Jann - Ove Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Her på gården er vi igang med en ombygging til stall, og i går flyttet den første hesten inn. Den får boltre seg på åkeren, gjerdet inn med strømgjerde. Dette strømgjerdet følger åkeren bort forbi kårboligen, og dermed forbi tv-antennen. Det brukes en Grundig DTR 8740 MHP rikstv-dekoder, koblet til antennen med en 8-10m-ish lang, litt for tynn antenneledning. Antennen er en gammel og grei antenne som er i grenseland når det gjelder signalstyrke. Når strømgjerdet er på så forstyrres bilde og lyd, det hakker og man er nede i noen få bilder i sekundet med korte innslag av svart skjerm. Idag var jeg hos min lokale tv-butikk og kjøpte en ekstremt stor og fancy antenne beregnet på digital-tv. Denne antenne gir akkurat samme resultat, altså er det ikke antennen som er feilen. Siden alt fungerer greit når strømgjerdet er avslått så må det jo være interferens derifra som er problemet. Spørsmålet er bare hvordan man skal løse dette? Å kutte ut strømgjerdet er uaktuelt. Betaltv er ikke aktuelt, og da er det jo bare rikstv som står igjen som alternativ. Forslag? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hahaha, typisk Nrk dritt. men, gjerdet sender ut signalimpulser type 2000volt som plukkes opp av antennen. prøv å få antennen så langt vekke fra gjerdet, eller hvis det er å få kjøpt gjerder med kontinuerlig strøm mot pulserende, funker sikkert det. eller piggtråd, evt koblet i stikkontakten, noe som en på landet mitt gjorde men hva betyr -ish? alle på skolen sider det Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hva med å skifte til kvalitetskabel med god skjerming? Og å holde antenne og kabling lengst mulig unna gjerdet. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Å bytte kabel er neste ting jeg skal forsøke, men fant ikke igjen kveilen med god coax jeg vet vi har liggende på loftet. Må jo dra antennen helt opp på taket for å få til det, noe som er litt stress. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 prøv å skjerme den transformatoren til strømgjerdet. putte den inn i et jordet sikrinskap etc. av metall Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Transformatoren er flere hundre meter unna, så den i seg selv skal ikke skape støy. Lenke til kommentar
ein_2 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Transformatoren er flere hundre meter unna, så den i seg selv skal ikke skape støy. Selv om den står flere hundre meter kan den skape støy. Jeg merker selv støy fra gamle biler som kjører hundre meter fra antenna. Kansje et støyfilter kan hjelpe? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Sjekk at det er god kontakt mellom gjerdeapparat og gjerde, og at evt. skøytar har god kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå