Gå til innhold

Bompengene gir ikke flere veier eller bedre miljø - bare urettferdig skatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis noen mener at dette er urettferdig for de som ikke bruker bil men som da likevel må betale for veiene: Annse det som en liten tilbakebetaling etter alle årene hvor bilistene har betalt for mye mer enn de utgiftene staten har for bilistene her i landet. Dessuten så kjører jo flesteparten av befolkningen en gang i blandt (om det så er buss eller taxi så bruker disse også veier) og burde derfor også være med på og finnansiere veiene.

 

Jeg er litt nysgjerrig, hvordan har du beregnet samfunnets utgifter pga billister?

 

AtW

Lenke til kommentar
Problemet er verken bompenger eller veiavgift men at penger ikke blir øremerket til det formål de er ment.

 

Det fungerer bare som ekstra beskatting. Ser ikke bort ifra at hver eneste krone går rett til private banker og at alt som skapes i samfunnet blir finansiert ved å låne disse pengene tilbake.

 

Man kunne kjøpe alle verdens biler og frakte de til Norge, betale veiavgift på samtlige uten at det hadde blitt bygget en meter mer vei av den grunn.

 

Folk er alt for naive, ser alt for mye TV og tenker ikke selv. Folk skal selvfølgelig være med og betale for driften av samfunnet men ikke på den måten det skjer nå.

Med de skatter og avgifter som er i Norge nå tilsier det at folk jobber gratis 8-9 måneder i året og uten å aldri en eneste gang tenke over det for vi må jo ha skoler, sykehus og veier. Det går mye mer penger rett til byråkrati og private banker enn det noen gang har gått til de ting vi trenger, men folk bryr seg jo ikke bare de kan kjøpe seg finere bil og sofa enn naboen så er alt ok.

 

Det heter seg i rettsvesenet at man ikke skal straffes dobbelt, men ute i hverdagen så er det helt greit å blåse opp alle priser vha avgifter for så å kjøre moms på avgiftene. "Beklager, det var bare 500% avgift på denen varen, vi får legge på moms på toppen." Da har jeg ikke engang tatt med at det først er betalt skatt på pengene.

 

De som en gang har konstruert dette samfunnet gjør storindustri på å farme menigmann for mesteparten av all verdi en person skaper i løpet av livet. At folk flest ikke skjønner hva som skjer i verden og at de lever i en boble trenger vel ikke bety at vi mennesker skal godta alt fordet. Desverre godtar vi det meste for vi bryr oss ikke om menneskeheten, kun oss selv.

Jeg synes det er ingen vits i å øremerke midlene. Det er fordi det hindrer våres valgfrihet i hvor vi skal bruke pengene. Vi burde først tenke på hvor det er lurt å hente skatter fra og dereter bruke dem på de formål vi ønsker.

 

Noen steder vil vi kanskje mene at det er riktig at bilistene betaler, eller at vi ønsker å redusere bilbruken på den veien. Men at vi må dra inn skattepenger er ikke et argument, fordi det er en usosial og ueffektiv skatt og bør holdes til et minimum.

Lenke til kommentar
Heldigvis så gir faktisk dagens regjering mer penger til vei enn den gamle.

Liten trøst. Vi må likevel betale masse bompenger.

 

Det tror jeg ikke de gjør. For det de tar åren for er jo flere veiprosjekter med bompengefinansiering, og dermed er det jo bilistene som betaler dette også.

 

En annen ting er at så lenge vi betale mer enn 4 ganger så mye i veiagifter enn det staten bruker på vedlikehold og bygging av nye veier, så er det bare tull å si at regjeringen gir noe som helst til bygging og vedlikehold av veier.

For vi betaler jo mange ganger allerede for noe vi ikke får, og til slutt må vi betale enda en gang for å få noen isolerte flekker med nye veier.

Og attpåtil må vi også betale på nytt igjen for den gamle veistumpen som vi allerede har betalt for flere ganger.

Lenke til kommentar
Hvis noen mener at dette er urettferdig for de som ikke bruker bil men som da likevel må betale for veiene: Annse det som en liten tilbakebetaling etter alle årene hvor bilistene har betalt for mye mer enn de utgiftene staten har for bilistene her i landet. Dessuten så kjører jo flesteparten av befolkningen en gang i blandt (om det så er buss eller taxi så bruker disse også veier) og burde derfor også være med på og finnansiere veiene.

 

Jeg er litt nysgjerrig, hvordan har du beregnet samfunnets utgifter pga billister?

 

AtW

La oss kutte salget av bensin og diesel her i landet og se hvordan økonomien hadde gått samt statens utgifter og inntekter 100% uten biler.

Tipper at økonomienhadde gått rett i dass.

Og hvor vill jeg med dette?

Jo at samfunnet tjener på bilisme.

Lenke til kommentar

Jeg er egntlig for at vi er med på og spleise på veier, men fulstendig i mot bompenger som er unødvendige utgifter. Slik jeg ser det er det eneste utvei for og få skikkelige veier.

 

I Tromsø har vi en bensin avgift og den funker fint. det er øremerkede midler som går rett tilbake til vei og ingen andre steder

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor godt lønnet veiarbeiderne i afrika er.
Veiarbeidere er mye lavere lønnet enn i Norge, lærere er mye lavere lønnet enn i Norge, soldater er mye lavere lønnet enn i Norge, byråkrater er mye lavere lønnet enn i Norge. Alt er billigere og staten har også mye mindre penger å bruke. Det som står igjen er prioriteringen, og de prioriterer veier mye høyere enn i Norge.
Lenke til kommentar

 

Her er et eksempel på hvor mye penger som blir kastet bort rett og slett på bomstasjoner i Norge:

 

Haugesund

Bompengeinnkreving i den såkalte Haugalandspakken startet 1. juli 2008. Haugalandspakken omfatter prosjekter på E-39, E-134 og Rv-47. Karmøy ble innlemmet i pakken i juni 2008. Innkrevingen skal skje fra 13 automatiske bomstasjoner (AutoPass). Innkrevingen vil foregå i 15 år. Det skal kreves inn 1940 millioner kroner. Av disse går 485 millioner med til å bygge og drifte bomstasjonene.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Bomring

 

485 millioner bortkastede penger bare på et enkelt bomprosjekt altså!!!

 

 

Byråkratiet lenge leve :wallbash:

 

 

 

(og ikke tru for et sekkund at denne bare kommer til å vare i 15 år, så det blir nokk kastet vekk enda flere penger på drift og vedlikehold utover disse 15 årene)

 

Hva i alle dager?! Bygger de bomstasjoner med tusenlapper? Kan noen forklare hvordan det er mulig å søle bort 485 000 000 kr på å bygge, vedlikeholde og lønne arbeidere ved noen usle bomstasjoner i 15 år?

Lenke til kommentar
Er akkurat tilbake fra Tunisia, et afrikansk land med bedre veikvalitet enn Norge. Jada, det er pengene Norge mangler for å få dette til. :roll:

Men det er mye billigere å bygeg vei der og.

I Norge er det meget dyrt å bygge vei.

 

Jeg lurer på hvor godt lønnet veiarbeiderne i afrika er.

 

Da spør jeg; Hvorfor leier vi ikke inn 20 000 afrikanske arbeidere til å bygge vei i norge? La dem bruke 5-6 år tilsammen på å renovere det som trengs. La norske veiarbeidere lede dem, så står heller ikke de uten jobb.

Lenke til kommentar

La oss ikke ta diskusjonen om sosial dumping i denne tråden. Problemet er at mange politikere rett og slett sier at infrastruktur og bilisme er en uvesen som må bekjempes. Norge klarer seg ikke uten bilen og det er ikke slik at folk kjører bil fordi det er morsomt. Og togtrafikk vil kun kunne erstatte en liten brøkdel av biltrafikken til tross for hvor politisk korrekt enkelte synes det er.

Lenke til kommentar
Hvis noen mener at dette er urettferdig for de som ikke bruker bil men som da likevel må betale for veiene: Annse det som en liten tilbakebetaling etter alle årene hvor bilistene har betalt for mye mer enn de utgiftene staten har for bilistene her i landet. Dessuten så kjører jo flesteparten av befolkningen en gang i blandt (om det så er buss eller taxi så bruker disse også veier) og burde derfor også være med på og finnansiere veiene.

 

Jeg er litt nysgjerrig, hvordan har du beregnet samfunnets utgifter pga billister?

 

AtW

La oss kutte salget av bensin og diesel her i landet og se hvordan økonomien hadde gått samt statens utgifter og inntekter 100% uten biler.

Tipper at økonomienhadde gått rett i dass.

Og hvor vill jeg med dette?

Jo at samfunnet tjener på bilisme.

 

At samfunnet tjener på veitransport er greit nok, poeget er bare at dette er et veldig komplisert regnestykke, å si at "billister betaler mer enn utgiftene for staten" er en ganske meningsløs uttalelse uten å spesifisiere hva man regner med som utgifter, og hva man regner med som inntekter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er stor forskjell mellom arbeidsmengde når man lager vei i Norge sammenlignet med i sør. Det må bla. graves og fylles mye dypere på grunn av frosten.

 

Ikke at det er noen god unnskyldning såklart, men man må se forholdene an.

Har også hørt det motsatte. At vi ikke trenger å grave så dypt, fordi Norske fjell er harde, imotsetning til f.eks. Tyskland. Det som gjør det noe dyrere i Norge er at vi ikke har veldig flatt terreng og må sprenge frem veiene.

 

Uansett, det er bare en dårlig unnskyldning. Vi bruker 7 milliarder kroner på vei. Inntektene våres var på 1000 milliarder kroner, utgiftene på 700 milliarder kroner. http://no.wikipedia.org/wiki/Statsbudsjettet De rødgrønne kunne ha brukt mer på vei om de faktisk var interesert.

Lenke til kommentar
Det er stor forskjell mellom arbeidsmengde når man lager vei i Norge sammenlignet med i sør. Det må bla. graves og fylles mye dypere på grunn av frosten.

 

Ikke at det er noen god unnskyldning såklart, men man må se forholdene an.

Har også hørt det motsatte. At vi ikke trenger å grave så dypt, fordi Norske fjell er harde, imotsetning til f.eks. Tyskland. Det som gjør det noe dyrere i Norge er at vi ikke har veldig flatt terreng og må sprenge frem veiene.

 

Uansett, det er bare en dårlig unnskyldning. Vi bruker 7 milliarder kroner på vei. Inntektene våres var på 1000 milliarder kroner, utgiftene på 700 milliarder kroner. http://no.wikipedia.org/wiki/Statsbudsjettet De rødgrønne kunne ha brukt mer på vei om de faktisk var interesert.

Hvorfor klage på rødgrønne regjeringen, når den ganmle bondevikregjeringen ga mindre penger til vei?

Vil nok uansett ikke få bedre veier med en ny regjering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...