Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

En umulig matteoppgave?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For å sjekke hvordan vi elevene ligger an i matematikk har læreren vår(som forøvrig er en skikkelig tulling, med langt grått skjegg, ÆSJ) gitt oss et ark med oppgaver som vi skal løse til Onsdag.

 

Jeg står noe veldig fast på en oppgave, som lyder:

 

I Mars 2008, hadde Norwegian en kabinfaktor på 61,6%. Kabinfaktoren viser PROSENTDELEN AV OPPTATTE SETER i forhold til ANTALL TOMME SETER.

 

Hvor mange prosent av setene var opptatt?

 

Hjeeeelp!

 

 

TIPS: Han sa at svaret er mellom 20% og 50%, men mer ville han ikke si.

 

Det jeg automatisk prøvde var å si at f.eks 40 % av setene var opptatt, så derfor 40% delt på x antall tomme seter = 61,6.

 

Da fant jeg ut at 40% delt på ca 0,65= 61,6.

 

Det som jo her må være feil er jo at det umulig kan ha vært litt over et halvt sete ledig, ettersom Norwegian sikkert ikke måler bredden på rumpa til passasjerene sine....

Jeg har altså enten tolka oppgaven feil, eller så er det en feil i oppgaven, uansett er jeg ihvertfall på villspor..

 

 

På forhånd takk.

 

EDIT: Jeg oppdaget at denne tråden kanskje burde vært i matteassistansetråden, men, men, hvis det er et problem flytter sikkert en mod. den eller?

 

EDIT 2: Det var en skriveleif i EDIT 1

Endret av akrozo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

For å sjekke hvordan vi elevene ligger an i matematikk har læreren vår(som forøvrig er en skikkelig tulling, med langt grått skjegg, ÆSJ) gitt oss et ark med oppgaver som vi skal løse til Onsdag.

 

Jeg står noe veldig fast på en oppgave, som lyder:

 

I Mars 2008, hadde Norwegian en kabinfaktor på 61,6%. Kabinfaktoren viser PROSENTDELEN AV OPPTATTE SETER i forhold til ANTALL TOMME SETER.

 

Hvor mange prosent av setene var opptatt?

 

Hjeeeelp!

 

 

TIPS: Han sa at svaret er mellom 20% og 50%, men mer ville han ikke si.

 

Det jeg automatisk prøvde var å si at f.eks 40 % av setene var opptatt, så derfor 40% delt på x antall tomme seter = 61,6.

 

Da fant jeg ut at 40% delt på ca 0,65= 61,6.

 

 

 

100% er alle setene opptatt..

 

så jeg hadde skrevet :100-61,6= 192 over 5 =38.4 % av settene var ledigie

Endret av tirpiz
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker ordet kabinfaktor, så betyr det i seg selv hvor mange prosent av setene som er opptatt, og følgelig skulle svaret være 61.6 % opptatte seter.

Men slik du har skrevet at oppgaven lyder, "Kabinfaktoren viser PROSENTDELEN AV OPPTATTE SETER i forhold til ANTALL TOMME SETER", noe som for meg blir meningsløst, så kan man alltids sette det opp slik:

Opptatte seter = Tomme seter * 0.616

Opptatte seter + tomme seter = 1,

der 1 er fullt fly, og 0.616 er 61.6 % av fullt fly.

Løses dette ligningssettet får vi Opptatte seter = 0.3812 = 38.12 % i forhold til antall seter i flyet totalt.

Grunnen til at dette blir nokså meningsløst er at dersom flyet er nøyaktig halvfullt, så blir kabinfaktoren etter denne definisjonen 100 %, jeg tror nok flyselskapene bruker definisjonen jeg nevnte i den første setningen.

Lenke til kommentar

Definisjonen av kabinfaktor er feil.

 

Kabinfaktor er forholdet mellom antall betalende passasjerer og maksimalt antall tillatte passasjerer.

Så 100% vil si et helt fult fly, 50% halvfullt osv.

 

Men det er jo mulig at definisjonen med vilje var endret i denne oppgaven for å gjøre det hele vanskeligere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...