eisa01 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Jeg kjøpte en mobil fra nettbutikken til Telekiosken for noen uker siden. Jeg mottok telefonen torsdag 13. august, men etter at jeg hadde åpnet esken oppdaget jeg at av og på knappen ikke fungerte, jeg koblet til telefonen med usb-kabelen og da slo den seg på helt fint, så det var ikke batteriet. Definitiv DoA. Siden kundeservice var stengt, ringte jeg dem fredag morgen. Da fikk jeg et skjema jeg skulle fylle ut, og sende tilbake. Det viste seg at dette var for en eldre modell, så jeg kontakte dem igjen per telefon på mandagen og fikk tilsendt riktig skjema. Dette skjemaet fyllte jeg ut og sendte i retur. Dette skulle så behandles og sendes tilbake til meg før jeg fikk lov til å sende inn telefonen. Skjemaet sendes over mail, så ingen postgang her. Onsdag 19. ringte jeg på ny, da skjemaet fortsatt ikke var sendt tilbake. Jeg fikk da opplyst at det kunne ta tid, og de kunne ikke gjøre noe med det selv om jeg skulle flytte til Sveits søndag 23. august. Nå er det mandag 24. august, og de har fortsatt ikke behandlet skjemaet mitt. Det betyr at det har gått 7 arbeidsdager uten at jeg i det hele tatt har fått sendt inn telefonen, noe som er totalt uakseptabelt. Før noen spør — ja, jeg har vært innom en Telekiosk, og de kunne ikke sende inn telefonen for meg eller ta den imot, selv om det står på nettsidene at det følger med "service fra Telekiosken". Dette fikk jeg og bekreftet av nettbutikken. Hva kan jeg egentlig gjøre for å få dem til å behandle skjemaet mitt? Jeg sendte en ny mail ila av helgen hvor jeg la ved skjemaet med min mor som kontaktperson, hvor jeg krevde at de snarest sendte ut en ny mobil siden de selv opplyser at de har 7 dagers DoA. Har fortsatt ikke fått svar. En reklamasjon skal jo skje uten kostnad for kunden, betyr det også at jeg kan ringe dem her fra Sveits og få beløpet refundert, eller vil det bli sett på som urimelig? Det ser jo ikke ut som om de svarer på mail, så å ringe vil være eneste mulighet til litt fortgang i saken. En annen ting er at de har trukket kjøpebeløpet fra kortet mitt, kan jeg kreve forsinkelsesrenter av dette beløpet fra leveringsdato til jeg telefonen blir omlevert? (de har bekreftet at det er dette som vil skje) edit: Fikset stavefeil i tittel Endret 2. september 2009 av eisa01 Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 "betyr det også at jeg kan ringe dem her fra Sveits og få beløpet refundert..." --------------- Nei. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 DOA er vel en av de enkleste sakene når det gjelder feil på produktet o.l. Butikken har bare med å ta i mot produktet asap og levere et nytt. Dette er en utrolig dårlig behandlig du får fra telebutikken. Jeg forstår ikke hvordan de kan holde på slik. At de vil ha et skjema utfylt, er greit nok. Men dette skal ikke ta så lang tid som det har! Det at det går ekstra tid i at de sender feil skjema (synes egenlig at skjemaet burde være tilgjengelig på nettet) er jo utrolig flott! Jeg ville prøvd å komme meg litt over første linje telefon tagere, de kan desverre ikke gjøre mer enn de ser på skjermen (det er faktisk ikke deres feil..) Men ring og be om å snakke med en ansvarlig person (trenger ikke å spørre etter sjefen for USA, men service sjef eks..) Det at du har måttet vente så lenge, synes jeg at butikken kan gjøre opp for med et minnekort elns, at du får det i rene penger kan du trolig bare glemme. Men som sagt, ta kontakt og spør etter service sjef, som regel burde disse personene klare å få litt gang i sakene. De tar som regel også mer ansvar da de har mer erfaring. Vær litt sint og stå på krava, de som klager høyest får mest Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 DOA er vel en av de enkleste sakene når det gjelder feil på produktet o.l. Butikken har bare med å ta i mot produktet asap og levere et nytt. Hvorfor det? Ja, dette er selvsagt slett kundebehandling, men DOA er strengt tatt ikke noe kunden har krav på. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Trodde DOA var er krav, men godt mulig at det kun er noe produsentene leverer (evt butikkene har forhandlet seg fram til) Men med tanke på første innlegg, så får jeg inntrykk av at Telekiosken har DOA på 7 dager, dvs dette burde være en enkel sak! EDIT: Riktig rekkefølge på bokstavene kan være vanskelig! Endret 26. august 2009 av bIsk0p Lenke til kommentar
noxon Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Om du mottok telefonen som DOA, hvorfor ikke bare benytte angreretten og få kjøpet hevet? Om du gir de melding om dette innen i morgen så er du jo fortsatt innenfor 14-dager fra du mottok telefonen ihht angrefristen, så det burde jo ikke være noe problem... Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Så hvis du bestilt en Iphone som har en måneds leveringstid så hadde du bare sendt den tilbake til butikken på angreretten (og da måtte betale fraktkostnadene tilbake til butikk) for så å bestille en ny Iphone som du måtte vente en ny måned på hvis den første var DOA? Det hadde ikke jeg gjort, og jeg hadde heller ikke godtatt noe reparasjonsforsøk. Lenke til kommentar
noxon Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 her var det jo snakk om et konkret tilfelle hvor butikken er vanskelig ift reklamasjon, så hvorfor ikke da bare kjøre kort prosess og be om pengene tilbake. telefonen er jo i samme stand som da den ble kjøpt (den funket jo ikke da heller), så da er det jo ikke noe stress. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg spurte om det med angrerett første gang jeg ringte, og fikk vite at det ikke gikk siden telefonen var ødelagt. Dette er forsåvidt riktig så vidt jeg vet, man kan ikke returnere noe på angrerett hvis det egentlig er reklamasjon. Når det er sagt la de ved informasjon om angreretten som regelrett var feil. De hevdet at det å åpne emballasjen gjorde at man ikke kunne benytte seg av den... Har nå fått snakket med moren min så hun kan ringe, gikk dessverre ikke an å ringe 815 nummer med Skype. Endret 26. august 2009 av eisa01 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Jo, eg var i tvil tidligere, men loven sier at du kan benytte deg av angreretten så lenge varen returneres i samme stand og mengde som når du mottok den. Dette står i angrerettloven. Så, dersom den var defekt når du fikk den så kan du levere den tilbake defekt. Men eg dog usikker på hva forarbeidet til angrerettloven sier, og om det evnt har vært noen sak som dette i FTU. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Så hvis du bestilt en Iphone som har en måneds leveringstid så hadde du bare sendt den tilbake til butikken på angreretten (og da måtte betale fraktkostnadene tilbake til butikk) for så å bestille en ny Iphone som du måtte vente en ny måned på hvis den første var DOA? Det hadde ikke jeg gjort, og jeg hadde heller ikke godtatt noe reparasjonsforsøk. Du har egentlig ikke så mye annet valg enn å godta reparasjonsforsøk, da heving eller omlevering vil være en urimelig kostnad for selgeren. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 27. august 2009 Forfatter Del Skrevet 27. august 2009 Moren min snakket med dem i dag. Fikk ikke helt med meg alle detaljene, men det virket som de hadde hatt litt lite kontroll på mailbiten, og at sjefen hadde bestemt at de skulle ta en virkelig opprydning i dag og i morgen. Så da løser det seg forhåpentligvis snart... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Men eg dog usikker på hva forarbeidet til angrerettloven sier, og om det evnt har vært noen sak som dette i FTU. Spørsmålet er ikke direkte tatt opp i forarbeidene, men det presiseres i merknadene til lovens § 1 at kjøpslovens (senere også forbrukerkjøpslovens) regler om reklamasjon, og markedsføringslovens regler om urimelig markedsføring vil gjelde i tillegg til angrerettsloven (Ot.prp. nr. 36 (1999-2000) s. 89). Slik jeg ser det er altså retten til å angre kjøpet uavhengig av retten til å reklamere -- man kan gjøre det ene, det andre, eller begge deler. Sistnevnte virker dog ganske upraktisk. Det kan derimot tenkes at man først ønsker å reklamere, men senere (innen fristen) finner ut at man ønsker egentlig å angre hele kjøpet. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 I dag fikk moren min endelig skjemaet slik at telefonen ble sendt inn, og det etter nesten tre uker. Da er man over halveis til å kunne heve kjøpet, noe jeg gjerne ville utnyttet om dette hadde vært en vanlig reklamasjon på en eldre telefon. Makan til dårlig kundebehandling har jeg aldri vært borte i. Vil be alle om å tenke seg om en gang før de benytter nettbutikken til Telekiosken eller Telenor (de samme som står bak), for hvis det skjer noe galt vil det ta lang tid før det blir fikset. Er det noe sted man kan klage selskaper inn for å f.eks. ha utrolig lang saksbehandlingstid for å i det hele tatt motta reklamasjon? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Nettbutikken til telenor er drevet av moobi, ikke det samme som driver nettbutikken til telekiosken. Bare sånn til info. Ang klaging, forbrukerrådet er stedet man kan klage på ting ang reklamasjon - men rettighetene dine er jo de samme, man har krav på heving av kjøp dersom avhjelp ikke foretas innen rimelig tid - fra det tidspunktet du forsøker å reklamere. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Hm.. Sikker? Mener å huske at jeg fikk "Velkommen til kundeservice til nettbutikken til Telenor" når jeg ringte servicenummeret til Telekiosken, men kan ta feil. Men, nå har det gått over 6 uker siden jeg først meldte fra om at telefonen var defekt. Når jeg kjøpte mobil forrige gang, så var det og et lite problem som gjorde at jeg måtte levere den inn ganske raskt... Reperasjonen tok da sin tid, så når jeg besøkte Lefdal etter 3-4 uker og lurte på hva som skjedde, så fikk jeg omlevering, siden det hadde gått urimelig lang tid. Kan jeg kreve det samme fra Telekiosken, at de må sende meg en ny telefon direkte (omlevering)? Jeg vet at det er problemer med høy etterspørsel, men at det tok 3 uker å få sendt inn telefonen er såpass elendig at selv det burde vært grunnlag for omlevering etter min mening. Dette får vel heller ingen innvirkning på bindingstiden? Hvis iPhone ble solgt uten abonnement, så hadde jeg bare hevet kjøpet og kjøpt ny, men det går jo ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå