Gå til innhold

Trådløst internett i studenthjem

Anbefalte innlegg

Bor på et studenthjem, hvor jeg har internett gjennom kabel.

Har fått beskjed om at jeg ikke kan koble trådløst internett til. Dette fordi "andre kan miste internett dersom mitt trådløse modem streiker etc."

Har forhørt meg om dette, og har hørt at jeg kan fikse en stasjonær-PC som kan funke som et utg.pkt. for et hjemmenettverk osv. Men dette er ikke et alternativ for meg.

Mistenker at det finnes muligheter for trådløst nett, da jeg har hørt om andre som har det i samme kollektivet.

Noen med tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan vel gi meg den at jeg skjønner at en trådløs router må til for å få trådløst nett.

Nei, greia her er at dersom jeg forsøker å koble til en trådløs router, så får jeg problemer godkjenninga.

Fikk denne meldingen fra IT-ansvarlig for en stund tilbake: "Trådløs router vil ikke fungere da disse ikke har støtte for 802.1x."

Aner at dette er litt avanserte saker, men kanskje dere likevel er inne på dette temaet?

Lenke til kommentar
For noe bullshit. Nesten alle trådløse routere bruker da 802.1x..

Ja, søker selv opp mange routere i skrivende stund, som har en slik støtte.

Fikk blant annet dette til svar også: "Vist derer har en switch på rommet, må kun 1 maskin bvære konfigurert med 802.1x. Og denne må stå på, slik at authentiseringen er aktiv heletiden, så kan du koble til den andre pc , som ikke er konfigurert med 802.1x, men denne maskinen vil dette av nett med en gang du slår av den første maskinen.Trådløs router vil ikke fungere da disse ikke har støtte for 802.1x.Det er kun mulig med 2 maskiner pr datakontakt."

Men har hørt hos fagmann tidligere at det kan være noe med denne problematikken når det gjelder bokollektiv (?).

Selv mistenker jeg at kollektivet ikke vil ha lekkasje av sinn netthastighet gjennom mange trådløse routere.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Antar du har eduroam, siden de fleste universitet vel bruker det for tiden...

Problemet er at eduroam bruker PEAP som tydeligvis ikke går så bra med router...for å koble til må vi bruke brukerkonto og passord fra universitet. I tillegg har vi ikke modem, vi har bare en liten boks i veggen hvor vi kobler til, skriver inn brukernavn og passord, og vips, vi har nett.

Snakket med en kar idag på datakjeden som sa han hadde hjulpet noen andre med å få satt opp nett. Husker lite av det han sa, men det gikk vel stort sett ut på å deaktivere DHCP og koble routeren til nettverket (altså koble kabelen fra veggen inn i en av portene, ikke WAN-porten, i routeren).

Har rotet rundt og gått litt fram og tilbake, men får det ikke akkurat til...

Noen som har noen ideer til hvordan man faktisk gjør dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...