Fjonisen Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Det er også en fordel å ha clutch tilgjengelig på vinterføre Godt poeng! På glattkjøringen lærte jeg at hvis man mister kontrollen på glatt føre skal clutchen inn med en gang. Dette for at alt veigrepet kan brukes til styring eller ABS-bremsing. Hvordan oppfører biler med automat seg i slike situasjoner? Heel-toe er jo megamorro =) Jepp, det er det -- men det har ingen funksjon i vanlig kjøring! Dette er en racingteknikk som brukes for å matche turtallet når man bremser ned og girer ned samtidig. Dette for å hindre det ørlille "nøkket" man kjenner når man girer ned. Ved normal kjøring er dette helt unødvendig og en sikkerhetsrisiko i trafikken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hverken formel 1 eller touring har manuell.De har sekvensiell kasse der de girer med knapper på rattet. Populært kjent som flappy paddle gearbox, og det er ikke automat i den forstanden som 16-åringen spurte om, derfor regnet jeg dette som "manuell" selv om det ikke er det, aight? En annen ting som gjør converterkasser mindre egnet til racing er færre gir med lengere avstand mellom girene.Hvor vanlig er det at biler når 60km/t på første, 120km/t på andre, 180km/t på tredje og 204km/t på fjerde? Det ligger io sakens natur at man har litt for få gir til og kunne bruke bilen til racing. Derimot vil dagens automatkasser parkere manuelle for nå har de elektrisk styrte kasser med dobbelt clutch og like mange gir som en manuell. Gjør nok ikke det hvis du virkelig kan gire Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hvorfor skal alle legge ut om ting de tydeligvis ikke har peiling på? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hverken formel 1 eller touring har manuell.De har sekvensiell kasse der de girer med knapper på rattet. Populært kjent som flappy paddle gearbox, og det er ikke automat i den forstanden som 16-åringen spurte om, derfor regnet jeg dette som "manuell" selv om det ikke er det, aight? En annen ting som gjør converterkasser mindre egnet til racing er færre gir med lengere avstand mellom girene.Hvor vanlig er det at biler når 60km/t på første, 120km/t på andre, 180km/t på tredje og 204km/t på fjerde? Det ligger io sakens natur at man har litt for få gir til og kunne bruke bilen til racing. Derimot vil dagens automatkasser parkere manuelle for nå har de elektrisk styrte kasser med dobbelt clutch og like mange gir som en manuell. Gjør nok ikke det hvis du virkelig kan gire Gjør nok det nesten uansett hvor flink du er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Hvorfor skal alle legge ut om ting de tydeligvis ikke har peiling på? Ja, du har rett, jeg har aldri prøvd begge deler og veiet det opp mot hverandre. Men jeg skjønner ikke hvorfor alle som virkelig kan kjøre bil kjører med manuell på bane og til vanlig hvis automat er så mye bedre?? Endret 14. september 2009 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 På glattkjøringen lærte jeg at hvis man mister kontrollen på glatt føre skal clutchen inn med en gang. Dette for at alt veigrepet kan brukes til styring eller ABS-bremsing. Hvordan oppfører biler med automat seg i slike situasjoner? Dette er både feil og riktig, kommer ann på om du har RWD, FWD eller 4x4 .... Har du RWD så vil ikke forhjulene gli/miste grepet fordi om du gasser, det kan faktisk hjelpe deg i svingen å gasse da du lett får sleng på baken, men dette burdte øves på ellers tror jeg du ofte havner i grøfta Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Skal du gire fortere en i automatkasse med elektronikk skal du gire på millisekunder, noe selv ikke den mest drevne racingsjåføren klarer med chlutch og rørepinne. Og som sagt slippe racinggutta som holder høyere nivå en rally nasjonal å tenke på chlutchen, de bruker kun brytere/knapper på rattet og da går det unektelig fort. Men igjen for oss dødelige som kjører registrert bil etter veiene i norge er denne millimeterpresisjonen helt unødvendig. Når det er sagt dreier det seg om smak og behag og for de som foretrekker manuell så skal jeg respektere det men da må de ikke komme og fortelle alle andre hvor mye bedre dette er, for det er det ikke men heller en personlig preferanse. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Skal du gire fortere en i automatkasse med elektronikk skal du gire på millisekunder, noe selv ikke den mest drevne racingsjåføren klarer med chlutch og rørepinne.Og som sagt slippe racinggutta som holder høyere nivå en rally nasjonal å tenke på chlutchen, de bruker kun brytere/knapper på rattet og da går det unektelig fort. Men igjen for oss dødelige som kjører registrert bil etter veiene i norge er denne millimeterpresisjonen helt unødvendig. Når det er sagt dreier det seg om smak og behag og for de som foretrekker manuell så skal jeg respektere det men da må de ikke komme og fortelle alle andre hvor mye bedre dette er, for det er det ikke men heller en personlig preferanse. Det er kanskje ikke bedre med manuell, men morsommere Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Der skal jeg ikke argumentere i mot deg for dette er en personlig preferanse. Til sammenligning synes jeg automat er morsommere men det er min verdiløse mening. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 For min del liker jeg tiptronic, manuelt når man vil leke, og behagelig når man vil det, og så passer den på deg om man skulle "glemme" å gire (om noe skjer). Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hverken formel 1 eller touring har manuell.De har sekvensiell kasse der de girer med knapper på rattet. Populært kjent som flappy paddle gearbox, og det er ikke automat i den forstanden som 16-åringen spurte om, derfor regnet jeg dette som "manuell" selv om det ikke er det, aight? En annen ting som gjør converterkasser mindre egnet til racing er færre gir med lengere avstand mellom girene.Hvor vanlig er det at biler når 60km/t på første, 120km/t på andre, 180km/t på tredje og 204km/t på fjerde? Det ligger io sakens natur at man har litt for få gir til og kunne bruke bilen til racing. Derimot vil dagens automatkasser parkere manuelle for nå har de elektrisk styrte kasser med dobbelt clutch og like mange gir som en manuell. Gjør nok ikke det hvis du virkelig kan gire Se filmen hos Youtube Og jeg tviler maks på at du klarer å gire så perfekt som han. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Hverken formel 1 eller touring har manuell.De har sekvensiell kasse der de girer med knapper på rattet. Populært kjent som flappy paddle gearbox, og det er ikke automat i den forstanden som 16-åringen spurte om, derfor regnet jeg dette som "manuell" selv om det ikke er det, aight? En annen ting som gjør converterkasser mindre egnet til racing er færre gir med lengere avstand mellom girene.Hvor vanlig er det at biler når 60km/t på første, 120km/t på andre, 180km/t på tredje og 204km/t på fjerde? Det ligger io sakens natur at man har litt for få gir til og kunne bruke bilen til racing. Derimot vil dagens automatkasser parkere manuelle for nå har de elektrisk styrte kasser med dobbelt clutch og like mange gir som en manuell. Gjør nok ikke det hvis du virkelig kan gire Se filmen hos Youtube Og jeg tviler maks på at du klarer å gire så perfekt som han. Skulle gjerne likt å se det på bane også. Men det viser seg at automatkassene er bedre enn før i værtfall Se filmen hos Youtube Var i forhold til slike ting jeg tenkte, at den ikke går direkte til første nåe du vil ha den der. (2:30ish) Endret 14. september 2009 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Regner med dette kan programeres bort for det er ikke kassas skyld men styringa til kassa. Glem ikke at personbiler er laget og konstruert med sikkerhet som første rioritet og dermed er ikke spesielle racing kombinasjoner som ned i første momentant etter brekk noe som er prioritert fra programerernes side, for dem fungerer det bra nok på en personbil som hvemsomhelst kan kjøpe og kjøre på gata. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Regner med dette kan programeres bort for det er ikke kassas skyld men styringa til kassa.Glem ikke at personbiler er laget og konstruert med sikkerhet som første rioritet og dermed er ikke spesielle racing kombinasjoner som ned i første momentant etter brekk noe som er prioritert fra programerernes side, for dem fungerer det bra nok på en personbil som hvemsomhelst kan kjøpe og kjøre på gata. Nei, men det var i forhold til dette jeg mente Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 På glattkjøringen lærte jeg at hvis man mister kontrollen på glatt føre skal clutchen inn med en gang. Dette for at alt veigrepet kan brukes til styring eller ABS-bremsing. Hvordan oppfører biler med automat seg i slike situasjoner? Dette er både feil og riktig, kommer ann på om du har RWD, FWD eller 4x4 .... Har du RWD så vil ikke forhjulene gli/miste grepet fordi om du gasser, det kan faktisk hjelpe deg i svingen å gasse da du lett får sleng på baken, men dette burdte øves på ellers tror jeg du ofte havner i grøfta Har du mistet kontrollen så skal det riktige reaksjoner til sammen med flaks for å rette opp bilen, å legge bilen i mer sladd er sjeldent løsningen. Å fri ut alle hjulene og la de snurre seg opp til riktig fart vil alltid hjelpe, da mener jeg "fri ut" som i å ikke bremse med pedal eller på gir og ikke gi gass. Det gjelder uansett hvor mange hjul det trekker på. Snakker fortsatt om at du har mistet kontrollen. Jeg hadde samme bekymring med min gammeldagse automatgirete bil, så jeg øvde meg på å sette den i nøytral, noe som reddet meg fra en egentlig veldig lite skummel situasjon, men likevel.. Men folk har påstått at så snart du slipper gassen skal kassen fri ut, jeg vet ikke om det er sant, men min bil gikk i nødprogram og jaget litt på turtall så den gjorde aldri det hvertfall.. Regner med dette kan programeres bort for det er ikke kassas skyld men styringa til kassa.Glem ikke at personbiler er laget og konstruert med sikkerhet som første rioritet og dermed er ikke spesielle racing kombinasjoner som ned i første momentant etter brekk noe som er prioritert fra programerernes side, for dem fungerer det bra nok på en personbil som hvemsomhelst kan kjøpe og kjøre på gata. Nei, men det var i forhold til dette jeg mente Går ut i fra at du er født i 92, da jeg var på din alder og noen år eldre mente jeg det samme som deg, "man kjører ikke bil med automat" og "det viktigste i verden er hvordan det gjøres i diverse racinggrener". Når du blir litt mer erfaren og ser hvordan ting henger sammen, endrer du kanskje mening. Men selv om jeg nå foretrekker hel- eller halvautomatisk gir i personbil og lastebil, hadde jeg aldri vurdert å kjøpe motorsykkel uten manuell! Uansett tror jeg at i framtiden vil gir være overflødige. På den runden bilfabrikantene kjører for å måle snittforbruk og/eller CO2-utslipp osv, ligger en helt ny Passat diesel på 18% drivstoffeffektivitet. Altså veldig lite. Noen student tok samme bilen, fjernet drivverket og erstattet det med et hydraulisk drivverk med 2 akkumulatorer og en hydraulisk motor i hvert bakhjul, og fikk økt effektiviteten til 37%. Med det systemet går motoren på det turtallet hvor den yter mest, lader opp akkumulatorene ("tankene") og stopper når de er fulle. Det største problemet i mine øyne vil være når du står i ro utenfor busstoppet og motoren lader tankene med et turtall på 4500 rpm Her vil man forresten styre pådraget med gasspedalen, men det fins ingen gir i motorene i bakhjulene. Finner dessverre ikke noe om denne bilen på nettet, men jeg har "lært" så vidt om den på skolen ifm et oljehydraulikkfag. De kalte den for "hydrid", av hydraulisk og hybrid (som ikke trenger å ha noe med elmotorer å gjøre) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Etter mange år med bakhjulsdrvet bil er den første reaksjonen dersom fronten slipper og få bakenden til å slippe istedenfor for bakenden kan jeg kontrollere mens en front som går kun en vei er ekkelt. Reaksjonen når fronten slipper er i hvertfall for min del å få bakenden til å slippe istedenfor. Jeg har sittet i forhjuldrevne biler på vei mot grøfta og det er ingen drømmesituasjon mens samme situasjonen i en bahjuldrevet bil er mye enklere å håndtere. Slipp bremsen, dra i brekket og vent på at bakenden kommer ut. Alt annet er fånyttes spør du meg. Går bilen rett fram når du svinger hjelper det meget lite å få alle hjulene til å få grep for det vil ta betydelig lengere tid en å dra bakenden ut. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg har sittet i forhjuldrevne biler på vei mot grøfta og det er ingen drømmesituasjon mens samme situasjonen i en bahjuldrevet bil er mye enklere å håndtere.Slipp bremsen, dra i brekket og vent på at bakenden kommer ut. Du kan ikke være mye til sjåfør dersom du ikke klarer å dra i brekket på en forhjulsdrevet bil og styre imot sladden... Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvem vil kjøre rundt i gubbete biler med automat når en kan ha giring og buuurne litt gummi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Regner med dette kan programeres bort for det er ikke kassas skyld men styringa til kassa.Glem ikke at personbiler er laget og konstruert med sikkerhet som første rioritet og dermed er ikke spesielle racing kombinasjoner som ned i første momentant etter brekk noe som er prioritert fra programerernes side, for dem fungerer det bra nok på en personbil som hvemsomhelst kan kjøpe og kjøre på gata. Nei, men det var i forhold til dette jeg mente Går ut i fra at du er født i 92, da jeg var på din alder og noen år eldre mente jeg det samme som deg, "man kjører ikke bil med automat" og "det viktigste i verden er hvordan det gjøres i diverse racinggrener". Når du blir litt mer erfaren og ser hvordan ting henger sammen, endrer du kanskje mening. Men selv om jeg nå foretrekker hel- eller halvautomatisk gir i personbil og lastebil, hadde jeg aldri vurdert å kjøpe motorsykkel uten manuell! Ung og rastløs iallefall Så ja, mulig det har noe med dette å gjøre (er tross alt vokst opp med Top Gear, Formel 1, Rally og The Fast and the Furious ) Hvem vil kjøre rundt i gubbete biler med automat når en kan ha giring og buuurne litt gummi smile.gif Nettopp Endret 25. april 2017 av Slettet+13412342564 Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Etter mange år med bakhjulsdrvet bil er den første reaksjonen dersom fronten slipper og få bakenden til å slippe istedenfor for bakenden kan jeg kontrollere mens en front som går kun en vei er ekkelt.(...) Hvis jeg mister grepet på framhjulene pleier jeg å rette de opp igjen og holde foten unna bremsen, for å få nytt veigrep og "prøve igjen". Spørs jo hvor mye det haster, men jeg har ikke for vane å kjøre bilene mine så de mister grepet på framhjulene, for det er som du sier ekkelt og ikke noe å trakte etter. Har kjørt bakhjulstrekker siden jeg fikk lappen med unntak av første halvår i år, og mange av de er satt opp for å slippe på framhjulene i stedet for bakhjulene for det regnes som enklere å kontrollere av den vanlige mann i gaten (jfr Volvo 240-740-940 og Ford Scorpio, er ikke bare-bare å legge de i sladd på snø med bare gasspådrag i original utførelse). Bakhjulstrekk er gøy, da Ser fram til vinteren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå