Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kjører ikke alle med automatgir?


Coffey

Anbefalte innlegg

Ok, før noen raser eller annet ymse; dette er bare et spørsmål stilt av en 16-åring med mindre bilkunnskaper.

 

Hvorfor kjører vi ikke alle med automatgir? For etter hva jeg forstår er det jo lettere, og tryggere, da faren for å feilgire/kvele motoren er fjernet, og du slipper å kløtsje, noe som gjør at du kan sette mer fokus på vei og trafikk.

 

Jeg poster ikke dette for å argumentere, jeg poster for å få informasjon. Noen som kunne eventuelt sette opp noen korte punkter på hvorfor vi fortsatt bruker manuelt gir?

 

Tusen takk!

Endret av Koffeinkanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi automatgir har utrolig treig respons, girer nesten aldri som du helst vil og er utrolig kjedelig, en annen grunn er at vi ikke bor i USA, da hadde vel 99.98% av alle oss kjørt med automat :p

 

Når du clutch'er så bare tar du inn og ut venstre beinet, du gir det ikke en tanke, det bare kommer naturlig og du mister ikke konsentrasjonen på veien av den grunn, det gjør du evnt. bare i starten før du har vendt det til bilen :p

Lenke til kommentar

Vel, i løpet av de neste 10 årene vil nok ordinære manuelle kasser være for spesielt interesserte, vi kommer til og få helt andre drivverk f.eks med kombinasjoner av diesel/bensindrift med elektrisk drivverk o.l. Men fordi som mener bilkjøring handler om andre ting enn nyttebruk så er det vel kanskje ikke så kult med konstantturtallsmotorer og frekvensomformere som "girkasse" og el-motorer i hjulnavene.

Lenke til kommentar
- Mer drivstoff effektivt å kunne gire selv.

- Du kan bremse ned med girene som kan være kjekt.

- Du får utnyttet mer av bilens potensiale.

 

Og det er mye "morsommere" med manuell, du sitter ikke bare og gasser og nesten ikke gjør en drit.

Den viktigste grunnen til at automat ikke er mer utbredt er at vi er så vant til manuelt gir. Og grunnen til det igjen er at automat i lange tider har gitt et altfor stort pristillegg med det norske avgiftsnivået.

 

Men moderne dobbelt-clutch-kasser (som i praksis er manuelle girkasser med automatclutch) kan gjøres like drivstoff-effektive som manuelle kasser, og dermed blir ikke avgiftstillegget like høyt som med "klassiske" automatkasser.

 

Med de fleste (?) dobbelt-clutch-kasser kan man også gire manuelt, så hvis man vil dra motoren til nye turtallshøyder, så går det fint an.

 

Og hvor mange er det som lever så kjedelige liv at de er avhengige av å tråkke på en clutch-pedal innimellom for å ikke dø av kjedsomhet?

Lenke til kommentar

Feilgiring og kveling av motoren forekommer overhode ikke når du har blitt vant til bilen.

Men jeg gjorde det hele tiden under lærekjøringa. Opel Zafira med plenklippermotor :-(

 

Giring og clutching er svineenkelt når du endelig blir vant til det. Det stjeler ikke konsentrasjon, og gir i hvert fall meg følelsen av 110% kontroll.

Lånte en automat engang... Visste ikke hvordan jeg skulle bruke den :-P

 

Jeg legger ved et par spørsmål, om det er greit:

Er det normalt at automatgirte biler kjører hvis du ikke holder nede bremsen?

Og at håndbrekket knuser tannhjul i girkassa om du bruker det i fart?

Hvor raskt fjerner den pådraget når du vil bremse? Du får vel mye lengre stopplengde hvis motorkraften saboterer bremsinga?

 

Jeg kjørte bare automatgir den ene gangen, og det var et amerikansk dollarglis som jeg ikke tror har mye til felles med moderne småbiler...

 

Jeg foretrekker steinalderteknologien i min Peugeot 406. Full kontroll, men det krever litt trening.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kan ikke ha skjedd ofte. Eller kanskje han hadde en rar bil.

 

99.99% av alle manuelleiere er ganske fornøyd med det valget de har gjort.

(Tall tatt ut av lufta)

 

En ting jeg liker med manuelle gir er den totale kontrollen over aksellerasjonen f.eks. ut fra en sidevei. Kan velge et lavt gir og gi full gass, slipper å plages av at bilen begynner å gire og miste fart.

Jeg er ingen ekspert, men gjør ikke aut. biler det?

 

Den gangen jeg kjørte aut. var før jeg fikk lappen, med fatter'n ved siden av, ekstra speil og L i bakruta.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Er det normalt at automatgirte biler kjører hvis du ikke holder nede bremsen?

Og at håndbrekket knuser tannhjul i girkassa om du bruker det i fart?

Hvor raskt fjerner den pådraget når du vil bremse? Du får vel mye lengre stopplengde hvis motorkraften saboterer bremsinga?

 

Tja, de kjører ikke men kan sige fremover så lende de er i D.

 

Håndbrekket har ingenting med kassen og gjøre, hvis du skulle kunne sette kassa i P under fart vil du skade den, de fleste nyere kasser vil ikke la deg gjøre noe slikt.

 

Så fort du slipper gassen så går turtallet ned og du triller. Endel kasser har endel IQ så de kan gire ned og bremse på girene osv.

Og girkassa girer ikke helt som den vill, du kan styre mye av oppførselen med gassen.

Lenke til kommentar

Kjørt en god del automat og manuell. Manuell er artigere og man føler at man har bedre kontroll på bilen. Automat er langt bedre å kjøre med når man blir vant til det i forhold til å kunne konsentrere seg om andre ting. Vanlig giring går av seg selv, men det er enda litt lettere å kjøre rundt i travle gater når man ikke trenger å clutche og gire.

 

Ville allikevel ikke kjøpt automat hvis jeg skulle kjøpt bil i dag. Koster for mye, og tar vekk litt av kjørefølelsen.

 

Jeg sikter her til nyere automatgirtyper.

Lenke til kommentar

Hei, hei!

 

Kjører selv automat og håper jeg slipper å kjøre manuelt igjen. Kjenner ikke igjen en del av ankepunktene enkelte har imot automatgir, men dette er vel forskjellig fra bil til bil.

Kjører selv en Mitsubishi med invecs kasse, den lærer seg kjørestilen din og endrer gir-mønsteret etter det. Kjører du litt aktivt girer den raskere ned enn du klarer manuelt, i tillegg har vel de fleste automat kasser kickdown for å tvinge de til å gire ned. Er du spesielt opptatt av å dra motoren helt til den rød streken på turtelleren er det bare å holde gassen helt nede så girer den ikke før rødmerket. I tillegg har den en "Hold" bryter som gjør at den endrer gir-mønster slik at du kan dra litt mere på gira uten at den girer ned, kjekt når man drar på tung henger. En annen kjekk funksjon er at man kan tvinge den til å starte i 2.dre gir og låse den i dette giret, ideelt for å komme frem/opp bakker på glatta.

 

Jeg stemmer NEI til manuelt gir :D, under forutsetning at det ikke er for dau motor.

Lenke til kommentar

Jeg er motorsportmann ut og inn, opp og ned, kan aldri tenke meg å kjøre automat, rett og slett fordi jeg må ha noe for å holde meg våken i bilen.

 

Heel-toe er jo megamorro =)

 

Ellers syns jeg de kunne lagd en manuell H kasse som man kunne kjørt med som vanlig, clutche osv, og bare en bryter som gjør at bilen tar over dette hvis man vil kjøre automat.

Hadde jo vært konge. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...