Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kjører ikke alle med automatgir?


Coffey

Anbefalte innlegg

Selv foretrekker jeg manuell gir. Men ser helt klart fordelene ved automatisk. Dersom jeg hadde vært yrkessjåfør eller kun kjørt i byen osv, hadde jeg ikke nølt med å velge automatisk. Men nå gjør jeg hverken noen av delene og da er det gøy å kjøre manuelt. Kunne aldri sett for meg en sportsbil med automat :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min egen del styrer jeg alltid unna biler med automatgir av en enkel grunn, og det er at jeg liker å gire, jeg vil selv kunne bestemme hvilket gir jeg skal kjøre i og har alltid sett på automatgir som helt uaktuelt når jeg skal handle bil. Riktignok er det deilig av og til, akkurat som det noen ganger er deilig å være passasjer istedet for å kjøre selv, selv om jeg foretrekker det siste. ;)

Lenke til kommentar
Selv foretrekker jeg manuell gir. Men ser helt klart fordelene ved automatisk. Dersom jeg hadde vært yrkessjåfør eller kun kjørt i byen osv, hadde jeg ikke nølt med å velge automatisk. Men nå gjør jeg hverken noen av delene og da er det gøy å kjøre manuelt. Kunne aldri sett for meg en sportsbil med automat :S

Verdens raskeste serieproduserte bil pr. dags dato har automatgir, den har også F1 giring med hendler bak på rattet når rikingene vil kjøre sportslig.

Lenke til kommentar

foretrekker manuelt gir som i likhet med en god del andre. du får mer følelsen av at du faktisk kjører bilen med manuelt gir enn med automat.for yrkessjåfører,da spesielt taxisjåfører skjønner jeg at automatgir kan være en velsignelse.jeg hadde i hvertfall blitt sprø av all den giringa opp og ned hele dagen,hver bidige dag hele året.

 

nå er det også stadig flere og flere biler (sportsbiler i all hovedsak) som har gear-paddles for mer effektiv giring.

Lenke til kommentar

Det at noen føler at de har mindre kontroll i en bil med automatgir har sikkert med at det er uvant. Kanskje en som er vant med automatgir føler seg utrygg i en bil med manuell gir. Tror det er svært individuelt fra person til person og fra bil til bil. Noen som vet hvordan automatkasser er vedlikeholdsmessig i forhold til manuelle kasser? Dyrere og mer å fikse på eller motsatt? :)

Lenke til kommentar

Automatgir er dyrest og fikse. Kjenner en som importe audi A8 fra tyskland hvor kassa røyk etter ikke så lang tid. Så måtte han ut med 80 tusen. Men så skal det sies biler kjørt i tyskland er utsatt får mye mer slitasje da de hopper så i hastighet :p feks de ligger i 200, så kommer det en foran som ligger i 130 så du må sake ned, så på n igjen osv.

 

EDIT: skrive leifs ^^

Endret av Hanihagen
Lenke til kommentar

Etter 11 år med automatbil er jeg ikke i tvil om hva som gjelder her i gården.

Nå er det elektrisk styrt converterkasse jeg hovedsaklig har kjørt mens bilen jeg har nå har gammeldags amerikansk automat som jeg synes er noe tregere men så er bilen også større.

På gammeldagse automatkasser er det ingen clutch som slites ettersom det er oljetrykk som er selve kraftoverføringen.

Hva vinterføre og clutchbruk anngår er dette en vanesak.

Har kjørt villmann langs veiene vinterstid uten at jeg mærker at automatkassa er det som hindrer gøyen men snarere tverdt i mot.

Med breisleng gjennom en sving der hastigheten øker slipper man å tenke på å gire for å holde bakhjula i gang for det gjør kassa for deg helt til du slipper gassen.

 

Nå med modærne dobbelt clutch kasser vet jeg ikke så mye om slitasjeproblemet for her styrer elektonikken clutchen.

Men blir spennende å se nå slike kasser begynner å runde 10 år.

Lenke til kommentar

Behovet for å røre i grøten føler jeg virkelig ikke at jeg har behov for når jeg kjøprer og vil jeg gire gjøres det lett med høyrefoten og vil man gire enda mere en kickdown vil så er det bare å ta tak i spaken og gire, værre er det ikke.

Litt artig med de som vil ha sterke dieselmotorer slik at de slipper å gire så mye.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Og det er mye "morsommere" med manuell, du sitter ikke bare og gasser og nesten ikke gjør en drit.

 

Enig den ass :) Morsomt å kunne akselrere så kjapt du vil og bytte på gir for å motor-bremse på ulike måter i f.eks. nedoverbakker...

Kan motorbremse med automatgir også da :)

Lenke til kommentar

Alle maser om at de ikke føler de har kontroll over bilen med automatgir etc. Har ikke omtrent alle automatgirer en "overstyrings-funksjon" som lar deg gire opp/ned manuelt? Mange har også mulighet for"paddle-shifting" på rattet?

 

I bunn og grunn handler det nok mest om at folk føler seg mer mann, siden de får en følelse av at de faktisk gjør noe. Jeg antar at mange manuell-tilhengere også ville foretrukket å sveive bilen i gang, fremfor nøkkel-start, om det fremdeles hadde vært tilgjengelig.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og det er mye "morsommere" med manuell, du sitter ikke bare og gasser og nesten ikke gjør en drit.

 

Enig den ass :) Morsomt å kunne akselrere så kjapt du vil og bytte på gir for å motor-bremse på ulike måter i f.eks. nedoverbakker...

Kan motorbremse med automatgir også da :)

 

Ja men ikke på like mange ulike måter som med manuell,

dette gjelder hvertfall for Jaguaren til pappa. Han har AUT

med 1. og 2. gir, men når man har fem gir kan man velge

hvor mye man vil motoren skal bremse, fra og med første

(maks motorbremsing) til femte gir (mininalt med brems)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...