Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Foretrekker selv manuell gir hvor man kan ha mer morro med bilen på sett og hvis, men hvertfall i øvelseskjørnings periode og rett etter lappen periode så er det manuell som gjelder, bil nummer to for meg blir nok noe rundt hvertfall 300 hester og automat. Med nok hester så er automat bare kos etter min mening Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ser mange skriver at de vil kunne velge hvilket gir de vil kjøre i selv og at de vil kunne bremse på gir, dette kan du selvsagt i en automatgiret bil! Men i motsetning til TS sin teori, så hjelper det ikke med automatgir for å få mer oppmerksomhet på kjøringen. Det trodde forsikringsselskapene tidligere, så automatgir ga et lite avslag på forsikringspremien, men det har de sluttet med nå. Husker det ble skrevet noen artikler om den saken og, folk ble heller sittende og fikle med andre ting i bilen i den "ledige" tiden de fikk fra å ikke gire. På jobben kjører jeg bl.a. Scania lastebiler med semiautomatgir (12 trinn), det syns jeg er helt konge. Men de har manuell clutch, ikke converter, og automatgiret er egentlig en manuellkasse som bilen selv styrer elektronisk. Noe litt morsomt er at i militæret hadde vi på en måte semiautomatiske girkasser også, bare helt motsatte av Scaniaene på jobben (de i militæret var forsåvidt Scania og): De hadde converter, så man satt giren i 5. og slapp clutchen rett ut, tok av parkbremsen og så løste bilen seg selv. Deretter girte man som vanlig med clutch og kjepp. Converter er altså den gamle oljemåten å få en automatgirkasse til å få kontakt med motoren på. Jeg mener alle bør lære å kjøre bil med manuelt gir, og så heller velge automatgir senere. Husker en reklame som gikk på radioen for noen år siden, den gikk noe som "i Odda er du homo om du har automatgir" Jeg har vært tilhenger av manuell fram til 2007, da hadde jeg min hittil eneste bil med automat (Volvo 940), og det var deilig. Utrolig fint å stå i kø med, og i løpet av noen dager lærer du å få bilen til å gire som du vil. Før var mitt store ankepunkt at jeg hadde kjørt en Mercedes 250E som alltid girte ned når jeg ville gi gass, men det var jo strengt tatt jeg som ikke kunne "bruke" bilen. Min Volvo 940 begynte å kjøre om den sto i drive på flat mark, trodde det var vanlig med automat jeg. Men så har jeg bare kjørt biler med relativt stort motorvolum (2,3 liter og oppover) og de har jo mer moment på lavt turtall og det er kanskje det som drar de i gang, i motsetning til biler med 1,2 liters motor og automat. Til deg med Volvo 760, finn ut om det er noen filtre du kan rense i kassen din! Vet ikke om du kjenner til Volvos M46-kasse, den har hvertfall 4 gir og overdrive. Overdrive-giret er egentlig et automatgir som du styrer med en knapp, der har det hjulpet for flere å rense et filter i den kassen for å få den til å gire mykt igjen /offtopic Ble langt dette, har fjernet litt.. TL;DR: Bytter mellom manuell, hel- og halv-automat og foretrekker egentlig automat. Man har full kontroll på automatgir når man bare kan bruke det, og det tar noen turer før man lærer det Automatgira bil bremser ikke like mye på samme turtall som hvis den skulle vært manuell...jeg må trøkke den helt ned i 2 giret for å få effekt i en 7% nedoverbakke i ca 80km/t...da har jeg et turtall på 3500rpm... Så automatkasse bremser, ja...men ikke fullt så bra som de manuelle kassene... Jeg kjenner godt til Volvo's m46 kasse...har selv revurdert planene om å bygge min over til turbo-diesel med en m90 kasse... Siden jeg har B28f motoren som er noe dritt...xD Veit ikke hva kassa på bilen min heter, men det er en 3-girs med overdrive... Utrolig kjip kasse...-.- Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Om bremseeffekten er lik vet jeg ikke, for utvekslingen i automatkasser og tilsvarende manuellkasser er sjeldent den samme. Jeg hadde ikke byttet fra B28 til D24, de motorene er ikke så sinnsykt gode akkurat. Sett heller i en BMW-motor, de funker Vi kan jo bytte, jeg har 740 med M47 om dagen, har lyst på autolat Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Om bremseeffekten er lik vet jeg ikke, for utvekslingen i automatkasser og tilsvarende manuellkasser er sjeldent den samme. Jeg hadde ikke byttet fra B28 til D24, de motorene er ikke så sinnsykt gode akkurat. Sett heller i en BMW-motor, de funker Vi kan jo bytte, jeg har 740 med M47 om dagen, har lyst på autolat Automat har høyere utveksling både i kassa og på fordelinga til hjulene... (husker ikke i farta hva den heter) men etter det jeg har merka så syns jeg automat har dårligere bremseeffekt enn manuell... Hehe...hvis det hadde vært diesel så...;P Veit at den ikke er en av de freskeste, men grom lyd kombinert med noe lavere forbruk på drivstoff på den jeg har nå + lavere dieselpriser enn besin så vil det gjøre susen... Er så lei av alle de problemene den motoren drar med seg... Hadde planer om å legge dobbel eksos bakover, men de planene ble fort bytta ut etter at motoren nå begynner å lage mer problemer... Blir i såfall en D24TIC...;P Med oppjustert ladetrykk tenker jeg... Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Veksler mellom automat og manuell flere ganger om dagen, finner automat langt behageligere. Greier ikke og skjønne hvilken kontroll man eventuelt ofrer med automat? Skal være enig i at automat er mye behagligere enn manuell, og det er godt som andre nevner i travlegater og saktegående bykjøring med mye stopp og kjør... men manuell har sin egen skjarm også mener jeg...det kan gjøre bilen din til et artig leiketøy...du får samt spontan respons fra hjula (tenker da på vinterføre og veigrep) i motsetning til biler uten vinterprogram... Manuell er også mye bedre ved kjøring med henger...nå har jeg såpass grov motor med noe NM med seg, men merker at en henger fungerer best å trekke med manuell kasse... De forskjellige kasse har både sine positive og negative sider, samt at de utfyller behovet for hvert enkelt individ som kjører bil... Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Mente selvsagt en dieselmotor fra BMW, bensinmotorene i de gamle volvoene er mer enn motagelige nok for trim til at det er noen vits i å hente de fra andre biler En kamerat av meg hadde en 245 med turbodieselmotor fra en BMW 5-serie, usikker på om det var den gamle 2,4-literen eller den nyere 2,5 literen, motoren var hvertfall fra tidlig 90-tall. D24-motorene har det med å vri toppene, derfor hadde ikke jeg giddet å bytte fra en problemmotor til en annen. Litt artig at PRV-motoren regnes for å være bra i Renaulter og Peugeoter, mens samme motoren er den dårligste i Volvoene Men nok OT fra meg nå, kan gjenta meg og si at jeg foretrekker automat men kjører manuell.. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) De nye BMW motorene kom i 91 mens 518 kom i 1990. Mer hester og mer moderne. E34 i 1991: 518i - 113hk - 1,8l - 4cyl 16v 520i - 150hk (før: 129hk ) - 2l - 6cyl 24v 525i - 192hk (før: 170hk ) - 2,5l - 6cyl 24v 535i - 211hk (før: 185hk ) - 3,4l - 6cyl 24v M5 - 315 - 3,5l - 6cyl 24v Først i 1992 lagde de en turbodiesel bil: 525tds - 143hk - 2,5l - 6cyl 24v 525tdsT - 143hk - 2,5l - 6cyl 24v Endret 1. september 2009 av Captn Jack Yarr'ow ! Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Mente selvsagt en dieselmotor fra BMW, bensinmotorene i de gamle volvoene er mer enn motagelige nok for trim til at det er noen vits i å hente de fra andre biler En kamerat av meg hadde en 245 med turbodieselmotor fra en BMW 5-serie, usikker på om det var den gamle 2,4-literen eller den nyere 2,5 literen, motoren var hvertfall fra tidlig 90-tall. D24-motorene har det med å vri toppene, derfor hadde ikke jeg giddet å bytte fra en problemmotor til en annen. Litt artig at PRV-motoren regnes for å være bra i Renaulter og Peugeoter, mens samme motoren er den dårligste i Volvoene Men nok OT fra meg nå, kan gjenta meg og si at jeg foretrekker automat men kjører manuell.. Ville ikke akk kaldt D24 motoren for en problem motor... De 2 jeg har vært borti, har fungerte utmerket etter 700.000km...begge hadde passert den km standen da jeg var i kontakt med de volvoene min far hadde...begge hadde gått som taxi på landet...;P Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Og begge hadde fått ny topp 2 ganger eller? Jeg har aldri sett en D24 med 300k på telleren som ikke har fått ny topp! Det fins da 324 turbodiesel i E30-karrosseri, Cpt Jack? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Og begge hadde fått ny topp 2 ganger eller? Jeg har aldri sett en D24 med 300k på telleren som ikke har fått ny topp! Det fins da 324 turbodiesel i E30-karrosseri, Cpt Jack? Husker ikke helt, men de hadde bare blitt skifta olje og filter på etter det jeg husker...mener det at de ikke var gjort så mye med... Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) De nye BMW motorene kom i 91 mens 518 kom i 1990.Mer hester og mer moderne. E34 i 1991: 518i - 113hk - 1,8l - 4cyl 16v 520i - 150hk (før: 129hk ) - 2l - 6cyl 24v 525i - 192hk (før: 170hk ) - 2,5l - 6cyl 24v 535i - 211hk (før: 185hk ) - 3,4l - 6cyl 24v M5 - 315 - 3,5l - 6cyl 24v 535i har da strengt talt hatt 211 hk siden 1988, og tidligere versjoner hadde den 218! forøvrig er det også en 12ventilers motor, ikke 24. e28 528 hadde 184hk i 1982, siden du nevner 185hk... 518 motoren er 8v. ellers stemmer tallene dine, i den forstand at det er de nye og ikke de gamle m20 motorene du snakker om når det gjelder 520 og 525. Endret 5. september 2009 av Fugitive Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Enkelt valg, med en manuell kasse kan du gire ned når DU vil og ikke når en automatkasse synes du bør (vet du kan med tiptronic, men er fortsatt ikke det samme). Umulig å gjøre kule ting som burnout og rundetidene på bane blir raskere hvis dette interesserer deg. Kort summert: Med manuell kasse kjører du, med automatkasse sitter du mer eller mindre på. Ja, jeg kan være trangsynt til tider Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Skjønner at gamle converterkasser blir litt trege til banekjøring men du sitter på ingen måte på men girer med høyrefoten istedenfor med høyre handa. Vil du gire ned gir du et rykk på gasspedalen og den girer ned og vil du gire opp slipper du litt av på gassen så gires det. Vanskelig? Burnout krever litt mere motor med converterkasser men det er fult mulig. Det går mange gamle Cheveller med mange hundre gamp under panzeret og converterkasser som kan legge lakrisstriper når de måtte ønske det. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Vel, prøv en BMW med automat og du vil aldri savne manuelt gir igjen. Er bare en fryd å kjøre:) Kommer ALDRI til å velge en bil med mauelt gir etter dette:) Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg har hatt diverse biler, alle med manuellt gear. Har kjørt noen biler med "gammeldags" automat uten å bli overbegreistret. Men for ikke lenge siden prøvde jeg en bil med DSG gearkasse. Det var på en måte det beste fra begge verdener, og jeg falt pladask. Min neste bil skal være med DSG. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Skjønner at gamle converterkasser blir litt trege til banekjøring men du sitter på ingen måte på men girer med høyrefoten istedenfor med høyre handa.Vil du gire ned gir du et rykk på gasspedalen og den girer ned og vil du gire opp slipper du litt av på gassen så gires det. Vanskelig? Giringen er ikke på langt nær så presis og direkte med automat, spør en hvilken som helst racerfører, hvorfor har formel 1-biler og touringcarbiler manuell kanskje? Når det kommer til bilkjøring synes jeg personlig at det skal være så direkte som mulig, derav manuell kasse. Burnout krever litt mere motor med converterkasser men det er fult mulig.Det går mange gamle Cheveller med mange hundre gamp under panzeret og converterkasser som kan legge lakrisstriper når de måtte ønske det. Det er klart at bil med mange hundre gamp klarer burnout selv med automat, med det er på tross av og ikke på grunn av. Man kan gjøre det med en vanlig (i alle fall nesten) bil med manuell kasse, du må huske at det ikke er alle som har råd til å importere sånne biler (tusen takk, regjering ) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hverken formel 1 eller touring har manuell. De har sekvensiell kasse der de girer med knapper på rattet. Dette er et system som er meget likt det man finner i moderne automatkasser for utgangspunktet er en elektrisk styrt clutch og elektrisk styring av girkassa. Renault prøvde til og med med variomatic i 1993 men dette blei bannlyst før de fikk tatt det i bruk i løp, dette ville ha gjort bilene enda raskere for da kunne motoren hele tiden vært giret til optimalt turtall men det er en annen historie. Med manuell menes det manuell clutch og rørepinne man girer med, og selv Laurellen jeg solgte i fjor girte raskere en dette men denne var elektrisk/hydraulisk så selve girskiftet var meget kontant. Amerikaneren jeg har nå derimot er skikkelig treg til og gire men den igjen har gammel hydraulisk kasse. En annen ting som gjør converterkasser mindre egnet til racing er færre gir med lengere avstand mellom girene. Hvor vanlig er det at biler når 60km/t på første, 120km/t på andre, 180km/t på tredje og 204km/t på fjerde? Det ligger io sakens natur at man har litt for få gir til og kunne bruke bilen til racing. Derimot vil dagens automatkasser parkere manuelle for nå har de elektrisk styrte kasser med dobbelt clutch og like mange gir som en manuell. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hvor vanlig er det at biler når 60km/t på første, 120km/t på andre, 180km/t på tredje og 204km/t på fjerde? Alle VW passat 97-02 med 1.8t og tiptronic automatgir har nesten nøyaktig denne utvekslingen, så litt vanlig er det Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Tenkte mere på manuelt girede biler jeg da. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Tenkte mere på manuelt girede biler jeg da. Hehe ja, skjønte det. Men var litt morsomt at du traff nesten rett på (unntatt 3 gir som stopper på 160). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå