kernelb Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Vi flytter til et sted med mye furupanel. Furupanelet er ca 20 år gammelt så det har blitt ganske gult. Vi har lyst til å beholde trestrukturen i panelet da vi synes dette er endel av "boligens sjel", men vi vil ha det hvitere/lysere. Hva er det beste alternativet? Beise, lasere, lute, olje, male? Vi laserte taket her vi bor nå, det var en stor jobb og ganske vanskelig å få jevnt (ble lett sjoldete), så lasering tror jeg er et dårlig alternativ. Er det produkter som er lettere å få pent enn andre? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Du får jo "blekemiddel" til furu panel.. da blir de som nye.. FAXE har vell slikt.. og etter den behandlingen ville jeg gått på med et eller 2 strøk med lakk med noe hvit brekkfarge i det blir utrolig flott og varer.. Du lakker over med rull, og dama di går over med pensel med et jamnt drag over panelen.. (uten stopp), da blir det veldig pent.. Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Takk for svar, det høres ut som et godt alternativ. Men blir det ikke veldig glatt med lakk? tenker på lakkerte gulv som har en lit tvannaktig glatthet Lenke til kommentar
Cocheeze Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Pusset nettopp opp et rom for svigermor. Liggende furupanel. Der brukte vi noe som het Gjøco Sperr Grunn for å hindre gjennomtrenging av kvae fra kvist, etterpå ble det malt to strøk med Butinox 07 med en hvitfarge, blitz tror jeg. Dette ble ganske bra. Bevarer ikke helt trestukturen da. Men det ble veldig lyst og trivelig hvertfall. cheeze Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Pusset nettopp opp et rom for svigermor. Liggende furupanel. Der brukte vi noe som het Gjøco Sperr Grunn for å hindre gjennomtrenging av kvae fra kvist, etterpå ble det malt to strøk med Butinox 07 med en hvitfarge, blitz tror jeg. Dette ble ganske bra. Bevarer ikke helt trestukturen da. Men det ble veldig lyst og trivelig hvertfall. cheeze Mulig vi gjør noe slikt på et av soverommene og et bad, men vi er ganske opptatt av å bevare trestukturen i stue og gang. Noen ganger har jeg sett at hvitet furu har sett litt grått ut, det vil vi IKKE ha. Noen som vet hva som er gjort (feil) når det er blitt grålig hvitfarge på det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg har brukt panellakk på ubehandlet panel, og vært fornøyd med resultatet. Denne kan du få i ferdige farger, eller du kan få blandet den fargen du ønsker. Antallet strøk bestemmer hvor mye du (fortsatt) ser at trestrukturen. Se her http://www.jotun.no/www/no/20020051.nsf/vi...n_Panellakk.pdf Den er også fin å bruke på ubehandlede furudører, men da må døren lakkes med mattlakk etterpå, siden panellakken ikke er særlig motstandsdyktig mot slitasje. Lenke til kommentar
kernelb Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Takk skal sjekke det ut. Kom og over OSMO: http://www.osmo.de/scandinavia/nor.php Noen som har efraringer med det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå