tjokkeen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hei. Jeg har for to uker siden fått meg leilighet og lurer på om det ikke bare er jeg som synes dette er merkelig. Jeg hadde liggebesøk av en kamerat, og da han om morningen skulle gå på jobb, møter han på huseier som spør hvor han har vært. Han svarte at han tok snarveien forbi husene og skulle rekke bussen(han løy med andre ord, av en eller annen rar grunn). Neste morning kommer huseier og banker på døren. Han sier de skal kaste meg ut(andre dagen jeg hadde flyttet inn) og jeg spør naturligvis hvorfor. Han sier at han reagerte på at kameraten min løy og begynner å nevne at jeg skulle være singel da jeg flyttet inn. Jeg sier han bare er en kamerat, men han tror ikke på meg. (Skjønner ikke hva han har med min sivilstatus å gjøre, skal jeg forbli singel i to år for deres skyld da eller?) Uansett, etter en stund sier han at det går bra, og alt har gått relativt greit helt til noe jeg reagerte på idag. Jeg var hjemme fra skolen pga. sykdom. Klokken tolv banker han på døren, selv om han VET jeg går på skole. Han sier ikke så mye, helt til jeg nevner at jeg har influensa. ''Ok, greit. Du får sove videre, var ikke noe viktig'' .. Hvorfor i alle dager banket han på døren da? Følger de med på meg, eller hva er det? Så mitt spørsmål er: Har huseier rett til å blande seg SÅ mye i mitt privatliv? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Utleier har ingenting med privatlivet ditt å gjøre så fremt det ikke enten ødelegger leiligheten eller påvirker privatlivet til utleier i større grad enn hva som man kan regne med. Legning, sivilstatus, tro, politisk tilhørighet og slike ting er noe du ikke trenger å opplyse om, og om de spør så er det ugler i mosen. Men nå er det rimelig teit av kameraten din å lyve. Dette gir utleier mistanke om at noe som han(dere) gjør som ikke andre skal vite om. Og da ville eg også reagert, men ikke lenger enn å ha sjekket opp i hvor han kom i fra og evnt om det var noe mer mistenkelig rundt det enn det. En forklaring til utleier om at han var stresset og reagerte feil når han traff utleier og en unnskyldning for at han løy kan gi verdifull husro. En siste ting. Husk at opptak i husstanden ikke nødvendigvis er greit. Om du for eks "leier" ut et rom til en kamerat så har huseier alt med dette å gjøre. Er han derimot typen din så kan ikke utleier nekte for det, men han bør allikevel få vite om det. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Han har ingen rett til å nekte deg til å la venner sove over hos deg. Han har heller ingen innsynnsrett i privatlivet ditt. Leiligheten er så lenge dere har en gyldig kontrakt ditt hjem. Skaff deg kjettinglås på døra di, er tydelig at huseier prøver å sjekke leiligheta. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hva huseier har rett til fremgår av kontrakten og loven, derunder husordensreglene. Det er faktisk adgang til å nekte overnattingsgjester i husordensreglene, med mindre det i den konkrete situasjonen må anses for å være sterkt urimelig. Huseier har rett til å banke på døra så mye han bare vil, akkurat som enhver annen nabo. Han har rett til å stille de spørsmål han vil, men det betyr ikke at du har noen plikt til å svare. Husleieloven regulerer når han kan få adgang til boligen i § 5-6. For øvrig er det ikke forbudt å legge vekt på sivilstatus. Kjønn er forbudt, og seksuell orientering er forbudt, men sivilstatus er ikke. En siste ting. Husk at opptak i husstanden ikke nødvendigvis er greit. Om du for eks "leier" ut et rom til en kamerat så har huseier alt med dette å gjøre. Er han derimot typen din så kan ikke utleier nekte for det, men han bør allikevel få vite om det. Med mindre de er gift eller (tidligere) samboere kreves det godkjenning av utleier, jf husleieloven § 7-1. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Med mindre de er gift eller (tidligere) samboere kreves det godkjenning av utleier, jf husleieloven § 7-1. Eg var nok utydelig her Dersom de er kjærester og vedkommende flytter inn så mener eg dette skal gå greit i henhold til §7-1 siden de da blir samboere. Det er vel ikke et krav om at de gifter seg nå eller var samboere før trådstarter flyttet inn? Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hva huseier har rett til fremgår av kontrakten og loven, derunder husordensreglene. Det er faktisk adgang til å nekte overnattingsgjester i husordensreglene, med mindre det i den konkrete situasjonen må anses for å være sterkt urimelig. Huseier har rett til å banke på døra så mye han bare vil, akkurat som enhver annen nabo. Han har rett til å stille de spørsmål han vil, men det betyr ikke at du har noen plikt til å svare. Husleieloven regulerer når han kan få adgang til boligen i § 5-6. For øvrig er det ikke forbudt å legge vekt på sivilstatus. Kjønn er forbudt, og seksuell orientering er forbudt, men sivilstatus er ikke. En siste ting. Husk at opptak i husstanden ikke nødvendigvis er greit. Om du for eks "leier" ut et rom til en kamerat så har huseier alt med dette å gjøre. Er han derimot typen din så kan ikke utleier nekte for det, men han bør allikevel få vite om det. Med mindre de er gift eller (tidligere) samboere kreves det godkjenning av utleier, jf husleieloven § 7-1. Må du lese loven ordentlig da Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det betyr fortsatt at huseier har krav på å få godkjenne vedkommende. Med mindre de er gift eller (tidligere) samboere kreves det godkjenning av utleier, jf husleieloven § 7-1. Eg var nok utydelig her Dersom de er kjærester og vedkommende flytter inn så mener eg dette skal gå greit i henhold til §7-1 siden de da blir samboere. Det er vel ikke et krav om at de gifter seg nå eller var samboere før trådstarter flyttet inn? Noe unyansert av meg: Det er ikke et krav at de har vært samboere før, men det må være snakk om et "mer varig samliv", jf merknadene til paragrafen i Ot.prp. nr. 82 (1997-1998). Det er ikke bare å trekke med seg noen inn og påstå samboerskap. Paragrafen er litt utydelig utformet: Samboere blir man ikke før man har flyttet sammen, men loven oppstiller som vilkår at man er samboere... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Man må vel ha samme bostedsadresse registrert i folkeregisteret for å bli ansett som samboere? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hva huseier har rett til fremgår av kontrakten og loven, derunder husordensreglene. Det er faktisk adgang til å nekte overnattingsgjester i husordensreglene, med mindre det i den konkrete situasjonen må anses for å være sterkt urimelig.Kilde? (Utover 5-2.) Leieren "plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden". Jeg kan ikke se at et forbud mot overnattingsgjester kvalifiserer som en "vanlig ordensregel" eller "sikring av god husorden". Litt googling tilsier at husleietvistutvalget (avgjørelse fra juli 2006) er enige med meg: "Husleietvistutvalget mener det ikke gyldig kan avtales et forbud mot overnattingsgjester i et leieforhold til bolig, ... " Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Tokvam, Boligutleie i praksis. Forbud mot overnattingsgjester går iflg. Tokvam under "sikring av god husorden". Boka er dog noen år gammel, og forfatteren har antageligvis ikke fått med seg (eller sett bort fra) HTUs avgjørelse. Man må vel ha samme bostedsadresse registrert i folkeregisteret for å bli ansett som samboere? Og det kan man ikke få før man har flyttet sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå