ny telefon til alle som har fått fuktskade? Så hvis man ikke får dette tilbudet er man ikke kundevennlig?

Vet ikke hvem som fant på at "kunden alltid har rett", men dette kan man jo ikke ta fullstendig bokstavelig. Uttrykket slik jeg forstår det er at butikker/forhandlere/verksteder bør være villig til å strekke seg langt for å tilfredstille kundene. Men det betyr jo ikke at kunden ALLTID har rett. Og ditt tilfelle (med forbehold) er det dessverre sånn at det er du som tar feil, og verkstedet som har rett.

Lenke til kommentar
Dette innlegget og svarene beviser at desse repratørene skriver fukt/væskeskade når dei ikkje finner ut problemet.

wow. idioti satt i spill..

Seriøst, dere som mener at verksted tjener på å finne på fuktskader.... dere er naive. utenom det mest åpenbare som at verksted tjener penger på å reparere telefoner, så må faktisk verkstedet bevise fuktskade ved å ta bilde, som alle som ber om det får.

Har selv jobbet på verksted, og har selv hatt telefoner med fuktskade. Selvsagt er fuktskade irriterende når man f.eks bare har tatt en samtale i regnet, eller noe annet man ville sett på som "normalt", men faktum er at ALL elektronikk er utsatt for slike ting, spes mobil siden den er med deg overalt.

Kunder blir generellt sinte når de føler de ikke får rettighetene sine ivaretatt, men de fleste vet ikke hva de har krav på...

GARANTI hjelper KUN mot PRODUKSJONSFEIL på et produkt, når det gjelder fukt står det svart på hvitt i manualen at produktet IKKE tåler dette.

REKLAMASJON gjelder viss produktet har kortere levetid enn anvist (igjenn KUN pga produksjonsfeil) eller ved eventuell feilinfo.

Lenke til kommentar

wow. idioti satt i spill..

Seriøst, dere som mener at verksted tjener på å finne på fuktskader.... dere er naive. utenom det mest åpenbare som at verksted tjener penger på å reparere telefoner, så må faktisk verkstedet bevise fuktskade ved å ta bilde, som alle som ber om det får.

Kvifor oppfører dere som om dere ikkje er på kunden sin side da?

Har selv jobbet på verksted, og har selv hatt telefoner med fuktskade. Selvsagt er fuktskade irriterende når man f.eks bare har tatt en samtale i regnet, eller noe annet man ville sett på som "normalt", men faktum er at ALL elektronikk er utsatt for slike ting, spes mobil siden den er med deg overalt.

Kunder blir generellt sinte når de føler de ikke får rettighetene sine ivaretatt, men de fleste vet ikke hva de har krav på...

Her får 7 av 10 medhold hos forbrukerrådet på reklamasjon. Mobilen kan ikkje brukes som mobil så det er kun dei som reparerer telefoner og produsenten.

GARANTI hjelper KUN mot PRODUKSJONSFEIL på et produkt, når det gjelder fukt står det svart på hvitt i manualen at produktet IKKE tåler dette.

REKLAMASJON gjelder viss produktet har kortere levetid enn anvist (igjenn KUN pga produksjonsfeil) eller ved eventuell feilinfo.

Riktig dette med garanti, men reklamasjon kan brukast da mobiltelefoner som blir solgt i norge ikkje kan brukast som mobiltelefon. Viss du trur at eg står ute i regnet å prater så tar du heilt feil. Det er ikkje normalt å prate i regn. Ein går jo under tak. Kanskje dere repratører trur at kunden står ute prater, mens regnet renner ned i telefone :no: Fortsatt så trur dere at eg lyg. Dessverre så er det mange som ikkje veit kva reklamasjon betyr. Ta deg ein runde på butikker så får du bekrefta kor dårleg selgarene har satt seg inn i kjøpsloven. Og eg trur ikkje det er betre her på forumet.

Lenke til kommentar

No er det veldig fristande å ta ut telefonen fra verksted for å ta saken videre med forbrukerrådet, men når verkstedet tar kr. 630 ink moms for undersøkelseplikt så er det heil urimeleg. Det er jo ran. Hadde butikken gjort det som er normalt så skulle eg ha hatt ein skjema som eg skulle ha underskrevet. Dette hadde dei vist glemt.

Her klarte butikken gjøre ein feil igjen. Kan ikkje stole på nokon og kunden får svi.

Kor er den gode kundebehandlingen butikk og verkstad hadde før? Eg har snakket med fleire som har hatt mobiltelefon inne til verkstad og sjølvsagt så får dei bare beskjed om fuktskade kan ikkje rep.

Begynner å lure om det er slik at når mobiltelefonen er gått ut av produksjonen så blir det så vanskelig å erstatte den at det er lettast å stemple fukt/væskeskade. Viss dere tjener penger på rep så hadde dere alltid klart å fått den i orden på reklamasjon viss dere hadde villet og dere hadde hatt ein happy kunde. Så det er noko her som ikkje me som kunder får opplyst som forgår bak disken, men det får eg aldri vite.

Dette blir me aldri enig om så me slutter her. Eg trur mobiltelefonen med den kvaliteten i dag vil fortsette på klagetoppen til dei greier å lage ein mobiltelefon som kan brukast som mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...