kirsti4 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg har en ca. 4 år gml. PC som brukes til litt bildebehandling, litt videoredigering, litt tekstbehandling (mor), samt litt musikklagring og litt spill (online og offline) (husets ungdommer). Den var opprinnelig utstyrt med 512 MB minne, 80 GB - IDE - harddisk og Intel 4,- 3 Ghz. Ved hjelp av forumet her installerte jeg i sin tid firewire og 200 gb ekstra harddisk, og ganske nylig investerte jeg hele 50 Euro i ny strømtilførsel, da jeg igjen ved hjelp av dere fant ut at det var det som var årsaken til at PC'en ikke starta. Samtidig økte jeg omsider minnet med 1 GB (totalt 512+10000=1,5 GB DDR1), noe de fleste mente var årsaken til at PC'en var "rimelig treig". Med en rask nok prosessor, god harddisk kapasitet og litt ekstra minne, skulle jeg kunne klare meg lenge med denne, var den gjengse oppfatningen blant Help-Desk-gjengen på jobb. Det nye kortet oppgir ikke hastighet, det gamle er 3 what-ever -det-måles-i fra 2-til-5 Responsen er imidlertid bare moderat bedre, og lurer på om C-drevet med OS (Windows XP home edition)kan være årsaken. Av 80 GB er 74 (som vanlig) disponibel, hvorav jeg nå, etter sletting og flytting av programmer har klart å frigjøre 11 GB, - og det er såvidt jeg skjønner ikke mer enn akkurat den ledige plassen C: må ha for å funke greit? - Eller? I tillegg er filene på denne disken - dvs. hele disken, nokså fragmentert (heter det det på norsk?). Har det noen betydning? Bruker Symanted Systemworks til å defragmentere, Norton Protection Center generelt, og føler meg relativt trygg på at det ikke er virus som sinker. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 11 gig fri er litt i underkant, at det er fragrementert hjelper heller ikke. etter mange år blir maskiner veldig trege, og det kreves store kunnskaper for å fikse det, vanligvis er det letteste å gjøre en total formattering og reinstallering av windows. hvis det er uaktuelt anbefaler jeg å defragrementere og kjøre f.eks ccleaner Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 11 gig fri er litt i underkant, at det er fragrementert hjelper heller ikke.etter mange år blir maskiner veldig trege, og det kreves store kunnskaper for å fikse det, vanligvis er det letteste å gjøre en total formattering og reinstallering av windows. hvis det er uaktuelt anbefaler jeg å defragrementere og kjøre f.eks ccleaner En ny harddisk, kanskje? - Skal jeg formatere, kan jeg vel like godt kjøpe en helt ny? Til vårt bruk, er det vel OK at det er IDE-disk? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 det er jo selvfølgelig hakket bedre, men forsto det slik at du hadde en annnen disk med 200 Gb til, hvis du bruker den til lagring, skal 80 gig være MER enn nok til win XP, med mindre du skal innstallere uhorvelig mye. Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 det er jo selvfølgelig hakket bedre, men forsto det slik at du hadde en annnen disk med 200 Gb til, hvis du bruker den til lagring, skal 80 gig være MER enn nok til win XP, med mindre du skal innstallere uhorvelig mye. ja, jeg har en harddisk til hvor jeg lagrer mine egne filer. - Men det er jo en del tilleggsprogrammer på 80 G-disken da: Pinnacle,Office, OpenOffice, Dreamweaver, software til mobilene, kamera osv... - Har flyttet en del programmer over på den andre disken, - mens Dreamweaver og Pinnacle som begge tar plass, likte det dårlig så jeg flyttet dem tilbake.... Egentlig ville jeg jo helst unngå å formattere el. starte fra scratch med ny disk, for selv om alle programmene mine finnes på cd eller er lovlig anskaffet på annen måte, er det jo noe skikkelig dritt å skulle installere alt fra scratch. Var f.eks. redd for å avinstallere Pinnacle for å reinstallere på F, ettersom jeg har betalt noe ekstra for å låse opp forskjellige funksjoner som jeg kanskje ikke finner igjen koden til etter ny installasjon... (Lesson learnt til en annen gang...) Er det noen triks jeg burde vite om her før jeg gjør det ene eller andre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå