Gå til innhold

flytte spesifiserte celler i excel

Adam_Li

Anbefalte innlegg

Har navn, adresser, postnummer etc fra hundrevis av personer i celler som ligger over hverandre og ved siden av hverandre med flere tomme celler rundt.

Finnes det en enkel måte å få lagt disse cellene på hver sin rad?

Se illustrasjon av "før og etter".

post-92893-1251203689_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke den mest sexy måten å gjøre det på, men her er hva jeg ville gjort:

Steg 1: Skrive cellereferanser til postnummer og -sted i cellene til høyre for gateadressen (f.eks =J3 og =J4)

Steg 2: Kopiere disse cellereferansene nedover i arket (f.eks CTRL-D).

Steg 3: Kopier og "paste special values" disse to kolonnene "til seg selv" (kopiere og lime inn samme sted). Dette konverterer formlene til verdier.

Steg 4: Sorter arket på den kolonnen der navnet finnes. Da vil du få alle overflødige rader for seg selv øverst eller nederst i arket

Steg 5: Slett overflødige rader.

Lenke til kommentar
Kanskje ikke den mest sexy måten å gjøre det på, men her er hva jeg ville gjort:

Steg 1: Skrive cellereferanser til postnummer og -sted i cellene til høyre for gateadressen (f.eks =J3 og =J4)

Steg 2: Kopiere disse cellereferansene nedover i arket (f.eks CTRL-D).

Steg 3: Kopier og "paste special values" disse to kolonnene "til seg selv" (kopiere og lime inn samme sted). Dette konverterer formlene til verdier.

Steg 4: Sorter arket på den kolonnen der navnet finnes. Da vil du få alle overflødige rader for seg selv øverst eller nederst i arket

Steg 5: Slett overflødige rader.

Men når jeg skal skrive cellereferanser på postnumme rog sted så må jeg vel da merke av en og en nedover hele dokumentet? Da er jeg jo nesten like langt.

Lenke til kommentar
Men når jeg skal skrive cellereferanser på postnumme rog sted så må jeg vel da merke av en og en nedover hele dokumentet? Da er jeg jo nesten like langt.

Nei nei nei.

Beste hilsen Harald

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få hvert postnummer og sted til å havne til høyre for hvert respektive navn.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du ikke engang kan det mest elementære i Excel. Det er å forvente litt mye at noen skal lære deg opp i Excel i et nettforum, det virker med all respekt ikke som om du prøver særlig hardt å forstå de instruksjonene du får heller. Gå et kurs, les en bok, eller finn noen kyndige som kan overta oppgaven.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...