Gå til innhold

Hva partiene ikke vil satse på (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Hei

Som vi alle vet roper jo alle partiene høyt om hvor det skal satses, og hva som skal forbedres. Da er det jo enkel matematikk å forstå at det må kuttes andre steder. Det jeg lurer på er hva partiene vil kutte i, og hva de vil ha "som nå". Dette sier de ikke særlig mye om.

I et demokrati synes jeg det skulle vært tilnermet like stort fokus på baksiden som forsiden av medaljen. Dersom folket skal ha makten må de jo vite hvordan partiene vil prioritere, og da er jo kuttene like viktige som økningene. Partiene vil jo drive positiv reklame for sin politikk, og vil helst ikke nevne de negative konsekvensene. Det er jo bare FrP som satser på å vinne et par store jackpot'er i året, men alle de andre partiene må jo kutte et sted hvis de skal øke et annet sted.

Så - Hva er baksiden av medaljen hos de forskjellige partiene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en tommelfingerregel (baksiden);

* venstresiden vil øke inntektene ved å øke inntjening ved hjelp av skatter og avgifter.

* høyresiden vil øke "inntektene" ved å kutte utgiftene.

De fleste partier går nogenlunde i 0 når man regner på tingene, mens Sv og Frp sliter mer med dette etter min mening. Begge er ekspansive i utgiftssiden mens det på inntektssiden straks blir mer diffust og uklart på hvordan de skal finansiere det de mener er av gode.

Den store utgiftsposten på statsbudsjettet er sosial ytelser og trygder. Skal man i tillegg kutte skatter og avgifter i store mengder må man også kutte i disse delene av budsjettet. Hvordan de skal gjøres er de fleste partier diffuse på, når det gjelder høyresiden. Sv dog, der er det ingen problem for der kan skattene økes til over pipa virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...