Lillefrik Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Nå ved skolestart har de fleste vg1 elever fått pc i forbindelse med den nye pceordningen. Jeg har nettop fått den, og skal nå ha den opp på nættet. Jeg bor på hybel, med delt tråløst nett, så restart av ruter er NEPPE noen alternativ. Den andre pcen min, (som vi selvfølgelig ikke får lov til å bruke på skolen) er oppe på nett, og var enkel å få opp etter ganske lite plundring. Jeg har forsøkt å gå på egenskaper, å legge til nettverket. Der skriver jeg navn på nettverket, og nettverksnøkkelen. Da kommer denne meldingen: "Nettverkspassordet må bestå av 40 eller 104 biter, avhengig av nettverkskonfigurasjonen. Dette kan angis som 5 eller 13 ASCll-tegn eller 10 eller 26 heksadesimale tegn". OG DER ER IKKE FLERE TEGN! HAr trålet nettet etter løsninger, men finner ikke noe som går an. Å bytte fra WEP til WAP går ikke, det er ikke engang et alternativ på den nye pcen. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Virker jo som du eller maskinen prøver å legge inn 64 eller 128bits WEP-kryptering. Er det WPA som er krypteringen som router bruker, så kan det være driveren din som er for gammel (selv om det høres usannsynlig ut), eller at du ikke finner veien i menyene. Hva slags datamaskin har du og hvilket operativsystem? Hva slags krypteringstype prøver du å legge inn og hvor mange tegn? Lenke til kommentar
Oto2moto Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Vil nesten tro at nettverksnøkkelen er generert ut ifra en passphrase? Og ruteren har da mest sannsynlig generert 4 forskjellige kombinasjoner med heksadesimaler (som oftest blir nummer 1 satt til standard). Dette er en nettverksnøkkel på 10 (64-bit), 26 (128-bit) eller 58 (256-bit) tegn som inneholder tallene 0 til 9 og bokstavene A til F. I ditt tilfelle tror jeg det er snakk om 10 heksadesimaler mtp feilmeldingen du får. NB! Har du allerede skrevet inn heksadesimaler som nettverksnøkkel så er ordet som ble benyttet som passphrase du må skrive inn i stedet. Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Jeg skjønner ikke helt fremgangsmåten din ved å gå inn på egenskaper og legge til nettverket. Det skal da ikke være nødvendig. Du åpner den trådløse klienten din (ofte windowsklienten) og så vil den søke etter trådløse nettverk. Dobbelt-klikk på den du vil logge deg inn på, og skriv så brukernavn og passord for dette nettverket. Sjekk en gang til om passordet du har fått oppgitt er helt korrekt. Prøv deretter å skifte mellom WPA og WEP inne på nettverkskortet dersom det fortsatt ikke går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå