myst Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Er ei ung dame som alltid har vært spinkel, men nå blitt opptatt av å få igjen litt former (jeg har fortsatt masse former til å være såpass tynn som jeg er, men det er utrivelig når man blir misfornøyd med kroppen) Har alltid ønsket - og trengt å legge på meg, men er ekstremt kresen når det kommer til mat. Tør ikke smake på nye ting, spiser ikke frukt eller grønnsaker. Lever stort sett på grandiosa, loff, spaghetti og pommes frites. Jeg spiser 2-3 ganger daglig, men klarer rett og slett ikke spise oftere - er mett. Kan heller ikke lage mat, og mat som ser fristende ut å prøve å lage tar for lang tid og er for krevende da jeg har en sykdom som gjør at slike ting kan bli vanskelig av og til. (Vekta har ingenting med sykdommen å gjøre). Trening er også ganske utelukket pga min sykdom. Eksempel på hva jeg normalt sett spiser daglig: En halv grandis morgen En halv grandis kveld Evn. kjeks/popcorn etc. Eller Tre loffskiver med leverpostei En porsjon spaghetti En halv grandis Er det noen som har noen tips til hvordan mat jeg kan spise for å gå(hurtig) opp i vekt? Jeg har prøvd proteinshaker som man skal legge på seg av, men de smakte så kvalmende og jeg ble stapp mett av å drikke shake, så jeg slutta for det ble til at shaken erstatta maten. Finnes det noe vidunder mat som er enkelt/fort gjort å lage, som smaker godt for en ekstrem kresen munn, og som man legger på seg av?? Eller noen proteinshaker som ikke smaker kvalmende og man blir så mett av så det erstatter selve matinntaket? Eller noen kapsler med lignende effekt som proteinshake? Håper noen der ute kan svare meg! Så mange som mulig! Lenke til kommentar
Petter Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg tror du bare må finne deg en ny rett eller to som har høyere fettinnhold, og at du bare må bite i det sure eplet og prøve ny mat som kanskje har høyere fettinnhold. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Huff for et kosthold du har! Du får jo ikke i deg noen gode næringstoffer, så det er ikke rart du er tynn. Det du burde prøve på, er å tvinge deg selv til å spise mer. Mage sekken vil krympe hvis den får lite mat, men hvis den får mer vil den også utvide seg og dermed får du en bedre appetitt Når du sier at du har drukket proteinshake, så er det jo et greit hjelpemiddel det, men hjelper lite hvis du ikke trener. Overflødig proteriner vil du bare tisse ut igjen. Gainer er nok et bedre tilskudd for deg. Disse kan fåes med "uten smak" Dvs de kan blandes inn i f.eks sjokolademelk. Det er også en fordel å få i deg mest mulig før du legger deg, da du bruker lite energi om natten og derfor ikke forbrenner så mye. Trening vil jeg anbefale! Du sier du har en sykdom, uten at jeg skal gå i detaljer på den, så vil jeg tro at du vil klare litt aktivitet. Gå en tur, tar noen armhevinger, ha sex (oi, upassende av meg!!!111) fysisk aktivitet vil også gjøre at appetitten din øker, du trenger ikke å løfte 100kg i benk eller springe 3km på 10 min. Bare litt høyere intesitivitet enn det som er normalt. Når det gjelder mat, gandiosa har INGENTING kroppen ønsker, det er nesten ikke mat i det i det hele tatt.. Prøv noe enkelt, kylling med bernaise saus og ris. Lett å lage, og da får du i deg noe kroppen trenger Jeg ville også gått over til grovbrød med leverpostei (Som er det eneste positive du har i "dietten" din.) Mye mer mat, fiber og anna snæxx. Får jeg spørre om alder, høyde og vekt forresten? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Bytt ut popcorn med chips/potetgull. Ellers når det gjelder mat må du finne frem mat som har et høyere fettinnhold og sukker/karbohydratinnhold. Bruk også sauser, som ofte har store mengder smør i seg. Kaker er også en fin ting å hive innpå om man vil opp i vekt. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Selv om dette er "gode" tips til å gå opp, luftbor. Er det ikke rett måte å gå hvis du ikke har planer om å gjøre det om til muskler o.l. etter på. Legge på seg ved spising er mye bedre hvis man bare vil ha litt mer kropp. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Selv om dette er "gode" tips til å gå opp, luftbor. Er det ikke rett måte å gå hvis du ikke har planer om å gjøre det om til muskler o.l. etter på. Legge på seg ved spising er mye bedre hvis man bare vil ha litt mer kropp. Trening var utelukket ifølge trådstarter, så da begrenser det seg selv egentlig. Hvis vektøkning var ønskelig så er det en grei måte:) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det jeg sier, HVIS DU SKAL TRENE, kan du gjerne legge på deg via big mac og chips. Men hvis det ikke er planen, burde slik mat unngås.. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Det jeg sier, HVIS DU SKAL TRENE, kan du gjerne legge på deg via big mac og chips. Men hvis det ikke er planen, burde slik mat unngås.. Ro deg ned siddis. Trådstarter ville legge på seg, og kresen i matveien. Trening var utelukket. Ergo, hva er ditt lille problem med verden? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Spis mye mellom måltidene om du orker. Spis en del på kvelden før du legger deg for da er forbrenninga dårligere. Lenke til kommentar
Eikey Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 ville gått over på kebab selvsagt med saus... hamburgere stekt i masse smør. mc donalds mat blir for giftig i lengden iallefall. Lykke til med å bli fet, jeg har ikke problem med det Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 elvis sitt butterfried bacon, banana and peanuttbutter sandwich er det du trenger Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Mest mulig raske karbohydrater=godteri og brus. Mat med mye fett er bra for deg. Hvis du ser på kostholdprogram får du tips der til mat du ikke bør spise. Spis den. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du er ung sier du og du vil trolig oppleve lavere forbrenning i årene som kommer. Mange slanke flotte kvinnfolk som lar øl og cola gjøre dem pæreformet, og med det kostholdet du kjører i øyeblikket så skal det nok ikke mange årene til før det sier boom. Du har ikke store muligheter til å trene. Vil det da være hensiktsmessig å tilegne seg matvaner som gjør at du går opp i vekt? Ellers er det vel irrelevant hva du spiser så lenge du spiser mer enn du klarer å forbrenne. Hvor alt dette ekstra greiene vil legge seg vites dog ikke, men ikke forvent en jevn fordeling over de områdene hvor du ønsker økning(no D cup over natta mao) Men noen tips skal du uansett få. Start dagen med havregryn og melk, strø med rosiner for litt smak og kanskje litt kanel(skal hvisnok være sunt) kombiner med et glass appelsinjuice og om du virkelig er sugen kjører du på med en banan. Energi overdose som du ikke klarer å forbruke og du vil garantert oppleve økt fettmasse. Drikk sukkerholdig drikke til middag, cola/øl til grandisen gjør susen ta og noen biter sjokolade til desert, gjerne mørk. Rett før sengetid spiser du pasta med ost og et glass melk. Meieriproduker gjør deg i tillegg søvnig. Skal du nå målet ditt hjelper det ikke å være kresen. Spis det du kommer over og gå gjerne ut for å nyte et måltid. Men for guds skyld. Å legge på seg burde seriøst ikke være en problemstilling for unge kvinner så lenge de ikke lider av spiseforstyrrelser. Vekta kommer fort nok og hvis du tror du har komplekser nå så bør du ikke glede deg til du blir 25 når du esær ut både den ene og andre veien. Og som nevt, det virker ikke som du har mulighet til å trene det bort om det skulle komme litt ekstra. Be happy with who you are, we all have complexes so just deal with it. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Foreslår for trådstarter at du begynner her: http://no.wikipedia.org/wiki/Klinisk_ern%C3%A6ringsfysiolog Så kan du begynne søket med et litt bedre utgangspunkt. Amatør-uttalelser på dette forumet bør du egentlig holde deg unna. Lenke til kommentar
Penance Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg synes du stort sett har fått helt forferdelige "råd" hittil. Jeg "sliter" også med vekta, har alltid vært veldig slank og ønsket å legge på meg, uten at noe har skjedd. Alle har bedt meg vente et par år, men nå er jeg snart 25 og vekta står fremdeles stille. Jaja, å gafle i seg mat med null næring og masse fett er ikke veien å gå, spør du meg. Det kan hende du legger på deg, ja - men det er jo fryktelig usunt! Tenk på kolesterolet f.eks. Generelt sett så kan flytte vekta ved å balansere kcal inn/ut - om du spiser flere kcal enn du forbrenner vil (skal) du gå opp i vekt, og motsatt. Jeg ville muligens tatt kontakt med ernæringsfysiolog for å få hjelp til å sette opp en matplan som passer til deg og dine behov. Du får det nok litt vanskelig iom du ikke spiser frukt/grønnsaker og ikke trener. Det ble mye rot i denne posten ser jeg, men jeg hadde mye på hjertet. Uansett hva du gjør - tenk på hva du gjør med kroppen din når du ikke trener og bare spiser loff og grandis! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Penance; Jeg er ganske enig med deg. Veldig mye dårlige forslag, eller litt for enkle vil jeg si. Ingen vil legge på seg av kekbab og hamburger. Det legger seg feil plasser og er ikke sunt! Spise mer av riktig mat er veien å gå. Det tar mye lengre tid, men må til. Jeg klarte å legge på meg 20kg i løpet av 4-5 mnd Men jeg spiste MASSE og trente enda mere. Du, Penance, MÅ jo ha feil forhold inntak/forbrenning. Alle kan legge på seg, det handler bare om å få inn mer enn du forbruker. Og når du er 25, så burde vel det ha begynt å skje noe. (tyngdekraften og andre ting kicker inn om 5år+ ) Spis MASSE! Pasta, potet og ris er bra ting, få i dere proteiner og få så mye mosjon som mulig (helst vekt løfting) Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Jeg har bestandig vært tynn selv og hatt lyst til å legge på meg, men ikke klart det tidligere. Når jeg begynte på Zyprexa(antipsykotisk) fikk jeg en vanvittig apetitt og trengte noe å spise nesten hele tiden. I tillegg er jeg alvorlig deprimert(og medisinert for det) så laging av ordentlig mat var rett og slett ikke gjørbart. Jeg begynte å spise yoghurt blandet med frokostblanding, dette førte til at jeg gikk ifra 68-73 til 82-87kg på rundt 2 måneder(forøvrig en mye sunnere vekt for meg, siden jeg er 189cm høy). Det er klart, Zyprexa gjorde at jeg fikk i meg mere mat enn kroppen trengte, men jeg tror også at kombinasjonen yoghurt - frokostblanding er hovedgrunnen til at jeg gikk endel opp i vekt, så hvis det er en mulighet så kan det prøves. Du får iallefall ha lykke til uansett hvilke metoder du prøver ut. EDIT: Jeg har ingen anelse hvor sunn min diett er, og det kan kanskje være en ting å sjekke ut, det beste hadde selvsagt vært et ordentlig kosthold, men det er opp til deg selv egentlig. Endret 4. september 2009 av CoolBeer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Elvis : "Yes , there were times , I'm sure you knew.....that I bit off more than I could chew !" *humrer* Lenke til kommentar
w1zard Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Ta noen turer til Mac Donals, svi av litt penger der. Etter en måned eller to, så er du feit som en gris. Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Artikkel fra side 2 om hvordan legge på seg http://www.side2.no/helse/article2702337.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå