Gressplen Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Vi(mannen og jeg) skal få kamera i gave, i prisklassen 6-7000kr, og vi trenger noen anbefalinger. Vi har ingen erfaring med annet enn vanlige enkle kompaktkameraer, men ønsker å lære oss å ta skikkelige flotte bilder, og tenker at det kunne være greit å gå over til speilrefleks. Det må altså ikke være altfor avansert. Vi kommer nok for det meste til å ta bilder av barna og andre familiemedlemmer/venner og litt dyr/natur/omgivelser. Vi synes god batterikapasitet er viktig, at det ikke er altfor stort(skjønner at det må bli større enn de kompaktkameraene vi er vant med da) og om man kan ta bilder i litt ruskevær(ikke nødvendigvis striregn, men iallefall lett yr og snøvær. Hvilke kameraer kunne passet for oss? Hva trenger vi i tillegg? Endret 27. august 2009 av Gressplen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg foreslår Olympus E-620 med 14-42mm f/3.5-5.6. Andre greie alternativer er Canon EOS 450D, Nikon D5000, Pentax K-m og Sony A-330/A-380. Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Jeg regner med dere kommer ikke til å redigere bildene eller? Liker du bildeformatet som kompaktkameraene gir? Liker du å bruke skjermen når du tar bilder? Trenger du speilrefleks eller et bedre kompaktkamera? Batterikapasitet kan man utvide med 1-2 ekstra batterier. Koster ikke skjorta hvis man kjøper gode 3. parts batterier via ebay e.l. De fleste kameraer tåler litt yr og sne. Skal de tåle mye regn må du kjøpe noe som er over ditt budsjett. Edit: Enig med Tom. Jeg liker E-620 meget godt. Stikk innom Japanphoto eller gå inn på nettbutikken deres. Jeg har kjøpt dette batteriet, meget bra og billig. Kjøp en og en for å slippe moms og tollgebyr. Koster ca. 150kr. med frakt. Minnekort leser og minnekort. Endret 25. august 2009 av Ildhode Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Jeg regner med dere kommer ikke til å redigere bildene eller? Liker du bildeformatet som kompaktkameraene gir? Liker du å bruke skjermen når du tar bilder? Trenger du speilrefleks eller et bedre kompaktkamera? Batterikapasitet kan man utvide med 1-2 ekstra batterier. Koster ikke skjorta hvis man kjøper gode 3. parts batterier via ebay e.l. De fleste kameraer tåler litt yr og sne. Skal de tåle mye regn må du kjøpe noe som er over ditt budsjett. Trenger nødvendigvis ikke og overstige budsjettet for å få et kamera som er værtett! Har sett Både Pentax K20 med ett objektiv (pixmania) Og K10 med ett objektiv (fovi) til under syv tusen! Andre fordeler med pentax i den prisklassen er at det er innebygd bildestabilisator, noe som kan være en fordel ved senere kjøp av objektiv! Endret 25. august 2009 av Kjell75 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 De vil ikke ha ett stort kamera. Derfor utelukker jeg K20D og de i den størrelsen. Oly E-620 har "ristebrikke". Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 De vil ikke ha ett stort kamera. Derfor utelukker jeg K20D og de i den størrelsen. - Da er vel egentlig eneste muligheten for et lite og værtettet kamera å få tak i K200D brukt. Lenke til kommentar
Gressplen Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Takk for svar. Vi tror vi står mellom Nikon D5000, Canon EOS 450D og Olympus E-620 og lurer på om det et et av disse som er å anbefale framfor de andre? Både med tanke på selve kamerahuset og objektiver man kan kjøpe senere. Jeg har funnet Olympusen til 6999 på expert, da inkluderer det to objektiver, 14-42 og 40-150. Canon og Nikon er med 18-55 og koster ca 5500 og 6000. Vi kommer nok ikke til å ta oss råd til noe ekstra objektiver med det første, så det er viktig å få en "startpakke" vi kan være fornøyd med en stund. Vi har ikke vært og sett på og holdt de i hånden ennå, det står på planen for i morgen, så det kan jo hende valget er lettere å ta da... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg har selv Olympus E-620, og er den jeg vil anbefale av de tre. I og med at dere ikke regner med å utvide objektivparken på en stund, så vil dere få best dekning med pakken til Expert. Som alternativ 2, vil jeg vurdert Nikon D5000. Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Dere går ikke i baret med noen av de tre kameraene,prøv dem og kjøp det dere synes er best og holde i og har en grei tilkomst til knapper og hjul. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Takk for svar.Vi tror vi står mellom Nikon D5000, Canon EOS 450D og Olympus E-620 og lurer på om det et et av disse som er å anbefale framfor de andre? Både med tanke på selve kamerahuset og objektiver man kan kjøpe senere. Jeg har funnet Olympusen til 6999 på expert, da inkluderer det to objektiver, 14-42 og 40-150. Canon og Nikon er med 18-55 og koster ca 5500 og 6000. Vi kommer nok ikke til å ta oss råd til noe ekstra objektiver med det første, så det er viktig å få en "startpakke" vi kan være fornøyd med en stund. Vi har ikke vært og sett på og holdt de i hånden ennå, det står på planen for i morgen, så det kan jo hende valget er lettere å ta da... - Hvis størrelsen er viktig for dere, er nok definitivt Olympusen noe å se på. Test hva dere liker å holde i hendene. Jeg har selv en D5000, og jeg synes den har en del pedagogisk funksjonalitet som passer fint for ferskinger, så det kan jo også være noe å tenke på. (God på høy ISO også, så du trenger ikke vente til du skal oppdatere med dyr og lyssterk optikk før foto i dårlig lys går fint.) Enig med Nautica i at dere neppe går i baret med noen av kameraene. Endret 27. august 2009 av EldorBoye Lenke til kommentar
Gressplen Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Vi har vært i butikk og sett og kjent på kameraer idag. Mannen er håndtverker og har skikkelige håndtverker-hender, så Olypmus føltes lite for ham, Canon EOS 450D synes jeg ikke var så godt å holde i, føltes litt for lett på en måte, men Nikon D5000 likte vi begge. Så da blir det Nikon på oss Vi får en gave til og lurte på om vi skulle ønske oss et ekstra objektiv, evt noe annet man trenger til speilrefleks. Hva ville dere anbefale å kjøpe i tillegg til 18-55 mm objektivet som følger med kamerahuset? Vi kommer til å ta bilder av barn i lek, portretter inne/ute, litt omgivelser og natur. Mannen er mye på billøp og vil muligens ta bilder av både stillestående biler og biler i fart. Ca 3000-4000,- Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Nikon D5000 blir nok bra. Pass på at dere får med 18-55mm VR utgaven. En grei makker er 55-200mm f/4-5.6 VR eller 70-300mm f/4-5.6 VR. Ingen av disse er spesielt lyssterke; så litt tålmodighet må til. Det kan nok være en ide å gå for 55-200mm og legge til en 35mm f/1.8 - det er en kompakt og lyssterk sak som kan brukes i mange innesituasjoner. Tom Lenke til kommentar
Gressplen Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Nikon D5000 blir nok bra. Pass på at dere får med 18-55mm VR utgaven. En grei makker er 55-200mm f/4-5.6 VR eller 70-300mm f/4-5.6 VR. Ingen av disse er spesielt lyssterke; så litt tålmodighet må til. Det kan nok være en ide å gå for 55-200mm og legge til en 35mm f/1.8 - det er en kompakt og lyssterk sak som kan brukes i mange innesituasjoner. Tom Disse??? Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED og Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Utover Tomsi sine gode alternativer så er jo f.eks ekstern blits en god investering. Spesielt om du regner med å ta mye bilder inne. (bursdag, jul, etc) Selv om dere bare kjøper en billig blits som SB400, så gjør det underværker fremfor den interne blitsen. En monopod kan også være greit å ha. Gir ekstra støtte ved bruk av teleobjektiv, uten at det tar særlig plass. Ved billøp så er også en monopod greit i forbindelse med panorering. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Disse??? Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55–200 mm f/4–5,6G IF-ED og Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G Nettopp. Jeg prøvde ut 35mm-en på en D40, og det var et meget trivelig bekjentskap. Tom Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Nikon D5000 blir nok bra. Pass på at dere får med 18-55mm VR utgaven. En grei makker er 55-200mm f/4-5.6 VR eller 70-300mm f/4-5.6 VR. Ingen av disse er spesielt lyssterke; så litt tålmodighet må til. Det kan nok være en ide å gå for 55-200mm og legge til en 35mm f/1.8 - det er en kompakt og lyssterk sak som kan brukes i mange innesituasjoner. Tom - Akkurat pakken jeg kjøpte, og det er utrolig anvendelig om man gidder å bytte objektiv i ny og ne. 35-en er helt fantastisk for pengene og såpass anvendelig at jeg knapt bruker normalzoomen og knapt bruker den eksterne blitsen heller. Man kunne alltids ha ønsket seg litt lyssterk tele, men da må man nok slenge mer penger på bordet, så for pengene, er dette en knallpakke. Kanskje lurt å kjøpe kamera med kitzoomen først (koster jo knapt noe ekstra og kan uansett være kjekt å ha) pluss 35 mm-eren og så se an behovet for ekstern blits og tele. Endret 27. august 2009 av EldorBoye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå