Gå til innhold

Kan NAS erstatte hjemmeserver?

sdf123

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en beist(fysisk stor) av en server, en pentium d 950 sak. Den funker egentlig veldig bra hadde det ikke vært for det stor kabinettet, og bråket som vifta osv gir. Strømforbruket tror jeg også er høyt.

Derfor har jeg tenkt litt, det er jo kommet ut så mye lekre NASr(QNAP osv), er dem strømgjerrige? Jeg trenger egentlig bare noe hvor jeg kan ha diverse backup, musikk, film. Noe som jeg kan kjøre torrents på, squeezebox og kan feks sette opp en ftp på.

Minuset jeg har mot NAS er at jeg tror man blir veldig låst, og at kanskje boksen blir utdatert fortere enn med en pc?

Eller kanskje det finnes noen små lekre kabinett, feks ala dette:

Qnap_ts-439_pro_nas__37842d.jpg

Hvor man da kan sette inn hovedkort, cpu og ram og så ha en lignende servere ala NAS?

Noen med noen tanker rundt dette? Del gjerne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sitti og lekt litt i samme baner selv. Man kan for bli litt låst kontra feks WinOs.

Ang. strømforbruk kan du muligens titte på ett intel atom system Litt gammelt? :p

Sammens med OS som heter FreeNAS

Har ikke testa Freenas selv, men det ser da ok ut, men hvor låst man blir vet jeg ikke. Du kan muligens ta en test i vmware før du eventuelt går til innkjøp av hw.

Jeg vil tippe Freenas er et bra alternativ til feks til qnap da freenas er open source,

Jeg har testa qnap sin torrent klient og den er ikke så mye og skryte av, veldig masse begrensninger.

Kom gjerne med tilbakemelding på hva du gjør da jeg selv bruker et maxikabinet 600W :p

Lenke til kommentar

synology sine nas har ganske greit med funksjoner utenom bare nas delen, du kan f.eks se her for en liste over endel av standard funksjonene i deres nas bokser.

kameraovervåking, webserver, bittorent,bildealbum for deling på nettverk/nettet, itunes,mailserver,printserver,ftpserver,forskjellige backupløsninger, samt mulighet for laste ned ekstramoduler som squeezecenter etc.

vil tro for hjemmebruk vil den dekke rimelig mye av serverbehovet.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...