Gå til innhold

Internett uten veggkontakt

Paulex

Anbefalte innlegg

Leier en kjeller leielighet, hvor jeg deler trådløst (DRITT) nett med de som bor over.

De nekter å justere opp hastigheten fra rundt 800 kb/s, til noe som er mulig å spille på nett med. I tillegg er signalstyrken såpass dårlig at jeg detter til stadighet ut fra nettet, pga. lydisolerte og smekk-tjukke vegger.

Jeg har ingen veggkontakter eller noe som helst her nede, det eneste jeg har til rådighet er en parabol (jeg har ikke kabel tv).

Hvordan kan jeg få mitt EGET internett?

Er det koblet kabel-tv til de fleste hus-stander i norges land slik at jeg kanskje kunne lagt inn kabel-tv og internett? Har ikke tv heller, siden den parabol-ordningen måtte jeg ordne opp i selv.

Hold svarene "on topic" så jeg ikke tror jeg har fått tips, men så er det bare tull.

ps. (Ja, jeg er rimlig frustrert)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo se om du kan fikse en solid forbindelse til routeren i første omgang.

For å spille kreves ikke mye båndbredde. Typisk vil 100Kbit begge veier være nok.

Hvis du går i dosvindu (CMD) og skriver ipconfig så vil du få opp standard gateway. Skriv så ping "ip" -t

Du vil nå få opp en strøm av verdier på forsinkelse mellom deg og routeren.

Er dette optimalt vil man få 1ms, men 1-4ms er helt normalt på en brukbar forbindelse.

Har du mulighet så flytt rundt på mottaker og se om forsinkelsen endrer seg til det bedre.

Ofte vil signalet være best ved et vindu.

Det er mulig å sette opp en repeater eller ethernetbridge som gjør at du får bedre signal. Alternativt kan dere bruke en homeplug som er nettverk over strømnettet.

Lenke til kommentar

Hvordan hastigheter er det over "homepluggen"?

Pinget linja nå, og det ser greit ut, bortsett fra at det kommer.

ms-1

ms-1

ms-42

ms-1

Slik, plutselig dukker 42 opp.

Jeg opplever også at jeg mister KUN internettet men IKKE den lokale forbindelsen til routeren ofte. Det kommer i "doser" hvor internettet går ned i 10 sekunder, for å være oppe i 30. Og sånn holder det på i en god stund. (i skrivende stund forsvant nettet 3 ganger)

Lenke til kommentar

Har du den nyeste generasjonen homeplug, så gir den inntil ca 100Mbit (200Mbit brutto).

Det virker jo som trådløsforbindelsen er brukbar egentlig. 1ms er meget bra og om du får 40ms en gang i blant så er det kanskje til å leve med?

For å få stabil ping så kan det være en ide å teste ut alternativ driver på PC.

Hvilken datamaskin har du og hvilket operativsystem / servicepack?

Lenke til kommentar
Jeg har ingen veggkontakter eller noe som helst her nede, det eneste jeg har til rådighet er en parabol (jeg har ikke kabel tv).

Den parabolen er det din egen? En montør fikser vel en veggkontakt for telefonlinje relativt kjapt da, hvsi du får lov av huseieren da hehe.

Lenke til kommentar

100mbit? Det var jo en del for å si det sånn. Er det dyre greier?

Parabolen er jo ikke "min egen" men jeg har EGEN parabol til under-etasjen ja. De oppe bruker sin egen.

Tenkte kanskje det var litt tricky i legge inn en egen telefonlinje i en kjeller-leielighet, eller om de bare trekker den inn via. vinduet eller noe i den duren.

Jeg kjører Vista med nyeste service pack installert, men det er ingen issue i og med at den bærbare også har samme problemene.

Men i BUNN og grunn ønsker jeg mitt EGET nett, slik at jeg ikk eblir handlingslammet om de oppe skal laste ned diverse.

Lenke til kommentar

telekabelen som går inn til huset fra sentralen har som oftest ganske mange par, og de oppe bruker jo bare 1 av de, så om du prater litt med husvert så burde det ikke være noe prob å få koblet til et par i sentralen og lagt en ledning inn til deg med en fast telefonkontakt. dette tror jeg må bestilles via telenor, er bare noen timers arbeid, kan godt hende du får det gjort gratis og.. etter det er gjort er det bare å bestille internett på ditt eget navn og du får din egen linje i whatever hastighet du vil ha..

om husverten er helt på trynet og nekter å få dette gjort uten noen rimelig grunn tror jeg at jeg hadde flyttet om jeg var deg.. ;)

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
telekabelen som går inn til huset fra sentralen har som oftest ganske mange par, og de oppe bruker jo bare 1 av de, så om du prater litt med husvert så burde det ikke være noe prob å få koblet til et par i sentralen og lagt en ledning inn til deg med en fast telefonkontakt. dette tror jeg må bestilles via telenor, er bare noen timers arbeid, kan godt hende du får det gjort gratis og.. etter det er gjort er det bare å bestille internett på ditt eget navn og du får din egen linje i whatever hastighet du vil ha..

om husverten er helt på trynet og nekter å få dette gjort uten noen rimelig grunn tror jeg at jeg hadde flyttet om jeg var deg.. ;)

Eller bare hold ut, spar penger og prøv å kjøp en bolig som er din, gud for en befrielse sier eg bare, du styrer alt. Da er du din egen herr:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...