firberblad Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Hei, Tenkte å presse litt mer saft ut av en snart to år gammel CPU.(E6850 @ 3.0 GHZ, default) Noen som kan gi meg oppskriften på en enkel måte å klokke denne CPUen på? Software, eller BIOS? Hva er enklest? Sikkrest? I dag ligger den på Ca 55-57 grader på full load, og ned mot 38 på idle. Har et Antec 1200 kabinett. (og ja, jeg er skikkelig noob på overklokking) Endret 24. august 2009 av firberblad Lenke til kommentar
TMWH Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg går vel utifra at du har søkt litt? Ligger vell ca 867 tråder om dette fra før av Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Jeg går vel utifra at du har søkt litt?Ligger vell ca 867 tråder om dette fra før av Joa, har vel lest ca 80 + artikkler nå. Konkludert med at jeg kanskje må få ned temperaturen før jeg gjør så mye mer. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Du trenger ikke å få redusert temperaturen enda. Du kan klokke så langt du kommer på stock vcore, og jeg regner med at du vil klare iallefall 3,6Ghz uten å røre vcore. Men jo lavere temperatur, jo høyere vil du kunne klokke. Hvilket hovedkort har du? Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Du trenger ikke å få redusert temperaturen enda. Du kan klokke så langt du kommer på stock vcore, og jeg regner med at du vil klare iallefall 3,6Ghz uten å røre vcore. Men jo lavere temperatur, jo høyere vil du kunne klokke. Hvilket hovedkort har du? XFX 680 SLI, snart to år gammelt.(XFX NFORCE 680I SLI INTEL SOCKET 775 DDR2 ) Er det enklest å bruke BIOS, eller Nvidia ntune? Så, hvis tempen blir for høy da blir maskinen ustabil? Blåskjerm? Skal det mye til før CPU eventuelt tar skade av det? Endret 26. august 2009 av firberblad Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 har hatt min e6850 på 3,6ghz i 1,5år nå og ligger på ca 65c under load,eneste jeg har gjort er og stille vcore til 1,36 i bios,ikke hatt et eneste prob med det Lenke til kommentar
Brian Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 XFX 680 SLI, snart to år gammelt.(XFX NFORCE 680I SLI INTEL SOCKET 775 DDR2 ) Er det enklest å bruke BIOS, eller Nvidia ntune? Så, hvis tempen blir for høy da blir maskinen ustabil? Blåskjerm? Skal det mye til før CPU eventuelt tar skade av det? Auda. Har selv hatt store problemer til tider med nforce brikkesett på min E6850. Hadde i alt to hovedkort med nforce, og begge klokket rævva og døde etter kort stund. Så da gikk jeg til innnkjøp av et P35 kort istedet og alt klokket mye bedre. Men for all del, du kan jo prøve å se hvordan det går. Det beste er å bruke biosen til dette. Forsikre deg om at du vet hvordan du resetter cmos ved eventuell feilklokking som fører til at pc'n ikke vil starte, står beskrevet i hovedkortmanualen. Hvis temperaturen blir veldig høy vil levetiden minske, og du vil etterhvert slite med ustabiliteter. Random restarts, blåskjerm osv. Som regel ligger det masse sikkerhetsbegrensninger i cpu'en, men går du inn for det er det null problem å ta livet av den. Derfor bør du holde spenninga og temperaturen så lav som mulig. Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Gikk opp til 3.2 i går. Virker veldig bra så langt. (holder seg fortsatt på max 55 grader på load) Men, i BIOS så har jeg mulighet for å sette det meste på auto slik at minnet også følger med på overklokken når jeg øker hastigheten på CPU. Er dette så bra? Eller bør jeg bruke unlinked å bare sette opp hastigheten på CPU? Så, skal klokke videre i kveld å se hva som skjer. Ikke verdens største krise om ting går til H...... Da får jeg vel bare en unnskyldning for å kjøpe noe nytt... Endret 27. august 2009 av firberblad Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Du burde bruke unlinked visst du ikke kjører med veldig raskt minne. deretter kan du igrunn bare prøve å øke FSB gradvis, til du opplever ustabilitet. og går litt tilbake Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Du burde bruke unlinked visst du ikke kjører med veldig raskt minne. deretter kan du igrunn bare prøve å øke FSB gradvis, til du opplever ustabilitet. og går litt tilbake Vil da eventuelt volt justeres automatisk, eller må det gjøres manuelt? Hvordan merker jeg eventuelt at volten må justeres? Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Volten vil justeres minimalt automatisk. Når du opplever ustabilitet, er det dags og prøve å øke volten litt. men obs, ikke øke visst temperaturene blir høy(65-70+). Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 hvor mye varme tåler egentlig e6850? Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Oppdatert: Gikk opp til 3.6GHZ uten prob. Ser dog ikke den helt store forskjellen i ytelse fra 3.3 til 3.6 så jeg kommer sikkert til å ligge på 3.3 eller i det området. Ser også at minnet klarte seg godt med en økning på 70mhz.(ikke prøvd mer enn det så langt) Med tanke på 3dmark vantage så endte jeg på 19500 i performance mode, og 9500 i extreme. Merker stor forskjell på at jeg satt inn et GTX 260 BE nummer to, siden jeg før den tid lå på 11500 i performance mode. Takker for de hjelpesome tips jeg fikk Endret 27. august 2009 av firberblad Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 hvor mye varme tåler egentlig e6850? En god del, ville holdt meg under 70 på load. Men skal sies at dem tåler en god del. Oppdatert: Gikk opp til 3.6GHZ uten prob. Ser dog ikke den helt store forskjellen i ytelse fra 3.3 til 3.6 så jeg kommer sikkert til å ligge på 3.3 eller i det området. Ser også at minnet klarte seg godt med en økning på 70mhz.(ikke prøvd mer enn det så langt) Med tanke på 3dmark vantage så endte jeg på 19500 i performance mode, og 9500 i extreme. Merker stor forskjell på at jeg satt inn et GTX 260 BE nummer to, siden jeg før den tid lå på 11500 i performance mode. Takker for de hjelpesome tips jeg fikk 70 mhz på minne er ikke noe problem, skal egentlig gå ganske høy på det før det blir problemer. Jeg har ofte over 200mhz mer enn stock på mine, og rammen min er ikke akkurat så bra. Jeg hadde e6850 før, hadde den en stund på 3,6 og kom ikke høyere. Byttet til et gigabyte hovedkort med intel chipsett og satt den på 3,8 nesten på først førsøk. Men hvor mye vits det er blir en annen diskusjon Sammenlignet med e8400,e8500 osv så er e6850 treig. På min e8600 med stock settings (3,3ghz) gikk den endel fortere enn min e6850 på 3,8ghz. Vet ikke hvor vesentlig innlegget mitt var, men men Lenke til kommentar
firberblad Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Ser at Core temp melder om en lavere temperatur på CPU enn det for eks. Nvidia system monitor gjør. Velger derfor å stole på Core temp. mulig jeg går fem på der. Fikk noen krasj i The witcher, men la så etter en stund at den krasjen kom på samme sted, også etter at jeg hadde klokket ned. Derfor liten grunnn til å tro at det skyldes OC. Skal derfor fortsette å leke litt med hastigheter. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Prøv å bruk Real temp, den skal vel vise riktig tror jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå