vinzenT Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hei Jeg skal bygge en server til streaming av musikk og film, altså må jeg ha en del harddisker tilkoblet. Hvilke brikkesett/hovedkort bør jeg gå for? Det mest praktiske hadde vert innebygd graffikkort. Jeg tror jeg går for Intel Core 2 Duo E8400. Budsjettet til hele serveren er 8000 kr. Takker for alle svar -vinzenT Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Det viktigste å vite er hvor mange og hvor store disker du tenker deg, og hvilket RAID-nivå du ønsker, om noe. ? Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 26. august 2009 Forfatter Del Skrevet 26. august 2009 Til å begynne med skal jeg ha 4 Samsung F1 1TB disker. 2 av disse skal jeg kjøre i raid 1 Lenke til kommentar
formann Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Til å begynne med skal jeg ha 4 Samsung F1 1TB disker. 2 av disse skal jeg kjøre i raid 1 Til streaming av film/musikk trenger du knapt nok en Intel Atom, så ikke kast bort penger på prosessorkraft når du kan bruke de på andre ting som feks en ekstra disk eller øl. En E5300 holder i lange baner. Siden det er server, og det ganske riktig er mest fornuftig med onboard VGA er det G/Q serien til Intel som gjelder. Om du i tillegg velger et kort med ICH10R kan du kjøre RAID5 og på den måten få sikret alle diskene istedenfor bare én. For pengene du sparte på prosessor kan du kjøpe en ekstra disk og da sitter du med 2TB redundant lagring. Siden det er 6 SATA porter på HK kan du utvide arrayet senere eller du kan sette opp en hot-spare. Et passende hovedkort vil være dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405608 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå