glennib Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hei! Om det er noen som er gode på det med skatt og vet å bruke tallene og har peiling, er det bra, fordi da kan du hjelpe meg! Prøver nemlig å få tak i skatteetaten, men har liten mulighet til å ringe fra jobb, og de stenger linjene kl 15. De har heller ikke noen epostadresse så vidt meg bekjent, så da tyr jeg til gode, gamle, trofaste diskusjon.no. Dette er (forhåpentligvis) enkelt: Jeg har en forespeilet inntekt på kr 105 000 kr i år. Ingen spesielle fradrag (hva faen er minstefradrag?). Hvor mye (i kroner og øre) må jeg betale i skatt? Ellers lurte jeg på om det er noen som kan hjelpe meg å forstå tallene fra skatteetaten.no. F.eks. det med minstefradrag? Hva er det? Hvem gjelder det for? Hjertelig takk om noen kunne svart meg! Lenke til kommentar
KS Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hei, det er tusen tråder om hvor stor skatten blir når inntekten er så og så mye. Hvis du hadde lest en av dem, så hadde du fort lest om de mange forskjellige skattekalkulatorene som fins. Jeg velger imidlertid alltid å gå til kilden selv og bruker skatteetatens egen skattekalkulator. Med 105.000 får du 15.582 kr i skatt. Pga lav inntekt er din skatt delt opp i inntektsskatt og tygdeavgift. Trygdeavgiften er på 7,8% av bruttoinntekten på 105.000. Inntektsskatt er på 28% av grunnlaget som for deg er bruttoinntekt minus minstefradrag. Ditt minstefradrag er på 37.800. Det som er veldig greit med skatteetatens kalkulator er at den forklarer alle begrepene, og oppgir hvilke satser som gjelder. Lenke til kommentar
glennib Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Hjertelig takk for svar! Godt å vite at det går an å leite igjennom forumet ;p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå