Caze Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Kjøpte et Sigma 70-300 den 20. august. Oppdaget i går at det var et fingermerke på INNSIDEN av den ytterste linsen og reklamerte på dette i butikk i dag (25. august). Butikkeier er enig at dette er et reklamasjonsgrunnlag, og da jeg spør om hvor lang tid det vil ta før jeg har et nytt objektiv i handa så sier han "Minst 3 uker" (!) Kan jeg hevde, med forbrukerkjøpsloven i hånd, at dette er en urimelig lang utbedringstid? Og dermed kreve refusjon, slik at jeg kan kjøpe dette objektivet et annet sted? PS: det er kjøpt over disk. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Nope,"normal" reparasjonstid er 4-6 uker. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 En annen ting er at en mer serviceminded butikk hadde tatt inn objektivet, og gitt deg et nytt med en gang. Lenke til kommentar
darket Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Kan jo hende at han ikke hadde et objektiv å gi i swap? Men en serviceminded bedrift hadde hevet kjøpet, og gitt penger tilbake uten tvil. Hvilken butikk? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 De hadde ikke noe bytte-objektiv å gi meg. Det var på JapanPhoto. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Ehm, jeg står igjen med spørsmålet om dette er en "mangel" mangel. Du vil helt sikkert ikke få noen forringelser/merker/skygger på bildet, så ja det burde nok ha hevet kjøpet. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Ville du kjøpt et splitter nytt objektiv til 2000,- med et 3-4 mm stort fingermerke på innsiden av den ytterste linsen? En mangel er det helt sikkert. Det skal ikke være fingermerker INNE i objektivet. Endret 26. august 2009 av Caze Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Nope,"normal" reparasjonstid er 4-6 uker. Hvem har definert dette? Vil si at 6 uker på ingen måte er å anse som rimelig. Transport til og fra tar ca. en og en halv uke. En dag på å finne feil, en uke i påvente av ny del, en dag å montere ny del. Burde gå greit å få ting reparert i løpet av 3-4 uker. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 28. august 2009 Forfatter Del Skrevet 28. august 2009 De kommer garantert ikke til å åpne objektivet, pusse glasset og sette det sammen igjen. Det er bare snakk om å sende meg et nytt... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Nope,"normal" reparasjonstid er 4-6 uker. Hvem har definert dette? Vil si at 6 uker på ingen måte er å anse som rimelig. 4-6 uker er det FTU har lagt seg på som standard for datamaskiner. Jeg vet ikke om de vil si det samme om et objektiv. Det er også slik at flere faktorer spiller inn på "rimelig tid". Blir man opplyst om at service tar 4 måneder og godtar denne tiden, kan man ikke etter 2 måneder komme og klage f.eks. Dersom du blir gitt et låneprodukt som er likt eller bedre det du har levert inn vil det også være lettere for selger å hevde at opptil 6 uker er innenfor rimelig tid, siden du ikke har noen store ulemper. Marerittsaken fra FTU var en Commodore-maskin hvor avhjelp tok ett år. Selger hadde informert om at det kom til å ta lang tid, noe kunden hadde akseptert. Kunden fikk derfor ikke godkjent heving av kjøpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå