Gå til innhold

Macbook Pro? Verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Prøver å snike inn et spørsmål her jeg, håper det er greit for trådstarter (virker som om denne diskusjonen har tatt en annen retning allerede).

 

Hvilke bærbare pc'er er direkte konkurrenter til en macbook pro? Da skal batteritid, kapasitet, vekt, byggekvalitet osv. være tatt med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg vil si at en 13" ikke er helt opptimalt, pga størrelsen og skjermoppløsning, men har du en ekstern skjerm ved siden av er det en veldig fin maskin å jobbe på.

Jeg var veldig usikker på om jeg skulle gå for 13" eller 15", men valgte førstnevnte da det ikke er stor forskjell i skjermstørrelsen, samt at til mitt bruk (webutvikling, programmering og lettere bilderedigering) var den størrelsen perfekt. Dessuten er den perfekt å ha med seg i sekken eller bare under armen.

 

Som du nevner er det også mulig å koble den til en ekstern skjerm, og dermed øke skjermstørrelsen drastisk.

Lenke til kommentar
Eh.. jo, lille venn. Du trenger kilder du som alle andre. Du fremstiller det som at det er fakta, og da er det ikke for mye for langt at du har en kilde på det heller. Min erfaring tilsier at det stort sett folk som driver med foto/lyd/film som bruker Mac, og det er multimedia. Når det gjelder IT-folk (f.eks. utviklere, sikkerhetspersonell, support, etc.), så er min erfaring at det går mest i Windows og Linux.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Mac( spesiellt Macbook Pro) har blitt ganske populært blant utviklere. IBM f.eks. har begynt å skafe MBP til sine ansatte, fordi mange av de foretrekker å jobbe med disse maskinene. Denne utviklingen vil fortsette fremover, takket være Mac sin OS støtte( OSX, Windows og Linux).

 

Blant IT folk jeg personlig kjenner, er Macbook Pro brukt av mange innen web.design og systemadinistrasjon, ikke fordi maskinene er milevis foran andre( både thinkpads, Dell Latitude, m.m. er mye like bra, og i noen tilfeller, bedre), men fordi de kan boote alle platformer samtidig, og sjekke jobben de gjør på alle OS.

Ja, det er sant; det blir vanligere, og særlig innenfor web som du sier. Der jeg jobba før fikk vi MBP til å utvikle på. Men, da jobba jeg med Rails, og Mac er veldig vanlig i Ruby/Rails-miljøet. Nå koder jeg C++ og Java, og ingen på jobb bruker Mac. Uansett, det jeg reagerte på var at duden jeg quota la det frem som at alle som har litt peiling velger Mac og at PC er synonymt med Windows, noe som jo ikke er riktig.

Lenke til kommentar

Dead_Rabbit:

 

Det var ikke jeg som bringte opp diskusjonen om Mac er en PC, jeg tror du blanda inn det med noe annet du diskuterte med meg tidligere. Så svarte jeg på det du skreiv og sa at folk vanligvis i dag kaller Mac for Mac og selvbygger PC´er / PC´er som kommer med Windows for PC. Jeg er forsåvidt enig i at Mac også er en PC også, da disse også kommer under samme benevnelse, men de fleste velger allikevel å bruke ordet Mac.

 

Man kan jo også kalle en Dell for en Dell :p

Lenke til kommentar
Dead_Rabbit:

 

Det var ikke jeg som bringte opp diskusjonen om Mac er en PC, jeg tror du blanda inn det med noe annet du diskuterte med meg tidligere. Så svarte jeg på det du skreiv og sa at folk vanligvis i dag kaller Mac for Mac og selvbygger PC´er / PC´er som kommer med Windows for PC. Jeg er forsåvidt enig i at Mac også er en PC også, da disse også kommer under samme benevnelse, men de fleste velger allikevel å bruke ordet Mac.

 

Man kan jo også kalle en Dell for en Dell :p

Hæ? Det vi diskuterte var jo hovedsaklig om en Mac er verdt pengene. Jeg har for lenge siden gitt opp å diskutere om en Mac er en PC eller ikke, heh. Jeg er forøvrig enig i sammenlikningen din mth. Dell. "Det er ikke en Dell, det er en PC" er jo i praksis det mange av Mac-fanatikerene sier.

 

Det som jeg i hovedsak har prøvd å si er:

1) Jeg synes ikke prisen på en Mac er verdt det du får i maskinvare

2) OS bør holdes utenfor diskusjonen (alle vet at Windows er råttent) da OS lett kan byttes ut

 

:)

Lenke til kommentar
Prøver å snike inn et spørsmål her jeg, håper det er greit for trådstarter (virker som om denne diskusjonen har tatt en annen retning allerede).

 

Hvilke bærbare pc'er er direkte konkurrenter til en macbook pro? Da skal batteritid, kapasitet, vekt, byggekvalitet osv. være tatt med i betraktningen.

Jeg vil si at Thinkpad er en direkte konkurrent til MacBook Pro.

 

F.eks.:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=484437

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=481893

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=438481 (over 9 timer batterikapasite, fy faen)

Lenke til kommentar

Koster mye mer enn en 13" MBP de du linket til der...

 

Bestilte MBP selv i dag, måtte ha en arvtaker til PowerBooken som jeg har brukt aktivt i 4 år. Fortsatt er batteritiden helt ok, men harddisken har begynt å klikke samt at det er en G4 ppc prosessor i den. Med andre ord for dårlig prosessor til bilderedigering og HD- filmer.

 

Vurderte dette lenge pga. drøy pris selv med studentrabatt, men med tanke på batteritid, størrelse og kvalitet så falt valget på en 13". Og i motsetning til Windows, så trenger man ikke et kjempe hopp på hardware siden hver gang det kommer nytt OS. Når jeg oppgraderte PowerBooken fra Tiger til Leopard så ble den faktisk raskere. Snow Leopard har også slanket seg en del, men da på bekostning av ppc støtten.

Lenke til kommentar

Hæ? Det vi diskuterte var jo hovedsaklig om en Mac er verdt pengene. Jeg har for lenge siden gitt opp å diskutere om en Mac er en PC eller ikke, heh. Jeg er forøvrig enig i sammenlikningen din mth. Dell. "Det er ikke en Dell, det er en PC" er jo i praksis det mange av Mac-fanatikerene sier.

 

Det som jeg i hovedsak har prøvd å si er:

1) Jeg synes ikke prisen på en Mac er verdt det du får i maskinvare

2) OS bør holdes utenfor diskusjonen (alle vet at Windows er råttent) da OS lett kan byttes ut

 

:)

 

Sorry, jeg tror det var jeg som misforstod i utgangspunktet.. Trodde du trodde at jeg hadde dratt opp den diskusjonen, men når jeg leser tilbake nå så mente du noe annet.

 

Men hvem vil egentlig installere Mac OSX på en vanlig PC? Er vel ingen drivere til ATI skjermkort, andre webcams osv? Samma er jo med å installere Windows på en Mac, man får jo ikke brukt iSight cam osv.. Så om man foretrekker OSX så kjøper du ikke en vanlig PC og installerer OSX på den (man kan gjøre det for nysgjerrighetens skyld), man kjøper gjerne en Mac da hvor alt er optimalt?

Lenke til kommentar
Så om man foretrekker OSX så kjøper du ikke en vanlig PC og installerer OSX på den (man kan gjøre det for nysgjerrighetens skyld), man kjøper gjerne en Mac da hvor alt er optimalt?

 

Leopard kjører tilnærmet prikfritt på corei7 og x58 brikesett. Spesielt på gigabyte sitt core i7 kort. Min neste oppgradering på den stasjonære skjerm med fokus på OSX optimalisering :)

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Jaja, greit nok at CPU og chipset er godt støttet, men hva med USB enheter som trenger drivere osv da?

 

Hva tenker du på da? Skrivere, Scannere, webcams etc? Det er vell gjerne mer et produsent spørsmål. Funker det på en Macbook funker det på en hackintosh:)

 

Greia med Hackintosh ble MYE lettere når Apple begynnte å bruke både brikesett og CPU fra intell, og samtidig kjøre med drivere for både ATI og nVIdia kort.

Tidligere hacks, har stort sett vært modifiserte utgaver av OSX, men nå er det mulig å instalere mer eller mindre rett fra plata (må ha en jalla distro eller tilgang til mac for å formatere disker osv men det er en smal sak om du først begynner å pirke med dette)

 

MEN... det er på ingen måte noe den jevne mac/windows bruker bør gi seg ut på nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...