Gå til innhold

[Løst]Hjelp til valg av hovedkort til AM3!

Pizzaen

Anbefalte innlegg

Hei :)

Skal kjøpe meg en PC snart til ca. 10k. Prossesoren er AMD Phenom II X4 955 Black Edition. Den skal overklokkes også bygges selv. Men jeg har ikke peiling på hovedkort til AM3 så jeg trenger litt hjelp.

Jeg har kommet opp med 3 alternativer, Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, Asus M4A78T-E også Asus M4A79T Deluxe.

Noen som kan hjelpe meg og velge og fortelle hvorfor jeg skal velge det? Også lurer jeg på en ting, hvordan blir det viss hovedkortet har integrert skjermkort også kjøper jeg et skjermkort selv? Også helst ikke si at jeg skal vente til i5 og eventuelt andre forslag til prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg legger til et forslag til, UD5P er hovedkortet jeg har bestilt for mitt nye system.

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P

En av forskjellene (den viktigste i mine øyne) mellom de to kortene fra Gigabyte er at UD5P har 2stk 16x PCI Express.

Forskjeller mellom Asus og Gigabyte blir blant annet at UD5P har flere USB og SATA porter. USB: 6 vs 8 eksterne, og 6 vs 10 (mener jeg å huske) interne. SATA: 5 vs 10.

Når det er sagt er det ikke nødvendigvis at du trenger så mange porter, så dette bør ikke være alene hva som bestemmer valget ditt.

I ulike tester ligger Asus Deluxe hakket over UD5P i ytelse når det kommer til de fleste benchmarks, mens UD5P hevder seg ved å ligge hakket over i spill. Merk at disse forskjellene er stort sett fantastisk små.

Det jeg har lest her og der angående å ha integrert grafikkort forteller at dette er en grei løsning. Hvis skjerkort skal ta kvelden kan du allikevel benytte PC'en for å bestille nytt o.l. Jeg kan ikke huske å ha lest noe negativt om det faktisk, men det kan jo hende at noen andre forumbrukere kan bidra med det.

Når det kommer til de ulike brikkesettene brukt i hovedkortene (790X, 790FX og 790GX) har AMD følgende å si:

790X - Chipset for Gamers

790FX - Chipset for Ultimate Gamers

790GX - Ingen setninger som med de to andre, men dette brikkesettet inngår i Dragon-plattformen til AMD (bedre ytelse ved spesifik kombinasjon av HK, GPU og CPU). Hvor mye bedre ytelse man oppnår er en annen sak :)

790-serien uten grafikkort

790GX

Jeg valgte Gigabyte på en magefølelse, jeg har ingen erfaring med noen av de to når det kommer til HK men vet at ingen av de er et dumt kjøp.

Det ble ikke veldig oppklarende det her, men jeg håper det hjalp litt :)

Edit: Endret litt på formuleringer.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...