Gå til innhold

Hvilke forskjellige spenninger trenger hovedkort som ett minimum?

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Kansje dumt spørsmål, men trenger jeg 12 volten? fant ut at det funker uten -12 volten.

Er det ikke mest 5 volt det går i??? Hvis jeg trenger 12volten, hvor mye støm sånn ca trenger jeg?

Trenger vel endel amp av 5 volten...

Trenger jeg noen andre spenninger?

Snakker kun om hovedkortet med ram og prosessor montert + mus tastatur og litt annet usb stæsj, ikke noe annet! :)

Er ikke hjemme så kan ikke prøve selv hva som funker og ei... :p

Endret av member-63169
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169

Oki, men til hva da??? vifen? det er jo CMOS omtrent alt på hovedkortet, som trenger 5v.

Skal ikke ha hardisker eller noe sånt, men hovedkortet har innebygget skjermkort.

Hørest kansje litt absurd ut, men tror det er minimalt med 12v som trengs.

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

nei, hovedkortet bruker mest 12 V det har derfor etterhvert blitt nødvendig med en ekstra 12V tilførsel til prosessoren (den såkalte P4 kontakten) i tillegg til den vanlige ATX kontakten.

Ser på det som mye mer sannsynlig at du kunne klart deg uten 5 og/eller 3.3V uten at jeg på noen måte er sikker på om det går. tror forresten at -12 og -5 sjelden brukes.

Lenke til kommentar

12V må du ha... Denne mates i dagens maskiner inn i en PWM krets som transformerer den til ønsket spenning til CPU.

Ellers brukes vell 5V til brikkesett og brikker som ikke er høyeffekt, antar det er det samme med 3.3V.

De fleste andre deler skal ha 12V og i store mengder.

Det du trenger på 12V med litt margin er vell ca 18A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...