Gå til innhold

Fuktskade på mobil og garanti?


balder

Anbefalte innlegg

Eg har sendt inn min telefon til reperasjon. I dag så fekk eg tilbakemelding om at det var fuktskade på mobiltelefonen. Eg fekk tilbakemelding at dette ikkje gjekk på garanti. Viss eg skulle ha igjen telefonen så kostet det kr. 500 + moms og viss dei kastet den så kostet det ingenting. Dette fekk eg ingen informasjon om på forhånd.

 

Eg har bedt om bilde av skaden samt at eg skreiv at eg ikkje vart informert at det kostet noko ang at dei skulle sjå på den.

 

Kva rettigheiter har eg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du leverte inn telefonen skrev du ganske sikkert under på et papir. Der sto det blant annet at dersom skaden ikke dekkes av garanti så vil du bli belastet de faktiske kostnadene for frakt til og fra verksted samt arbeidstiden til teknikreren. Dette er ca 500 kroner. Du kan også velge ikke å få tilbake telefonen, da slipper du kostnaden.

 

Dersom det er påvist fukt/væskeskade så er dette helt garantert ikke produsenten sin skyld. Du har i praksis ingen rettigheter.

Lenke til kommentar

Beklager men så brutalt kan det høres ut. Fuktskade på mobil er veldig vanlig, dessverre er ingen (kanskje med noen få unntak) mobiler laget for å brukes i norsk klima. Men hvorfor vil du eventuelt ha tilbake en defekt telefon? La verkstedet beholde telefonen, da har du i praksis ikke tapt noe. Telefonen var allerede tapt da fikk fukt på telefonen.

Lenke til kommentar

Spiller egentlig ingen rolle om du har skrevet under på et papir eller ikke, da det ikke er verkstedet sin feil at telefonen er fuktskadet. Telefonen begynte å dø allerede den dagen den tok til seg fukt, symptomene kan komme mye senere. Dette er fordi at fukt fører til at telefonen begynner å korrodere (ruste), og slikt sprer seg sakte men sikkert. Derfor er det mange som ikke opplever problemene med en fuktskadet telefon før det har gått flere uker eller måneder. Dette er ikke verkstedet sin feil, og de er derfor i sin fulle rett til å ta seg betalt dersom du ønsker telefon tilbake. Blir omtrent som om du skulle hatt bilen din på EU-kontroll. Selv om det ikke er noen feil på bilen din og verkstedet ikke gjør annet enn å undersøke den, må du likevel betale for undersøkelsen. Når det viser seg at det ikke er garanti på telefonen, må du også her betale for undersøkelsen – men KUN hvis du ønsker den tilbake. Derfor ville jeg bedt verkstedet om å skrote telefonen, så er du ferdig med saken.

 

Dersom du imidlertid betviler verkstedrapporten om at det faktisk er fuktskade på telefonen, er du i din fulle rett til å kreve telefonen tilbake og heller sende den til et annet verksted. Hvis dette verkstedet kan bekrefte at du har rett; at det ikke er noen fuktskade på telefonen, vil du selvfølgelig ha krav på å få tilbake det beløpet du betalte for å få telefonen tilbake fra det første verkstedet.

 

Det er dessverre mange problemer med fukt på mobiltelefoner, det er ofte veldig lite som skal til. Det er trist at det skal være slik, men dess mer som kreves av teknologi på mobiltelefoner, dess mindre tåler de. Dessverre.

Lenke til kommentar
Spiller egentlig ingen rolle om du har skrevet under på et papir eller ikke, da det ikke er verkstedet sin feil at telefonen er fuktskadet. Telefonen begynte å dø allerede den dagen den tok til seg fukt, symptomene kan komme mye senere. Dette er fordi at fukt fører til at telefonen begynner å korrodere (ruste), og slikt sprer seg sakte men sikkert. Derfor er det mange som ikke opplever problemene med en fuktskadet telefon før det har gått flere uker eller måneder. Dette er ikke verkstedet sin feil, og de er derfor i sin fulle rett til å ta seg betalt dersom du ønsker telefon tilbake. Blir omtrent som om du skulle hatt bilen din på EU-kontroll. Selv om det ikke er noen feil på bilen din og verkstedet ikke gjør annet enn å undersøke den, må du likevel betale for undersøkelsen. Når det viser seg at det ikke er garanti på telefonen, må du også her betale for undersøkelsen – men KUN hvis du ønsker den tilbake. Derfor ville jeg bedt verkstedet om å skrote telefonen, så er du ferdig med saken.

 

Dersom du imidlertid betviler verkstedrapporten om at det faktisk er fuktskade på telefonen, er du i din fulle rett til å kreve telefonen tilbake og heller sende den til et annet verksted. Hvis dette verkstedet kan bekrefte at du har rett; at det ikke er noen fuktskade på telefonen, vil du selvfølgelig ha krav på å få tilbake det beløpet du betalte for å få telefonen tilbake fra det første verkstedet.

 

Det er dessverre mange problemer med fukt på mobiltelefoner, det er ofte veldig lite som skal til. Det er trist at det skal være slik, men dess mer som kreves av teknologi på mobiltelefoner, dess mindre tåler de. Dessverre.

Eg meiner eg har brukt mobilen på normal måte så eg tviler på at det er fuktskader. Eg har skrevet at eg vil ha bilder av skaden. Dessutan når eg snakket med forhandleren så sa dei ikkje noko om gebyr osv. Dei sendt meg ein lapp som eg skulle klistere på pakken og sende i retur. Eg meiner når ein bruker mobilen til normalt bruk så skal den fungere også i Norsk klima. Den har verken vore i vatn eller noko anna. Eg har brukt mobilen slik som ein normal person i gata ville ha gjort. Viss dei lager mobiler som ikkje fungerer til dette så er det feil på produktet.

Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett til å mene det, og dessverre er det også dette forbrukermyndighetene ønsker at vi skal tro, men det vil ikke dermed si at dette er riktig oppfatning. Når norske forbrukermyndigheter sier at vi bør kunne forlange såpass av telefonene, så fører de oss egentlig bare bak lyset. Hvor mange norske mobilprodusenter kjenner du til? Tror du de store mobilprodusentene bryr seg om hva vi i bitte lille Norge måtte mene? Det driter de i, for å si det rett ut. Det finnes imidlertid noen få unntak da; Sony Ericsson C702, Samsung B2100 og nå nylige Nokia 3720 Classic, samt noen Sonim telefoner, men dette er vel også de eneste som er laget for å tåle litt mer en normalt. Selv disse er ikke 100 % sikre, men det er i alle fall større sjanse for at de tåler mer av både fukt, støt og støv enn de andre på markedet.

 

Som sagt tidligere er det ofte veldig, veldig lite som skal til før du får fukt på telefonen, eller at f.eks displayet sprekker. Du behøver ikke miste telefonen i vann for at den skal bli fuktskadet, eller miste den i bakken for at den skal få støtskade. Det er både trist og frustrerende at det er sånn, det er jeg helt enig med deg i. Men samtidig har vi som forbrukere også litt skyld selv når vi stadig forlanger mer og mer av en mobiltelefon. En mobiltelefon i dag er jo egentlig ikke en mobiltelefon lenger, men en multimediaplattform med telefoni. Dess mer teknologi som dyttes inn i en mobiltelefon, dess mindre tåler den. Slik er det dessverre, og slik vil det nok fortsette å være langt inn i framtiden, uavhengig av hva du og jeg og norske forbrukermyndigheter måtte mene.

 

Til slutt anbefaler jeg deg å lese DENNE artikkelen, som forteller hva vi kan forvente av mobiltelefonene våre.

Lenke til kommentar
Derfor er det mange som ikke opplever problemene med en fuktskadet telefon før det har gått flere uker eller måneder. Dette er ikke verkstedet sin feil, og de er derfor i sin fulle rett til å ta seg betalt dersom du ønsker telefon tilbake.

 

Hvilken avtaler verksted og forhandlere inngår har jeg ikke peiling på, og det er egentlig det samme da verkstedet ikke er noen part i slike saker. Det er kun forhandler og foprbruker som er part i saken.

 

Og som jeg skrev, så kan ikke forhandler kreve forbruker for noen undersøkelsesgebyr med mindre det har blitt uttrykkelig informert om et slikt gebyr. Vanligvis gjøres dette på et serviceskjema i dag, samt at noen også har stilt opp plakater med denne infoen.

 

Har de ikke informert TS om dette gebyret, har de heller ikke anledning til å kreve dette inn. Kan jo lese mer om dette ehr også, http://www.amobil.no/artikler/hjelp-_odelagt_mobil-/21597/3

Lenke til kommentar

Mulig jeg uttrykte meg litt utydelig. Det er klart at dersom man personlig leverer mobiltelefonen på verkstedet eller hos en forhandler, bør man ha signert på servicevilkårene før man går igjen. Men slik jeg forstod det på trådstarter så hadde han selv sendt telefonen til et verksted, og hvordan i all verden kan da verkstedet klare å få innsender til å signere på vilkårene da? I et sånt tilfelle må man jo frita verkstedet. Men det er mulig jeg misforstod trådstarter?

Lenke til kommentar

Jobber selv i bransjen.

 

Telefoner blir sendt infocare/deltaservice. (di som er serviceverksted for mobiltelefoner i norge)

 

Siden fuktskade ikke er en garanti (gratis rep). Så blir FORHANDLER fakturert fra verksted visst forhandler (les kunden) vil ha telefonen i retur.

 

Ønsker man bilder av dette, får man selvfølgelig dette.

 

Fuktskade kan komme av mangt. Jeg har selv ødelagt ett par telefoner der jeg har vært fuktig på fingrene.. trykt på tastatur osv.. er lite som skal til.Slik er det bare. (hvor mange ganger har man ikke vært i dusjn, og løpt ut for å se hvem som ringer/sender melding til deg) :p

 

PS: Alle skader blir dokumentert fra verksted.

Lenke til kommentar
Jobber selv i bransjen.

 

Telefoner blir sendt infocare/deltaservice. (di som er serviceverksted for mobiltelefoner i norge)

Må bare informere deg om at det finnes mange flere serviceverksteder for mobiltelefoner i Norge.

Se f.eks her

 

Hjelper jo lite det om app er væskeskadet. De fleste innrømmer da at de faktisk ikke har lov til å fikse på saken, da det bryter med norsk håndverkerlov.

 

Du har ingen rettighterer når du har fått væskeskada mobilen din, det eneste retigheten du har er å gratulere deg selv med at du har ødelagt enda en mobil. Ellers så er det slik det går når man skal ta det utenom forhandler. Da blir det til at noen skal fakturerers for de 30 minutta som blir brukt på å åpne mobilen, sjekke over den, finne væskeskaden, så bruke tid på å krangle med forhandler å sende bilder.

Endret av Burud
Lenke til kommentar

No las eg inne på nettet at ein jurist har uttalt seg at ein må forvente at ein mobiltelefon må kunne brukast i normalt norsk klima. Den skal fungere i litt regn osv. No ser det ut som det er nederst på mobilen som har væskeskade. Det er vel der laderen blir plugget inn. Eg trur at sony Ercisson generelt må ha eit problem der. Eg har googlet litt og funnet ut at det er fleire som har opplevd dette. Tips?

Lenke til kommentar
Selv om en jurist mener at en telefon bør kunne brukes i regn, betyr ikke det at det er slik det fungerer i praksis.

Nettopp! Man kan gjerne mene det, men:

 

- det finnes ikke noen norske mobilprodusenter

- internasjonale mobilprodusenter bry seg ikke om hva lille Norge måtte mene

- forbrukerne krever for mye teknologi i dagens telefoner = telefonene tåler mindre og blir mer ustabile

 

At man får fukt der kontakta sitter er ikke så unormalt siden det er åpent rett inn i telefonen der. Er ikke bare Sony Ericsson som har problemer med dette.

Lenke til kommentar
Virker ikke som om trådstarter er særlig interessert i å høre hvordan dette fungerer i praksis. Det er påvist fuktighet eller væske i telefonen, dette kan ikke på noen som helst måte være produsentens eller selgerens skyld. Da er det din skyld. Kjøp en ny telefon.

Ser ikkje ut som du har skjønt poenget :wallbash: . Når ein bruker ein mobiltelefon normalt så må ein forvente at telefonen skal tåle dette i norge også. Viss det er kommet fukt i mobilen pga værforandring eller att den har slått seg så er det galt med produktet og ikkje forbrukeren. Det eg vil fram til er at me som forbrukere ikkje har noko me skulle ha sagt viss den er øydelagt pga fukt. Produsenten fraskriver seg heile ansvaret samme om dei har laget eit produkt som ikkje er beregnet til vanlig bruk. Kalles vel fabrikasjonsfeil. Det er vel derfor klage på mobiltelefon er forbrukartoppen. Ta å google litt så ser du kva eg meiner. Og på toppen av det heile så skal dei ha ein slags undersøkelsegebyr viss me skal ha igjen mobilen og viss dei får beholde den så er det gratis? Dette er ikkje lett å skjønne. Eg kan hente den personleg, men dei tar gebyr fortsatt. Her er det vist ein kampanje på gang da dette gebyret er urimeleg. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...