Dastardly_ Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Som sikkert et par vet har Tele2 gått over til nextgentel. Vi har hatt Tele2 en stund og koblet til en Trådløs router uten noe problem. Men etter at forandringen ble igjennomgått funket ikke den trådløse routeren lengere. Da vi snakket med nextgentel sa de at linjen ikke er kjapp nok for å dele på 2 (altså to linjer, 2 pc'er) men vi har jo hatt det slik i lang tid uten problemer før. Nå sender ikke wlan routeren noe signaler ut. Kan dette stemme, eller er det et triks for å få oss til å bestille større linje? Vi skal bytte til Get, men vil ha nett før den tid. Det skal nevnes at det i følge annonsen til Tele2, om endringene, at det ikke skulle være noe forandring når de byttet til NGT. Endret 24. august 2009 av Jisco Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 nextgentel krever nok sin at du bruker demmes modem var i alle fall sånn med telenor måtte kjøpe demmes ruter til 1000kr og ikke en fra elkjøp til 400kr Lenke til kommentar
Dastardly_ Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Vil det si at de kan gjøre sånn at min wlan router ikke funker? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Din router vil fungere som normalt, om du bruker egen router så må du nok drive support på den selv. Men slik jeg har forstått det så må du ta kontakt med Tele2 ang kundeservice frem til du er overført til Nextgentel. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Vanskelig å si noe når du ikke forteller hvilken linje du har, og hva du bruker den til. Kjører du en ftp-server med dump på hver PC og har laveste abonnement, kan jeg nok være enig i at det blir "noe tregt". Men om du surfer på nettet, sjekker epost og lignende kan du nesten bruke ISDN. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Om kapasiteten på linjen var problemet, så ville ting gått tregt. Om det ikke skjer noe som helst, så er det nok noe annet som er problemet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Som sikkert et par vet har Tele2 gått over til nextgentel. Vi har hatt Tele2 en stund og koblet til en Trådløs router uten noe problem. Men etter at forandringen ble igjennomgått funket ikke den trådløse routeren lengere. Hva slags "forandring" var det egentlig som ble gjennomgått? Fikk dere noe nettverksutstyr fra NGT? Fikk dere noen ny brukerinformasjon? (Brukernavn, passord, osv.) Er den trådløse routeren koblet til en annen router (som dere fikk fra Tele2/NGT)? Da vi snakket med nextgentel sa de at linjen ikke er kjapp nok for å dele på 2 (altså to linjer, 2 pc'er) men vi har jo hatt det slik i lang tid uten problemer før. Nå sender ikke wlan routeren noe signaler ut. Dette er bare tull fra NGTs side. Lenke til kommentar
Dastardly_ Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Jeg tenkte som så at jeg skulle teste dette med deling av nett. Så jeg gikk på Clas Ohlson og kjøpte meg en enkel splitter (altså, en kabel fra moden + Splitterboks = 2 kabler, en til hver pc), denne kostet for øvrig 49 kr. Istede for å evt. kjøpe ny router fra NGT eller oppgradere nettet. som ville kostet mye mer. Som dere ser, masse nett her. Nettet belastet ikke mye, det er snakk om nyheter email, og kanskje noe musikk. Endret 25. august 2009 av Jisco Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg tenkte som så at jeg skulle teste dette med deling av nett. Så jeg gikk på Clas Ohlson og kjøpte meg en enkel splitter (altså, en kabel fra moden + Splitterboks = 2 kabler, en til hver pc), denne kostet for øvrig 49 kr. Istede for å evt. kjøpe ny router fra NGT eller oppgradere nettet. som ville kostet mye mer. Som dere ser, masse nett her. Nettet belastet ikke mye, det er snakk om nyheter email, og kanskje noe musikk. Det NGT har ment er at begge pcene deler på nedlastingshastigheten. Dvs. at hvis ditt abonnement har 2Mbit/s nedlastingshastighet så deler begge pcene på denne hastigheten og får ikke 2 Mbit/s hver. Nå skrev du ikke hvilke hastighet du har, men i overnevnte tilfelle er ikke hastigheten stor og det kan oppleves som tregt om begge pcene bruker nettet samtidig. Ang. det trådløse nettet. Antar at du bare har en kablet ruter i fra NGT/Tele2 og en privat trådløs ruter. Regner med at problemet er at WiFien ikke klarer å kommunisere med ruteren fra NGT/Tele2: - Koble en ledning fra NGTs ruter inn i WAN utgangen på WiFien (trådløs ruter). - Koble så en kabel fra WiFiens lan-utgang inn i en PC. - Velg Kjør/run fra Windows Startmeny og skriv cmd (Konsoll-vindu åpnes) - Skriv 'ipconfig' <trykk enter> - Finn nettverkskortet ditt og se hva ip-adressen din er. Som regel er ligger den i nettverket 10.0.0.x eller 192.168.0.x - Gå inn i en nettleser og skriv enten 10.0.0.1 eller 192.168.0.1 (alt ettersom hvilket nett du ligger på. - Så kommer det ann på utstyret du har. Det du leter etter er WAN-innstilling som du skal sette til å benytte DHCP. Da finner WiFien ut hvilket nett ruteren fra NGT kjører på og får en IP derfra. - Antar nå at du ikke har gjort andre endringer på WiFien og at den da er satt opp som DHCP-server for trådløs kommunikasjon. Du skal nå kunne connecte med WiFien og komme deg på nett trådløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå